Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Norges skibsførere 1933-1953?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter min farfar, Børre Johan Bang, født 29 juli 1914 i Tromsø, død i 1962, begravet i Kristiansand, samt hans far Bernhard Bang. Børre var statslos, Bernhard var visstnok skipper. Børre bodde i Kristiansand når han døde, Bernhard bodde vel litt her og der, Tromsø, Lurøy, å p åSortland når han døde i 52. Jeg er interessert i hva man kan vite om disse, for å få dekt noen hull i familiehistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon

 

Hverken far eller sønn er omtalt i bøkene dessverre. Her er deler av familien i 1910:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036945006022

 

Fant en sønn Rolf Otto som omkom under krigen

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=vaarefalne1&sideid=209&innhaldid=3&storleik=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Finnes det en tilsvarende oppslagsbok for styrmenn og skipsførere som døde tidligere?

 

Jeg søker info om sømand/ styrmand Svend Berg Håland f. 25.03.1890, Randaberg/Hetland, oppvokst på Finnås, Hordaland, d. 18.10.1919 i Møllegt. 108, Stavanger, som D/S-fører (brysthinnebetennelse?), sønn til gbr./ disp. Karl Svendsen Haaland fra Randaberg.

 

Broren Carl Eeg ble drept om bord på SS Cometa bare en måned tidligere.

 

«SA 22.01.1912: Styrmandscertifikat for dampskib er meddelt Svend Berg Haaland .. av Stavanger» «SA 01.07.1916: Skibsførercertifikat for dampskib er meddelt Svend Berg Haaland av Stavanger..»

 

Det ser ut som han døde på byens sykehus, ikke «på sjøen»- se dødsannonsen.

 

 

Jeg savner opplysninger om hvilke skip han var på, når han entret sjøen osv.  kanskje du Carsten Schanche, som er ei oppkomkilde, kan finne ut noe?

 

Her er forøvrig Svend med familien i 1910.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036667002940

 

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen tidligere utgaver av bøker om skipsførere, så jeg har dessverre ikke så mye å bidra med. Visste du forøvrig at han var gift ?

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3664&idx_id=3664&uid=ny&idx_side=-25
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060519050025.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har det ekteskapet.  De fikk 3 barn, hvorav yngste født etter mannens død vokste opp.  Han døde høste 1919 på sykehuset i Stavanger, enken flyttet da tilbake til sin mor i Egersund osv.  Det er på grunn av denne familietilhørigheten at jeg ville visst mer ommhvilket skip han seilte på osv.  Jeg har lett i registre til sjømannslister osv, men ikke funnet noe til nå.  Jeg har også funnet et par dødsannonser via nb.no, samt når han fikk skippersertifikat mm.

 

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten.

Har du noe på Bertran Riise, han var i hvertfall kaptein på 'Cometa' i Den Norske Syd-Amerika Linje i 1952? Han var gift med Laura Riise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Dersom tilbudet fortsatt gjelder lurer jeg på om det finnes noe om skipsfører Hans Kristian Omland, f. 1.11.1896 i Hidra (Vest-Agder). Hans bosted var Haugesund (Rogaland). Hans fulle navn var for øvrig Hans Kristian Emanuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan

 

Hans Omland, Haugesund, f. 1-11-1896 på Hitterøy. Til sjøs 1912 med d.s. "Joseph di Giorgio" av Flekkefjord, tilh. Bernhard Hansen. Styrm. eks. 1916 i Stavanger og skipsf. eks. 1922 i Haugesund. Styrm. med s.s. "Pacific", "H.C. Flood", m.t. "O.A. Knudsen", s.s. "Felix", s.s. "Haugland", m.s. "Nyhorn" og m.t. "Nyholm". Ble i 1949 fører av m.t. "Nyholm" (8660) av Haugesund, tilh. Chr. Haaland. Fører nå dette skip. (1954). - Enkemann. 2 barn.

