Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Norges skibsførere 1933-1953?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Thor

 

Det er ingen Gjelsvik omtalt i bøkene dessverre.

 

Jeg må få lov å komme tilbake med mitt spørsmål, da det var feil navn jeg framsatte.

 

Det riktige navn er - Olav Gjersvik. Det er fødselsdato som har interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei Carsten,

finner du en Thorstein Gjesdal, født 13.11.1885 antakelig i Stavanger, bosatt i Stavanger, skipsfører på bl.a. m/t “Norvik”, m/t “Norvinn”, m/t “B. P. Newton”. Står det også hva konen het?

Vennlig hilsen

Richard Natvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorstein Gjesdal, Stavanger, f. 13-11-1885 i Stavanger. Til sjøs 1902 med s. "Frigga" av Stavanger, tilh. S. Falck. Styrm.eks. 1905 og skipsf.eks. 1910 i Stavanger. Styrm. med s.s. "Rogaland", b.s. "Akaroa" av Risør, s.s. "Oural" av Montevideo. Ble i 1916 fører av d.s. "Ledaal" (3400) av Stavanger, tilh. Brødr. Olsen.

 

Har senere ført d.s. "Holmen" (2300) av Stavanger, tilh. s.n. rederi, m.s. "Norvinn" (10470) av Sandefjord, tilh. J. Rasmussen & Co., m.s. "B. P. Newton" (15800) ac Olso, tilh. Tschudi Eitzen. - Sluttet sjøen 1946. Har senere vært ansatt ved Nortraship, Oslo. - Enkemann. 1 barn.

 

Ble skutt i senk i sept. 1918 av tysk ubåt i Atlanteren med d.s. "Ledaal". Mistet en mann. Resten av mannskapet seilte i den ene gjenværende livbåt inn til Santa Cruz, Teneriffa. 7 døgn seilas. Var heldig i siste krig. Ikke ute for torpedering eller senkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorstein Gjesdal, Stavanger, f. 13-11-1885 i Stavanger. Til sjøs 1902 med s. "Frigga" av Stavanger, tilh. S. Falck. Styrm.eks. 1905 og skipsf.eks. 1910 i Stavanger. Styrm. med s.s. "Rogaland", b.s. "Akaroa" av Risør, s.s. "Oural" av Montevideo. Ble i 1916 fører av d.s. "Ledaal" (3400) av Stavanger, tilh. Brødr. Olsen.

 

Har senere ført d.s. "Holmen" (2300) av Stavanger, tilh. s.n. rederi, m.s. "Norvinn" (10470) av Sandefjord, tilh. J. Rasmussen & Co., m.s. "B. P. Newton" (15800) ac Olso, tilh. Tschudi Eitzen. - Sluttet sjøen 1946. Har senere vært ansatt ved Nortraship, Oslo. - Enkemann. 1 barn.

 

Ble skutt i senk i sept. 1918 av tysk ubåt i Atlanteren med d.s. "Ledaal". Mistet en mann. Resten av mannskapet seilte i den ene gjenværende livbåt inn til Santa Cruz, Teneriffa. 7 døgn seilas. Var heldig i siste krig. Ikke ute for torpedering eller senkning.

 

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Min farfar Nils Christian Marstrander, f. 22/10-1882, var kaptein for Fred. Olsen på bl.a. M/S Brabant (?).

MEN jeg skulle gjerne vite hva mer som finnes registrert på ham. Andre båter? Hvor han seilte?

Setter stor pris på hva du finner.

 

Mvh,

Helge Marstrander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge

 

Nils Kristian Marstrander, V. Aker, f. 22-10-1882 i Oslo. Til sjøs 1897 med bk. "Argus" av Lyngør. Eks. ved Sjøkrigsskolen i Horten 1904. Styrm. med damperne "Progresso", "Galveston" og "Brüssel". Ble i 1909 fører av sist nevnte skib (2000) av Oslo, tilh. Fred. Olsen. Har senere ført d. "Bra-Kar" (6500), d. "Bonn" (1200), d. "Biarritz" (2150) og fører nu m. "Brabant" (2500), samtl. tilh. Fred. Olsen & Co., Oslo. - Ordf. i repr.sk. i N.S.F.. - Gift. 3 barn.

 

Tjenestegjorde under hele krigen i Marinens nøitralitetsvern, vesentlig som chef for bevoktnings- og minefiskerfartøi.

 

Berget høsten 1915, som chef for hv.b. "Juarey", det russiske verkstedskib "Grayson" under storm i Vestfjorden. ("Grayson" lå og drev med maskinskade). Blev herfor fra den russiske tzar tilstillet et sigarettetui i hamret gull.

 

Berget høsten 1927 som fører av m. "Brabant" 6 svenske fiskere fra motorskøite "Alinde" av Marstrand under storm i Nordsjøen. Blev herfor fra kong Gustav V tilstillet en sølvpokal med inskripsjon. Deltok i 1929 som en av Norges delegerte til Sikkerhetskonferansen i London. Har vært ansatt i mitt nuværende rederi siden 2-12-1908.

