Jan Weberg Skrevet Februar 15, 2011 Del Skrevet Februar 15, 2011 Hei Finnes det noen der ute med gode kunnskaper om Ringerike og gården Dæhli i middelalderen? Jeg søker etter opplysninger på hvor gården Dæhli som Brynjulv Gunnarsson (Samsal-ætten)eide på 13 /1400-tallet. Om dette er gården Dæhli i Furnes eller gården med samme navn i Veldre. Nå finnes det også alternativer i Brøttum og Nes (på Romerike?). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Februar 15, 2011 Del Skrevet Februar 15, 2011 Christian Dag Spangen har nok en del om denne Brynjulf, og jeg tror også jeg har noe på min hjemmeside (se fra side 6?) her: http://www.wangensteen.net/gammel/Spangen/Samsal-LierPDF.pdf Og hvis du leter litt mer under Spangen kan det hende du finner mer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom L. Skrevet Februar 15, 2011 Del Skrevet Februar 15, 2011 Han er ikke omtalt i den nye boka til Ringerike Slektshistorielag "Middelalderbrev fra Ringerike 1263-1570" så da er det nok ikke Ringerike. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finn Gunnar Oldervik Skrevet Februar 15, 2011 Del Skrevet Februar 15, 2011 Jeg går ut fra at dere er obs på at Samsalgodset er listet opp i Aslak Bolts jordebok. Der er Dæli nevnt under Ringsaker prestegjeld. Brynjulf Gunnarsson er også nevnt, men da under Vingrom i Gudbrandsdalen. Erkebiskop Eskil hadde kjøpt et england (Reistad) av Brynjulf. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Weberg Skrevet Februar 16, 2011 Forfatter Del Skrevet Februar 16, 2011 Hei! jeg må bare beklage at jeg rotet til teksten i mitt første innlegg. Det rette stedet skal være RINGAKER på Hedemarken, og ikke Ringerike i Buskerud. jan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Gellein Løkken Skrevet Februar 18, 2011 Del Skrevet Februar 18, 2011 Fra gammelt av lå det en Dæhli gard "mellom" Samsahl og Ulven i Ringsaker hovedsogn (Skappelsfjerdingen). Deler av garden har gått inn i garden Ulven i Skappelsfjerdingen. Kan det være denne garden? mvh Trond Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå