Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Norges skibsførere 1933-1953?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Bøkene forteller når og hvor de er født, om de var gift og antall barn, hvilke skib de førte og endel forteller om spesielle hendelser til sjøs. Personene er født fra ca.1870-1910.

 

Jatakk, kan du sjekke

 

- Skipper Gabriel Nielsen i Stavanger (cirka rundt 1900)

- Styrmand Børge Petersen i Vestre Aker

- Styrmand Jakob Kristiansen Grude f. 1887, Grude, Klepp

 

 

Hilsen Bjørn Egeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Asle

 

Sverre Kristian Arnesen, Oslo, f.5-11-1905 i Oslo. Til sjøs 1921 med d.s. "San Lucar" (2050) av Oslo, tilh. Otto Thoresen. Styrm.eks. i 1928 og skipsf.eks. 1932 i Oslo.

 

Styrm. med m.s. "Knute Nelson", "George Washington", d.s. "Brunla", "Akershus", m.t. "Borgny", m.s. "Baalbek" og "Bajamar".

 

Ble i 1948 fører av m.s. "Bajamar" (3900) av Oslo, tilh. Fred Olsen & Co. Har senere ført m.s. "Bengazi" (3800), m.s. "Betancuria" (3315), "Bysanz" (3600) og fører nå m.s. "Betancuria" (3315) alle av Oslo, tilh. Fred Olsen & Co.

 

Krigsmedaljen. - Gift. 3 barn.

 

Takker for oppsalget Carsten, har nå fått litt mere info om min morfar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene forteller når og hvor de er født, om de var gift og antall barn, hvilke skib de førte og endel forteller om spesielle hendelser til sjøs. Personene er født fra ca.1870-1910.

Hei Carsten

Prøver å finne ut mer om oldefar Harald Alfred Jensen f 17.2 1873 Sarpsborg,gift med Anna-Maria Martinsen.

De bodde i Sarpsborg og ved folketellingen 1910 var han skipsfører med antatt oppholdsted Cannada.

Jeg vet ikke når han døde men kanskje det er en mulighet at du kan finne han i bøkene.

Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre Hilde, men han er ikke omtalt. Sjekka også om noen av hans barn studerte for å finne noe via den veien, men uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre Hilde, men han er ikke omtalt. Sjekka også om noen av hans barn studerte for å finne noe via den veien, men uten resultat.

Hei igjen

Takk for hjelpen.

Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Ikke Gustav, men Carl Klem, f. 7-8-1872 i Kragerø og Johan Klem, f. 9-9-1865 samme sted er omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg lurer på om du kan finne noen opplysninger om styrmann/skipper Yngvar Wichlund Hansen, født 1900.

Han seilte for Mowinkels rederi.

Mvh

Thor Ingvart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christel

 

Christen Christensen, Bergen, f. 10-9-1879 i Kopervik. Til sjøs 1895 med d. "Urd" av Bergen, tilh. Jacob R. Olsen. Styrm.eks. 1898 og skibsf.eks. i Bergen 1901. Stym. med "Schweigaard", "Bauta", "Hansa" og "Victoria". Blev i 1910 fører av d. "Botnia" av Bergen, tilh. William Hansen. Har senere ført følgende Bergens-dampere: "Thyra", "Bauta", "Hafnia", "Lisken", "Botnia" og fører nu d. "Svinta" (2000), tilh. William Hansen. Har vært i sistnevnte rederi siden jan. 1897. - Rederforbundets gullmedalje. - Gift. 1 barn.

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=vaarefalne1&sideid=404&innhaldid=3&storleik=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om Leif Gunerius Myhr f 28 juni 1917 er omtalt. Han var skipsfører etter krigen.

Alfred Andreassen Nyborg f 6. juni 1884 død 5 mars 1948. Har var fører av det som senere ble hurtigruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randi

 

Ingen av disse er omtalt.

 

Aftenposten 7-6-1934:

 

50 ÅR.

 

Alfred Nyborg, hurtigruteskibet "Nordnorge"s populære fører, fyller 50 år idag. Nyborg som er født i Narvik, begynte som gutt å delta i fisket, men vel konfirmert tok han hyre i utenriksfart og var borte i flere år. Han tok styrmannseksamen i Oslo og for senere med Oslo- og Bergens-båter til 1919, da han blev ansatt i Ofotens Dampskibsselskap som fører av gamle "Barøy", som forliste ved Andenes. Senere blev Nyborg fører av "Nordnorge", som han nu har ført i mange år. Kaptein Nyborg er et interessert medlem av skibsførernes befalsforbund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interessant. Alfred var min svigermors far. Jeg har hørt mye om at han var kaptein osv på kysten, men ikke at han har seilt i utenriksfart. Jeg har ikke klart å finne han i folketellingen 1900. Han var da 16 år og hvis han seilte i utenriksfart kan det være forklaringen.

Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kan ikke være han. Alfred var født i Narvik ( Narvig gård som forsvant da utbyggingen kom på 1890 tallet.) Han var døpt i Ankenes kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på om du kunne være så snill å finne enda to person for meg:

Kaptein Halfdan Jonassen, født 1879 i Bergen, død 1964 i Bergen og Hans Chr. Hansen f. 1880 i Bergen.

 

Christel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALFDAN JONASEN.

 

Fjøsanger pr. Bergen. f. 18-4-1879 i Bergen. Til sjøs 1895 med d. "Solveig" (5000) av Bergen, tilh. Chr. Michelsen & Co. Styrm.eks. 1898 og skibsf.eks. 1901 i Bergen. Styrm. med Bergens-damperen "Løstakken". Blev i 1910 fører av d. "Gladstone" (7900) av Bergen, tilh. Chr. Michelsen & Co. Har senere ført d. "Kaupanger" (5000), d. "Malmanger" (10350) og d. "Torvanger" (10750), alle av Bergen. Sluttet sjøen 1926. - Ugift.

 

Hans Chr. er ikke omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.