Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag om studenter 1814-1942?

Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Arne

Han er ikke omtalt blandt studentene, men i "Hvem er hvem 1973" bl.a

http://runeberg.org/hvemerhvem/1973/0295.html

og i Norges skibsførere 1935-1953:

Christian Roy Kaldager, Oslo, f. 18.mars 1908 i Baltimore, U.S.A.. Til sjøs 1924 med d.s. "Sama" av Oslo, tilh. skipsr. Gundersen. Eks. ved 2-årig handelsgymnasium i 1928 og eks. ved Sjøkrigsskolen i Horten med høyere skipsf.eks. 1931.

Styrm. med m.s. "Pleasantville", tilh. A.F.Klaveness og m.t. "Thorsheimer", tilh. A/S Thor Dahl. Ble i 1937 fører av m.s. "Scebeli" (ca.2500) av Sandefjord, og har senere ført m.s. "Thorstrand" (ca.2500) av Sandefjord, begge tilh. s.n. rederi. Sluttet sjøen 1942.

Etter eksamen ved Sjøkrigsskolen i Horten, hadde jeg tatt sertifikat som militærflyger i marinen. Det var derfor naturlig at jeg, etter at Norge var kommet med i krigen den 9.april 1940, søkte å delta som flyger. Jeg avmønstret fra m.s. "Thorstrand" i begynnelsen av 1942, og meldte meg til tjeneste i "Lille Norge" i Toronto.

Siden den tid har jeg vært: 1) Førstelærer ved flygeskolen i "Lille Norge" 1942, 2) Flyfer ved 330 (N) Squadron, senere flightsjef og sjef for denne avd, 1943-45. Avd. som hadde 12 firemotors Sunderland flygebåter, var stasjonert på Shetland og opererte i Nord-Atlanteren, Nordsjøen, Nordishavet og på norskekysten, 3) Sjef for Sola flystasjon 1945-49, 4) Avd.sjef i Luftforsvarets Overkommando, 1949-51, 5) Luftsstabsjef i Luftforsvarets overkommando, 1951, 6) Elev ved Nato Defence College i Paris, 1951-52, 7) F.t. sjef for Luftforsvarets Stabsskole (Obertsløytnant i Luftforsvaret siden 1944).

Krigsmedaljen m/stjerne, Deltagermedaljen, Haakon VII's minnemedalje, "Mentioned in Dispatch" (Britisk). - Gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei Carsten,

jeg strever med å finne skjebnen til Knut Evjenth født 1909 (ft1910 bodø)

Søkte på NB og fant

Studentene fra 1929 : biografiske opplysninger, statistikk og artikler samlet til 25 års jubileet 1954

red.: Tryggve Juul Møller ---

...Jentoft, Bjarne Jørgensen, Leiv Henning Lien, Bjarne Johan Nortvedt, Trygve Sigvard Skar, Olav Karl Henry Sørvig, Knut Evjenth Ekne, Halgeir Vaksdal, Johannes AAilly Bever Eide, Rolf Henrik Isaksen, Sigrid Aslaug Kolaas, Finn Næss...

Kan det være han, tross alt?

mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ute etter de fulle navnene og eventuelt flere opplysninger om studenter som var ved det Kongelige Fredriks Universitet i Christiania følgende år:

1834: H.D.G. Barth, P. Holm og O.S. Olsen

1835: C.A. Wedel, O. Hansen

1858: D. Faye-Hansen

1890: ?? Bernhoft

1930: H.K. Skou

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, lurer på om du kan finne noen opplysninger om Johan Christian Luytkis, f. 28.1.1788. Han skal ha vært lærer og hvis han studerte noe sted må det ha vært i Trondheim.

Edit: Kanskje spørsmålet skulle vært plassert under tema om skolefolk osv..?

Mvh Anne

Endret av Ek Anne Gro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter

1830:

Hans Georg Daniel Barth, f. 1814, død 1856, kateket i Kragerø

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=teolog1&sideid=523&storleik=

1830: Peter Holm, f. 1812, død 1876, sognepræst til Vinger

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=teolog1&sideid=574&storleik=

1828: Ole Severin Olsen, f. 1811, død 1873, sognepræst til Drøbak

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=teolog1&sideid=551&storleik=

1832: Christian August Baron Wedel-Jarlsberg, f. 1814, død 1870, brigadeauditør i Trondheim

Finner ingen O.Hansen som passer

1851: David Faye-Hansen, f. 1833, byfoged i Drøbak

1889: Tobias Brodtkorp Bernhoft, f. 1869, ingeniør

Finner ingen H.K. Skou

Anne Gro

Hvis han er født i 1788 så har jeg ingenting å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric

Jeg finner ingen av disse personene i nevnte bok

Takk Carsten,

Men jeg vil gjerne lære og forstå av dette, siden det er andre gang jeg blir overrasket over et negativt resultat og siden personenen Knut Evjenth er en så "sjelden fugl".