 

Hvis du ønsker opplysninger om etterkommere, søsken eller foreldre så kan jeg muligens bidra med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge

 

Nils Kristian Marstrander, V. Aker, f. 22-10-1882 i Oslo. Til sjøs 1897 med bk. "Argus" av Lyngør. Eks. ved Sjøkrigsskolen i Horten 1904. Styrm. med damperne "Progresso", "Galveston" og "Brüssel". Ble i 1909 fører av sist nevnte skib (2000) av Oslo, tilh. Fred. Olsen. Har senere ført d. "Bra-Kar" (6500), d. "Bonn" (1200), d. "Biarritz" (2150) og fører nu m. "Brabant" (2500), samtl. tilh. Fred. Olsen & Co., Oslo. - Ordf. i repr.sk. i N.S.F.. - Gift. 3 barn.

 

Tjenestegjorde under hele krigen i Marinens nøitralitetsvern, vesentlig som chef for bevoktnings- og minefiskerfartøi.

 

Berget høsten 1915, som chef for hv.b. "Juarey", det russiske verkstedskib "Grayson" under storm i Vestfjorden. ("Grayson" lå og drev med maskinskade). Blev herfor fra den russiske tzar tilstillet et sigarettetui i hamret gull.

 

Berget høsten 1927 som fører av m. "Brabant" 6 svenske fiskere fra motorskøite "Alinde" av Marstrand under storm i Nordsjøen. Blev herfor fra kong Gustav V tilstillet en sølvpokal med inskripsjon. Deltok i 1929 som en av Norges delegerte til Sikkerhetskonferansen i London. Har vært ansatt i mitt nuværende rederi siden 2-12-1908.

 

Hvis du ønsker opplysninger om etterkommere, søsken eller foreldre så kan jeg muligens bidra med det.

 

Takk - slekta har jeg god kontroll på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei,

Ser det er en stund siden det var noe aktivitet her men jeg forsøker meg alikevel. Jeg leter etter en Hans Johan Henriksen, han skal ha vært skipper i New York i tidsperioden 1926 til 1931. I følge riksarkivet skal han stå omtalt i denne boken, setter veldig stor pris på om du kan ta en titt og se hva du finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen

 

Joda det er fortsatt liv i en aldrende kropp  :)

 

Hans Johan Henriksen, Lillesand, f. 16. juli 1876 i Horten. Til sjøs 1891 med s. "Noel" (500) av Arendal, tilh. H. Christophersen. Styrm.eks. 1897 i Arendal. Styrm. bl.a. med fartøiene "Natvig", Mc. Kinley" og "Novo". Blev i 1911 fører av s. "Walden Abbey" (2750) av Arendal, tilh. Grefstad & Herlofson. Har senere ført s. "Comliebank" (3550) av Tvedestrand, s. "Fjeldheim" (1350), s. "Fjelltun" (1900) og d. "Snenut" (1040), samtl. av Oslo. Sluttet sjøen i 1925. - 1926-1931 kaptein i New York. - Gift. 4 barn.

 

Jeg har hatt atskillige hårde reiser på sjøen. Blandt disse i senere år kan jeg erindre en reise jeg hadde med skibet "Fjelltun" i 1920. Først i okt. avseilte vi fra Idefjord med en ladning gatesten bestemt til Havana (Cuba). Efter å ha passert Lindesnes fikk vi kuling av S.V., hvorfor jeg bestemte mig til å gå nordenom Skottland. Da vi hadde passert Orknøene friskede vinden til sterk kuling fra S.S.V. med oprørt hav, og skibet fikk en brotsjø over som knuste b.b. side av ruffen.

 

Efter at mannskapet ved hjelp av planker og seil hadde reparert skaden midlertidig, så det kunde opholde sig der, fortsatte vi vestover for b.b. halser for merseilene og fokken. Vind og vær vedvarte. 2 dager senere brakk midtringen på F. under merseråen med den følge at råen falt ned over fokkestaget og blev hengende i ø. merseilskjøter. Vi holdt straks undav været, og ved hjelp av ankerginen fra bramsaling og kjettingstropper fikk vi råen på plass, så vi kunde benytte seilet. Derpå fortsatte seilasen vestover.

 

Vedvarende sydlig og stormende vær og oprørt hav. Et par dager senere sprang forpiken lekk og var full av vann før vi kunde forhindre det. Efter flere timers manøvre fikk vi skibet undav været, og mannskapet fikk efter iherdig arbeide pumpet forpiken lens og midlertidig tettet lekasjen, og atter las skibet på været.

 

Sydlig stormende vær vedvarte i ca. 3 uker, og skibet hadde en lang og hård påkjenning, så mannskap og officerer bad mig søke nødhavn. Jeg søkte å holde motet oppe hos dem, og vi blev enige om å fortsette. Vinden gikk nu V.S.V. og vi la skibet sydover, og reisen forløp videre under vekslende vind og værforhold til vi ankom Havana efter 70 dages reise.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Carsten. Takk for nok et fint tilbud!

