Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag om studenter 1814-1942?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Hei Carsten. Kan du finne noe om Rittmester og oberstløytnant Theodor Johnsson Wold, f. 30/12-1893 i V. Slidre, Oppland, og om Kaptein Nils Johnsson Wold, f. 7/12-1896 i V. Slidre, Oppland? Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald

 

Studentene fra 1917, utgitt 1947:

 

Theodor Johnsen Vold, rittmester, f. 30-12-1893 i V. Slidre, sønn av lærer John Vold og Ingeleiv, f. Kattevold. - Frogner skole/reallinje. Krigsskolen 1920. Militære Høyskole. - Pr.ltn. Festningsart. 1920. Kavaleriet 1922, N.fj. D.R., ved Opland D.R. 2 fra 1924, rittmester 1930.

 

Studentene fra 1918, utgitt 1950:

 

Nils Vold, kaptein, Valdres. Født i Lomen i Valdres 7-12-1896. Sønn av lærer John Vold og Ingelev Vold. Privatist, real. Premierløitnant i 4. divisjons infanteri (tjenestegjørende i 6. div.) 1920. Tjenestegjort (som adjutant) ved N. Hålogalands inf. reg. nr. 15 1920-23, ved Søndhordland bataljon fra 1923, i overtallig stilling fra 1930, Kaptein 1935, ul. kaptein i landvernet D.K.V. 1939.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie var det ikke mange studenter i forrige generasjon, men jeg vet om to:

John Løkke, født 1920. Student i 1939, 1940, 1941, 1942? Han startet deretter på jus, men fullførte ikke.

Anton Mathias Sølvberg, født 1915. Student i 1934, 1935 ... eller senere? Han ble utdannet jurist ca 1942 (tror jeg).

Har du mulighet for å finne dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag

 

Studentene fra 1942, utgitt 1967:

 

John Løkke, salgssjef, Holmen, Oslo, f. 16-11-1920 sst., sønn av Anders Jørgensen Løkke og Anna Haugsten. Privatist Grimeland skole, Oslo. Engelsklinja.

 

Studentene fra 1934, utgitt 1959:

 

Anton Mathias Sølvberg, oberstløytnant, Trandum, f. 25-7-1915 Onsøy, sønn av skolebetyrer Johan Lauritz Sølvberg (1878-1946) og Inga Hneriett Engebretsen (1885-). Gift 1947 med Rut Løvlie, f. 18-5-1919 Nittedal, datter av murer Johan Edvard Andersen. 1 sønn.

 

Kristelig gymnasium, Oslo. Reallinja. - Cand.jur. 1942, Krigsskolen 1947, Kgl. Krigshögskolan, Sverige 1951, Forsvarets høgskole, Oslo 1957. Studieopphold Sverige 1949-51. Advokatfullm. Oslo 1942-45, politifullm. Ordenspolitiet, Trondheim 1945-46, generalstabsaspirant, Hærens overkommando, Oslo 1947, generalstabsadjutant sst. 1947-48, kontorsjef sst. 1948-53, avd.sjef Forsvarsstaben, Oslo 1953-56, nestkomm. Kavaleriets skole og øvingsavd., Trandum 1956-. - Deltakermedaljen med rosett.

 

Du finner han også omtalt i "Hvem er hvem 1973"

 

http://runeberg.org/hvemerhvem/1973/0550.html

 

og hvis du blar noen sider bakover til Leif Schanche, så er det min gamle far som fortsatt lever. Jeg er ganske sikker på at han kjente Sølvberg. Skal spørre han neste gang jeg skal til Sandefjord, men han begynner å bli litt småtomsete, så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, dette var morsomt!

 

De var begge mine onkler, den ene kjødelig og den andre inngiftet.

 

Jeg har sendt deg en privat melding om de militære kolleger! Hils din gamle far!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Aksel

 

1898 mangler jeg (han er ikke nevnt i 1897 eller 1899).

