Gå til innhold
Arkivverket

Samsal-ætten

Jan Weberg
 Del

Recommended Posts

Hei

Finnes det noen der ute med gode kunnskaper om Ringerike og gården Dæhli i middelalderen? Jeg søker etter opplysninger på hvor gården Dæhli som Brynjulv Gunnarsson (Samsal-ætten)eide på 13 /1400-tallet. Om dette er gården Dæhli i Furnes eller gården med samme navn i Veldre. Nå finnes det også alternativer i Brøttum og Nes (på Romerike?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at dere er obs på at Samsalgodset er listet opp i Aslak Bolts jordebok. Der er Dæli nevnt under Ringsaker prestegjeld. Brynjulf Gunnarsson er også nevnt, men da under Vingrom i Gudbrandsdalen. Erkebiskop Eskil hadde kjøpt et england (Reistad) av Brynjulf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg må bare beklage at jeg rotet til teksten i mitt første innlegg. Det rette stedet skal være RINGAKER på Hedemarken, og ikke Ringerike i Buskerud.

jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra gammelt av lå det en Dæhli gard "mellom" Samsahl og Ulven i Ringsaker hovedsogn (Skappelsfjerdingen). Deler av garden har gått inn i garden Ulven i Skappelsfjerdingen. Kan det være denne garden?

mvh

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.