 

Er det noe i dette verket om Arnt Magdal Sørensen, født 6. april 1897 i Risør?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen

 

Joda det er fortsatt liv i en aldrende kropp  :)

 

Hans Johan Henriksen, Lillesand, f. 16. juli 1876 i Horten. Til sjøs 1891 med s. "Noel" (500) av Arendal, tilh. H. Christophersen. Styrm.eks. 1897 i Arendal. Styrm. bl.a. med fartøiene "Natvig", Mc. Kinley" og "Novo". Blev i 1911 fører av s. "Walden Abbey" (2750) av Arendal, tilh. Grefstad & Herlofson. Har senere ført s. "Comliebank" (3550) av Tvedestrand, s. "Fjeldheim" (1350), s. "Fjelltun" (1900) og d. "Snenut" (1040), samtl. av Oslo. Sluttet sjøen i 1925. - 1926-1931 kaptein i New York. - Gift. 4 barn.

 

Jeg har hatt atskillige hårde reiser på sjøen. Blandt disse i senere år kan jeg erindre en reise jeg hadde med skibet "Fjelltun" i 1920. Først i okt. avseilte vi fra Idefjord med en ladning gatesten bestemt til Havana (Cuba). Efter å ha passert Lindesnes fikk vi kuling av S.V., hvorfor jeg bestemte mig til å gå nordenom Skottland. Da vi hadde passert Orknøene friskede vinden til sterk kuling fra S.S.V. med oprørt hav, og skibet fikk en brotsjø over som knuste b.b. side av ruffen.

 

Efter at mannskapet ved hjelp av planker og seil hadde reparert skaden midlertidig, så det kunde opholde sig der, fortsatte vi vestover for b.b. halser for merseilene og fokken. Vind og vær vedvarte. 2 dager senere brakk midtringen på F. under merseråen med den følge at råen falt ned over fokkestaget og blev hengende i ø. merseilskjøter. Vi holdt straks undav været, og ved hjelp av ankerginen fra bramsaling og kjettingstropper fikk vi råen på plass, så vi kunde benytte seilet. Derpå fortsatte seilasen vestover.

 

Vedvarende sydlig og stormende vær og oprørt hav. Et par dager senere sprang forpiken lekk og var full av vann før vi kunde forhindre det. Efter flere timers manøvre fikk vi skibet undav været, og mannskapet fikk efter iherdig arbeide pumpet forpiken lens og midlertidig tettet lekasjen, og atter las skibet på været.

 

Sydlig stormende vær vedvarte i ca. 3 uker, og skibet hadde en lang og hård påkjenning, så mannskap og officerer bad mig søke nødhavn. Jeg søkte å holde motet oppe hos dem, og vi blev enige om å fortsette. Vinden gikk nu V.S.V. og vi la skibet sydover, og reisen forløp videre under vekslende vind og værforhold til vi ankom Havana efter 70 dages reise.

 

Hei,

Tusen takk for hjelpen, setter stor pris på det. Vet du om det finnes noen bilder av han i den boken?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et lite bilde som jeg kan ta en kopi av og sende til deg i en konvolutt. Frimerker har jeg mer enn nok av siden jeg er filatelist, men da trenger jeg en adresse. Hvis du ikke vil legge den ut her kan du sende den til meg som privat melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil

 

Kristian Emil Larsen Roppestad, Horten, f. 16-12-1888 i Østre Fredrikstad. Til sjøs 1904 med s. "Adieu" av Fredrikshald. Styrm.eks. 1916 i Sandefjord og skipsf.eks. 1925 i Tønsberg. Styrm. med forskj. skip tilh. N.A.L. Ble første gang fører av d.s. "Skiensfjord" (7714) av Oslo, tilh. N.A.L. Har senere ført m.s. "Nordpol" (7810) av Bergen, tilh. H. Kuhnle, d.s. "Vindafjord" (10700) og d.s. "Vistafjord" (10310), begge av Oslo, tilh. N.A.L. - Sluttet sjøen 1952, pensj. - Krigsmedaljen og Rederforb. gullmedalje i 1948. Etter oppnådd aldersgrense i N.A.L. mottatt sølvbrett for trofast tjeneste 1913-51. - Gift. 7 barn.

 

Var i 1905 med b.s. "Shakespeare" av Fredrikstad og lå i Haparanda da foreningen med Sverige ble oppløst, og jeg var med å heise det norske flagget. Samme høst i okt.-nov. hadde vi 7 1/2 uke fra Southend til Gøteborg, litt av en rekord, antar jeg. Etter videre seiling med seilskip og dampskip og militærtjeneste, ble jeg påmønstret den 5. sept. 1913 som kvartermester med "Bergensfjord" og har senere seilt i N.A.L.

 

Ole Kristian Larsen er ikke omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.