 

Da krigen brøt ut var jeg 1. styrm. med m.s. "Nyhorn", som da gikk i fart mellom USA og Middelhavet. I juni 1940 ble skip og mannskap internert i Casablanca og senere flyttet til Port Yautey. I des. 1941 rømte jeg derfra og hadde 4 av mannskapet med meg. Vi benyttet en selvlaget båt, og kom etter 4 dager til Gibraltar. Jeg ble så sendt til London, og arbeidet på Nortraship senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten,  Er på jakt etter famelien til skipsfører Trygve Endresen, han har i alle fall budd i Bergen. Kona som eg ikkje kenner navnet på, budde i Dimmelsvik, Kvinnherad under krigen. Dei hadde ei dotter Inger f. i Bergen den 1. april 1940.  Faren hadde ikkje sett denne dotera sidan ha var ute under krigen. Dermed hende ulukka, mora hadde vaska klær i bekken som var vanleg her på denne tida. Inger må ha gått tilbake, for ho vart funnen under ei rot den 29. januar 1943.

Inger vart gravlagd i Kvinnherad.   Du skal få fred i nyårshelga, på forhand takk.    Mvh. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnar

 

Ja da er festlighetene over for denne gang :)

 

Her er vielsen til Trygve i Nykirken 6-12-1937

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=43707&idx_id=43707&uid=ny&idx_side=-59
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10081108090060.jpg

 

Trygve Endresen, Bergen, f. 2-5-1901 i Bergen. Til sjøs 1918 med d.s. "Hercules" (7000) av Tønsberg, tilh. Wilh. Wilhelmsen. Styrm. eks. 1923 og skipsf. eks. 1926 i Bergen. Styrm. med d.s. "Ulvo", d.s. "Rygja", m.t. "Fosna" og m.t. "Egda". Ble i 1941 fører av m.s. "Egda" (15700) av Bergen, tilh. A/S J. Ludwig Mowinckels Rederi. Har senere ført m.s. "Fosna" (12300), m.s. "Grena" (16320) og m.s. "Troma" (16320), alle av Bergen, tilh. s.n. rederi. Fører nå m.s. "Grena (16320) av Bergen, tilh. s.n. rederi. - Krigsmedaljen. - Gift. 1 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt Nytt År.  Der fekk eg veta det eg trong, det var navnet på mora. historien seier at dei fekk eit barn etter krigen. Tildragelsen som hende med Inger gjorde eit sterkt inntrykk her i nærmiljøet.  Tusen, tusen takk.    Mvh. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, Carsten.

 

Jeg er interessert i informasjon om følgende skipsførere:

 

Johannes Rydland, født 1889.

Alf Danielsen, født 1895.

Alfred Nilsen Teigland, født 1901.

Nils Mæhle, født 1907.

 

På forhånd takk for at du tar deg tid til å hjelpe. 

 

Hilsen Tore

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore

 

2 av 4 er omtalt:

 

Johannes Rydland, Bergen, f. 25-6-1889 i Alværsund. Til sjøs 1905 med s. "Avance" (60) av Haugesund. Styrm.eks. 1911 i Horten og skibsf.eks. 1913 i Larvik. Styrm. med d. "Ravn", d. "Glitra" og 1915-27 i B.D.S. Blev i 1927 fører av d. "Castor" (2400) av Bergen, tilh. B.D.S. Har senere ført damperne "Vesta" (2170), "Soroka" (2425), "Canis" (1450), "Polarlys" (1069), "Mercur" (989), "Hera" (1079), "Nordstjernen" (856), "Midnatsol" (978), "Mira" (1152), "Ceres" (658), m. "Colomba", d. "Draco" (600) og d. "Clio" (550), alle tilh. B.D.S. - Gift. 5 barn.

 

 

Nils Jensen Mæle, Ytre Arna, f. 9-11-1907 på Mæle i Haus. Til sjøs 1928 med d.s. "Eina" (1000) av Bergen, tilh. Adolf Andersen & Co. Styrm.eks. 1938 og skibsf.eks. 1948 i Bergen. Styrm. med s.s. "Benwood", m.t. "Velma", s.s" Laksness", m.t. "Vanja". Ble i 1950 fører av m.s. "Kvint" (9580) av Arendal, tilh. A/S Jensens Rederier. - Gift. 3 barn. Seilte under de allierte under hele siste verdenskrig, på U.S.A., England og Middelhavet, uten noe som helst uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Carsten.

Så vidt jeg kan se, var i hvert fall tre av Johannes' skip i fart på Hurtigruten (Nordstjernen, Midnatsol og Mira).

Jeg sender deg en PM.

 

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidi

 

Han er ikke omtalt dessverre :(

 

1000 takk for rask hjelp :-)  / Heidi

Heidi

 

Han er ikke omtalt dessverre :(

 

1000 takk for rask hjelp :-)  / Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.