Gå til innhold
Arkivverket

Erenst Hans Larsen


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

På 1.3.2017 den 17.08, Kurt Østbye skrev:

Er Larvik for langt unna ? Her er en Hans Jakob Larsen som er født 6. mars 1889 ifølge Larvik kirkebok.

 

Feil! Datoen er 3. juni. #98:

Vestfold fylke, Larvik i Larvik, Ministerialbok nr. I 9 (1884-1904), Fødte og døpte 1889, Side 128
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060609040416
 

Det er likevel to ting som eg legg merke til:

- Mora har Marie i namnet

- Hans er yngst i syskenflokken.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du så feilen Torbjørn. Jeg lurer litt om vi har søkt nok i folketellingen for 1891 ? Da var jo vår mann bare 2-5 år gammel og må jo ha bodd hjemme med sin store familie. Dekker 1891-tellingen de mest aktuelle stedene som Akershus og Østfold ?

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal vi forstå nedenstående informasjon ? På Anvestry.com vises dette for Ernst H. Larsen in the U.S., Social Security Applications and Claims Index, 1936-2007

Jeg trodde dette var 'krav om skifte' men datoen er 1954, og han døde ikke før i 1956. Men i 1954 fylte han 65 år og det er mulig dette da er kun en søknad om å få 'social security' stønad. Hvis han hadde vært født i 1887 ville de antagelig søkt om dette to år tidligere ??

Name: Ernest H Larsen
Birth Date: 6 Mar 1889
Claim Date: 1 Mar 1954
Type of Claim: Life Claim
Notes: 24 Feb 1954: Name listed as ERNEST H LARSEN
Endret av Kurt Østbye
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det med årstall kan i noen tilfeller vli det dem selv antar? Bror til min oldefar drog også til USA, noen ganger avviker årstallet han ble født med 13 år, men da han døde avvek årstallet han ble født med bare ett år. Her avviker årstallet da han ble født med 3 år, så det trenger ikke bety så mye, men det kompliserer denne vanskelige saken ytterligere. På den tiden Ernest ble født i Norge var de aller fleste søskenflokker minst så store og større, så det også gjør det hele vanskelig. Siden vi ikke kan regne med å finne han blant dem som har reist fra Norge, blir dette også noe mer komplisert enn andre saker. Han finnes nok også i amerikanske folketellinger som innvandret fra Norge og stadig forskjellige fødselsår. 

 

På tross av dette vil jeg tro at dere snart klarer å løse gåten. Dere er meget dyktige i dette dektektivarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag, 6. mars, er det bursdagen til Ernst Hans Larsen, født på slutten av 1880-årene, i området Oslo/Akershus. Er det noe nytt på datafronten som kan gi nye muligheter for å finne dåpen til denne karen, jeg tenker bl.a. på data som er blitt gjort søkbare, for eksempel kirkebøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 3 år senere...

Det er en person ved navn Albert Volden i Furmæs i Hedmarken som er bagerlærling. Jeg ser at denne er nevnt tidligere her. Kanskje det er en som hører til denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.