Nasjonalbiblioteket har skannet inn bøker, kjørt OCR og lagt opp til søk i tekstmaterialet. Når jeg finner noe, så må det stå et sted i boka! Når du ikke finner det, betyr det vel at de ikke er å finne i de alfabetiserte biografiene? Fins det mer i bøkene, som f eks lister over andre studenter som ike har levert inn opplysninger? Min Knut emigrerte tiul USA og har kanskje falt ut...

NB! Ekne er navnet på bostedet hans, etternavnet var Evjenth.

Dessuten tror jeg at han tidlig tok etternavnet til en stefar, Norda(h)l, - kan du sjekke om han stpr oppført som Knut Norda(h)l?

takk nok en gang eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric

Finner han ikke som Nordal heller og ingen av de andre personene som du nevnte er å finne i boka, hverken i registeret bak eller som medlem av komiteen. Skjønner egentlig ingenting av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt gjennom innlegga i dette emnet i dag, og har sett at jeg har glemt å takke for svaret i innlegg 113. Sier derfor tusen takk for at du så etter ! Er over ett år siden jeg stilte spørsmål, men tenker at det er bedre å takke sent enn aldri, siden jeg oppdaget min glipp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Carsten.

Finner du noe om Erik Sverre Paulsen, født 1878? Han var utdannet lege, så kanskje han også finnes omtalt i Norges Læger.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Sverre Paulsson. Født 21-11-1878 i Gausdal. Søn av distriktslæge Lauritz Christian Fritzner P. (f. 20-12-1842 i Tr.heim, død 10-10-1917) og hustru Valborg Brantzæg.

Iflg. "Norges Læger" tok han andeneks. i juni 1899 og med. emb.eks. i juni 1906. Vpl. sek.løitn. i Kr.sandske inf.brig. 3. sept. 1898, i armeens sanitet 1. mars 1903, vpl. pr.løitn. 7. aug. 1906. Som student gjorde han kand.tjeneste ved Kra. mil. sykehus i 6 mndr. Efter eksamen var han 1 aar amanuensis hos distr.læge H.F.Holst i Sauland, derefter til utgangen av 1910 prakt. læge i Saude.

I 1911 blev han komm.læge i Agdenes, opholdt sig vinteren 1911-12 paa Spitsbergen som læge ved The Artic Coal Comp., praktiserte atter i Agdenes fra sept. 1911 til juli 1913, da han ansattes som komm.læge i Aafjorden, hvor han plutselig døde 12. mars 1914.

Gift i Hollen 13. april 1908 med Margit Nikoline Sannes f. 1. juli 1883 i Hollen, dtr. av gaardbr. og furer Hans Johannesen S. og hustru Karoline Nilsen. Barn (16. dec. 1913): 2 sønner og 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du se om du finner noe om Christian Paulsen fra Vestfold (Tønsbergtraktene) født omkring 1825. Han ble agronom i tiden 1840 - 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorun

Han finnes ikke omtalt i noen av mine bøker dessverre. Jeg finner ingen Christian/Kristian Pauls./Pouls. som er agronom i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Anne Gro

Hvis han er født i 1788 så har jeg ingenting å bidra med."

Han er født i 1798, men det blir vel stort sett det samme.

Takk for svar!

Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorun

Han finnes ikke omtalt i noen av mine bøker dessverre. Jeg finner ingen Christian/Kristian Pauls./Pouls. som er agronom i 1865

Ikke noe å gjøre med det. Takk for hjelpen.

Jorun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hei Carsten

Jeg har et nytt spørsmål til deg i håp om at du enda en gang kan svare.

John Johnsen Wangensteen Kvam, f. 10/12-1856 i Vang i Valdres, Oppland, skal ha studert til ingeniør i Trondheim. Han dro til USA i 1882 og ble der en ganske velkjent arkitekt i Duluth, Minnesota under navnet John J. Wangenstein.

Har du noen opplysninger om ham?

Mvh

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Hei, Carsten.

Finner du noe om Nicolay Juell Landmark, født 1903 i Narvik? Ifølge boken om Landmark-slekten tok han artium ved Bergen Handelsgymnasium i 1923. Men jeg finner ham ikke i boken om 1923-studentene, en bok som ligger ute på nett.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore

Han er ikke omtalt der. Kanskje han ikke fullførte?

Jeg finner han på Gravminner, døde i Arendal i 1987. Der er også hans kone (sannsynligvis) Aud og hans sønn Johan Andor begravd, samt hans far og hans andre kone Margit.

Han bor i Arendal i 1939 iflg. adressebok for Aust-Agder: Landmark, Nic. J., lønningsfører, Havstad 146.

Lenke til kommentar
Del på andre sider