 

1929, utgitt 1954:

 

Lars Sigvart Busvold, pastor, Bergen, f. 12-3-1910 Notodden, sønn av dr. ingeniør Nils B. (1879-1953) og Pauline Katrine Pedersen (1878-1953). Bergen Katedralskole/latinlinja - Cand. theol. 1935.

 

Norges prester 1949:

 

Lars Sigvart Busvold. Styrer ledige kall i Hålogaland bispedømme 1945.

 

Født på Notodden 12-3-1910. Foreldre: Dr. ing. Nils Busvol (f. 21-1-1879) og Pauline Katrine f. Pedersen (f. 1-1-1878). Student 1929, cand. theol. 1935. Skolearbeid 1938-44, ansatt i Oslo Indremisjon 1944-45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, Carsten.

Finner du noen av disse? Takk for all hjelp.

Carsten Johan Scheel Lütken, født 1886, student 1904; for øvrig den første sjef for Milorg i Oslo, før han ble arrestert i desember 1941.

Rolf von Bergen Dammann, født 1899, student 1917.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Carsten.

 

Jeg lurte på om du kunne finne noe om Ruben Wilhelm Hansteen, født 14/10-1890. Jeg en del om han, men kunne vært interessant å se hva som eventuelt sto i disse bøkene. Han var oppført som student i 1910 og oppnådde graden candidatus juris mellom 1910 og 1917 ville jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Carsten.

Finner du noen av disse? Takk for all hjelp.

Carsten Johan Scheel Lütken, født 1886, student 1904; for øvrig den første sjef for Milorg i Oslo, før han ble arrestert i desember 1941.

Rolf von Bergen Dammann, født 1899, student 1917.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore. Carsten Johan Scheel Lütken. Jeg er født i Kr.a. 5-9-1886 av foreldre o.r.sakfører Oscar L. (f. 2-8-1849 i Kr.a.) og Fredrikke Scheel (f. 6-6-1854 i Hamar). Farsslekten kommer fra Lübeck. Gift 29-4-1916 i Kr.a. med Hanni Magelssen, f. i Kr.a. 8-4-1894, dtr. av grosserer Ludvig Daae M. og Johanne Elisabeth, f. Malling. - Barn: Lise Scheel, f. 3-2-1918 i Kr.a. Gikk småskole og middelskole på Ragna Nielsens skole, tok artium ved Kristiania katedralskole. Gjennemgikk Krigsskolens første avd., tok jur. emb.eks. våren 1909. I 1910-11 var jeg edsvoren fullmektig hos byfoged Ludvig Dahl i Fredrikstad og derefter fullmektig hos min far, inntil jeg i 1915 tok advokaturen. Har senere prakt. som advokat i Kr.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lenge leitt etter Barthold Baarstad Meighnaud, f. 1912 i Oslo. Vi veit ikkje om han brukte båe namna eller kvar han vaks opp. Han vart sjømann. Finst det noko om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore. Rolf von Bergen Dammann, forstkandidat, Eggevåg, f. 16-3-1899 i Oslo, s. av gross. Axel D., f. 20-6-1868 og Gunhild Marie, f. Sander, f. 11-12-1874. Gift med Alfhild Magelsen, f. 1-7-1901 i Oslo, d. 28-8-1944, dtr. av gross. Ludvig Daae Magelssen og Johanne Elisabeth, f. Malling. (Her er nevnt 3 barn). Statens skogskole, Steinkjer 1919. Tekn. sagbruksskole, Härnøsand, høsten 1919, Wangs 1/2 årig handelsskole 1920. Forstassessor fra Univ. i München 1923. - Eget sagbruk ved Gardermoen i 1924, senere ansatt ved Fjeldsrud Bruk, Strømmen. Et års planteskolevirksomhet ved Flekkefjord hvoretter jeg kjøpte eiendommen Dalen i Drangedal i 1928. Senere har jeg kjøpt flere skoger i Drangedal, således også part i Jysereid som jeg også bestyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alexander

 

Studentene fra 1910, utgitt 1935:

 

Ruben Wilhelm Hansteen.

