Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag om studenter 1814-1942?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Leif Erik

 

Norges advokater og sakførere 1932:

 

Ole Sunde, født 18-8-1862 i Stavanger, sønn av bakermester Iver Omundsen Sunde og Tala Marie Helvik. Eks. art. 1892, jur. embedseks. høsten 1897. Sakfører 1898. Overrettssakfører 1899. Midlertidig dommerfullmektig ved Ryfylke sorenskriverembede 1898, 1899 og 1900. Eget kontor fra 1898. Adr. Stavanger.

 

Sekretær og kasserer i Stavanger Sakførerforening 12 år, derefter 3 år fomann og viceformann. Fast beskikket forsvarer ved Stavanger byrett samt Ryfylke og Jæren herredsretter fra 1921. Medlem av Stavanger formannskap 1920-22. Tidligere formann i Stavanger ligningskommisjon, m.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei!

Jeg skriver for tiden på en skoleoppgave om min oldefar Ragnar (Sigbjørn) Longva. Født 06.06.1886 i Haram kommune, Sunnmøre. Det eneste jeg har funnet etter dåpen i kirkebøkene er fra digitalarkivet http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036532002454her er han da lærer, og vet fra min far at han senere ble overlærer i Kongsberg-område, før det jobbet han litt rundt omkring virker det som. 

Har en sterk mistanke om at han utdannet seg som lærer ved Volda Lærerseminarium, er det mulig å få sjekket dette? Hadde vært fantastisk :D

Har også et spørsmål som vel ikke hører hjemme i denne tråden, men lurer på hvor en eventuelt kan finne registre/arkiver over politisk virksomhet, vet at oldefar var aktiv i Kongsberg arbeiderparti og satt i formannskapet. Noen tips om hvor jeg kan se etter spor på dette?

Takk på forhånd for all hjelp!!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg skriver for tiden på en skoleoppgave om min oldefar Ragnar (Sigbjørn) Longva. Født 06.06.1886 i Haram kommune, Sunnmøre. Det eneste jeg har funnet etter dåpen i kirkebøkene er fra digitalarkivet http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036532002454her er han da lærer, og vet fra min far at han senere ble overlærer i Kongsberg-område, før det jobbet han litt rundt omkring virker det som. 

 

Har en sterk mistanke om at han utdannet seg som lærer ved Volda Lærerseminarium, er det mulig å få sjekket dette? Hadde vært fantastisk :D

 

Har også et spørsmål som vel ikke hører hjemme i denne tråden, men lurer på hvor en eventuelt kan finne registre/arkiver over politisk virksomhet, vet at oldefar var aktiv i Kongsberg arbeiderparti og satt i formannskapet. Noen tips om hvor jeg kan se etter spor på dette?

 

Takk på forhånd for all hjelp!!  :D

 

Tips til deg mens du venter på svar fra Carsten, Erlend Andreas. Gå til http://www.nb.noog søk variasjoner av din oldefars navn i gåsetegn slik: "Ragnar Longva"

 

Det kommer opp noen bøker og annet som omtaler din oldefar, blant annet nevnes det at han jobbet som lærer et sted og ble ansett som flink, men var upopulær pga at "han var sosialist."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Tusen hjertelig takk alle sammen! Dette var virkelig gull verdt ( ͡ᵔ ͜ʖ ͡ᵔ ) kjempe masse informasjon jeg kan bruke til oppgaven min, mye nytt for familien også. Takk skal dere ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har du mulighet til å se etter Johan Adolf Carlsen? Han gikk på lærerskolen i telemark.

han wr født i 1906.

 

er det noen som vet om det finnes et register på hvor lærerene jobbet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode

 

Norske skolefolk 1966:

 

Johan Carlsen, lærer ved barneskolen i Nissedal, f. 28. april 1906 i Notodden. Foreldre: Vaktm. Hans Carlsen og Anne f. Haugen. Notodden lærerskole 1927. Middelskole. Kurs i tegning, gymnastikk, metallsløyd. Statens sløyd- og tegnelærerskole. Tidligere tilsatt i Lavangen og Nord-Odal. Nå tilsatt ved Haugsjåsund og Tveit krets, Nissedal. Form. i Nissedal lærerlag. Gift 1940 med Gunda Irgemo. Foreldre: Hans og Ingeborg Irgemo. 1 sønn, 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.