 

Jeg er født i Oslo 14-10-1890 av foreldre stiftsprovst Carsten Balthasar Hansteen (født i Drammen 26-9-1856, død i 1923) og Sofie Charlotte, født Duus (født 1856).

 

Gift i Os ved Bergen i 1921 med Valborg Andersen, født 1886, dtr. av byggmester Johan August Andersen og hustru, født Strøm. 5 barn.

 

Tok art. ved Bergens Katedralskole, juridisk emb.eks. 1916. Er sekretær i Statsrevisjonen.

 

Studentene fra 1910, utgitt 1965:

 

Hansteen skriver: Fremdeles knyttet til Riksrevisjonen, de siste årene med titel av førstesekretær. Han fratrer i nær fremtid etter nådd aldersgrense. På fallrepet takker han tidligere og nåværende sjefer, kolleger og øvrige funksjonærer i etaten for aldri sviktende saklighet, hjelpsomhet og nobelhet. Dette gjelder ikke minst en annen student fra 1910 som i mere enn 30 år var Hansteens kollega i Riksrevisjonens 3dje kontor.

 

I de vel 30 år Hansteen har vært knyttet til Riksrevisjonen, er han ikke blitt "dus" med noen der, men har hele tiden søkt å være en god kamerat og lett å arbeide sammen med, og i øvrig har han i og utenfor arbeidstiden etter evne etterlevet den gamle romers direktiv: "bene vixit qui bene latuit" (godt lever den som er gjemt).

 

Me takknemli beundring minnes han at det rene norske flagg hele tiden vaier symbolsk over Riksrevisjonen i årene 1940-45, takket være ledelsens aldri sviktende conduite og rakryggethet. Da således våre norske motstandere - mange sikkert ut fra edle motiver - ville finansiere sin propaganda for den sak de trodde på, med statskassens midler, sa Riksrevisjonen nei og fikk medhold av okkupasjonsmakten som den forela spørsmålet, da våre motstandere ville ignorere Riksrevisjonens forbud.

 

Det ble ingen propaganda for N.S. i kontortiden i form av foredrag og liknende; ingen ledige stillinger ble besatt med nazister; flere funksjonærer ble arrestert, men løslatt igjen; alle forsøk på å sjalte ut Riksrevisjonens ledelse strandert, og bare 2-3 funksjonærer ble etter krigens slutt fjernet etter bevist unasjonal holdning.

 

Helseknekk i 1899 etter skarlagensfeber, bl.a. nedsatt hørsel, gjorde Hansteens skolegang og studietid byrdefullere enn normalt, og har også lagt vanskeligheter i veien for ham som søker til stillinger. Men samtidig vakte situasjonen Hansteens interesse for menneskekunnskap, ikke minst for kunsten å kunne reagere riktig.

 

I Hansteens livsanskuelse spiller begrepene taushet, forsiktighet, måtehold og barmhjertighet en fremtredende rolle; men særlig slutter han seg lidenskapelig til president Abraham Lincolns ord, klassisk gripende som han finner dem i deres prunkløse skjønnhet: "Du skal være uten ondskap mot noen, ha kristenkjærlighet til alle; men fast skal ditt sinn være i kampen for det rette, slik som Gud har lært hver enkelt hva rett er". Hansteen håper å få dette mere velykket frem i de årene han har igjen å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore

 

Ellen Marie Sparre Dahl, f. Hennig. Husmor, Bekkestua, Bærum, f. 12-7-1905 i Oslo, dtr. av kunstmaler Otto H. (1872-1920) og Kathinka Sofie, f. Magelssen (1878-). Gift 1929 med stortingsreferent Torbjørn Sparre Dahl, f. 9-1-1903 i Stockholm. (Her er nevnt 2 barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alexander

 

Studentene fra 1910, utgitt 1935:

 

Ruben Wilhelm Hansteen.

 

Fantastisk. Tusen takk for god hjelp, og takk for at du orket å transkribere alt som sto der, det setter jeg stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.