Gå til innhold
Arkivverket

Erenst Hans Larsen

Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Family Tree DNA er det selskapet flest bruker for testing innen genetisk genealogi, og der fins en egen gruppe - et prosjekt - for alle som har opphav i Norge: Norgesprosjektet DNA. Man kan delta i gruppen gjennom Y-DNA test (direkte farslinje), mitokondriell test (direkte morslinje) eller autosomal 'Family Finder'-test som kan finne slekt på tvers av linjene i flere generasjoner bakover.

Det er to norske administratorer for dette prosjektet, undertegnede og Svein Davidsen, og vi svarer gjerne på spørsmål eller hjelper til med å finne en 'ekspert' der det er faglig mer komplisert.

Med nytt forum på Arkivverket er det på tide å starte en ny tråd som følger opp den gamle diskusjonen om Norgesprosjektet på Webdebatt.

Det fins en egen avdeling om DNA på Slektsforum, og en uformell Facebook-gruppe for interes

Dette innlegget over er skrevet av Anne M.Berge under Norgesprosjektet DNA.Har lagt inn spørsmål om det i vår sak,kan brukes en slik test da både Ernst og hans barn er døde.håper på svar.Eller kan vi bli sittende her å gjette til det gror mose på oss. :D :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange hans larsen, i nannestad fant jeg denne fam.

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f00238&gardpostnr=164&personpostnr=977#nedre

Sønnene Hans og tor emig. 1904 og foreldrene i 1908.Foreld. ble viet i 1871, så de kan ha flere barn som ikke bor hjemme i 1900.

Men Hans er ikke f.i mars, men i juli 1887.Legger ved FT 1910 i usa. er ellers enig med Nina, en dna test må være tingen, alt her blir jo bare gjettninger, tror som nina at vi kan lete til det gror mose på oss B)

Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke lagt inn orginaltellinga.

1910 United States Federal Census

about Hans Larsen

Name: Hans Larsen

Age in 1910: 23

Estimated birth year: 1887

Birthplace: Norway

Relation to Head of House: Son

Father's name: Hans Larsen

Father's Birth Place: Norway

Mother's name: Mary Larsen

Mother's Birth Place: Norway

Home in 1910: Chicago Ward 15, Cook, Illinois

Marital Status: Single

Race: White

Year of immigration: 1904

Neighbors: View others on page

Household Members: Name Age

Hans Larsen 62

Mary Larsen 64

Thor Larsen 27

Hans Larsen 23

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker alle å løse denne saken, og kan vi gjøre det via DNA er det fint. Men sålenge trådeier ønsker hjelp til å lete, så er jeg med på det.

Jeg gjør følgende antagelser i mine søk:

1. Hans/Ernst er ca. 12 år i 1900 og er med i den folketellingen

2. Foreldrene er i live ved folketellingen i 1900 (han skriver om å besøke 'mom and dad')

3. Faren eller morens patronymikon er Larsen

4. Sannsynlig fødselsdato er 6. mars, i året 1887 eller 1888

5. Han har mange søsken

6. Han er døpt og har en fadder som heter Albert

7. Fødested er antagelig Oslo eller Akershus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi fornavnet kan ha vært Hans, gir et søk i FT 1900 kun 8 aktuelle personer for området Oslo og Akershus. Er vi sikre på at alle disse 8 er 'sjekket ut av saken' ?

1900-tellingen:

Du har følgjande utval: fornavn: hans

etternavn: lars, larsen, larson, larss, larssen, larsson, larssøn, larsøn

fodeaar: 1887, 1888, 1889

Fylke Antall

------------

Østfold 6

Akershus 4

Oslo 4

Hedmark 2

Oppland 4

Buskerud 4

Vestfold 13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopi Svar fra Svein Arnolf Bjørndal på Norgesprosjektet.

Svein Arnolf Bjørndal skrev 04 februar 2011 - 17:03 :

Du nevner en datter. Hvis det ikke lenger finnes en ren mannslinje (Y-DNA) etter Ernst, vil alternativet i dette tilfellet være en Family Finder-test, som tester alle de autosomale genene. Denne testen vil kanskje kunne finne evt. norske slektninger, i hvert fall etter hvert som flere fra Norge tar denne testen.

Hans sønn døde tidlig. Så er ikke sikker på om han fikk barn.Men kan undersøkes.Det er særlig hans datter og senere hennes datter igjenn som har lett.Vil det være lettere å finne noe etter mannslinjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som det står i uttrykket "Frem og tilbake er like langt". Uansett takker jeg dere for at dere ikke har gitt opp. Selv om Roselund kanskje var et blindspor, så er det likevel så mange trekk i denne familien at jeg likevel våger å tro at det kan være noe her? Tanten som het Martha Larsen? fra Waaler og farens slekt som muligens kom fra Wolden i Gudbarnsdalen? Vel, kanskje det bare var tilfeldig?

Kanskje man bør lete etter et foreldrepar som heter Hans og Christine Larsen med en sønn som heter Hans. Om han ikke finnes da, så kan de jo være at faren het Lars Hans Larsen og at moren hadde et to fornavn og så står det noe i ft, mens sønnen brukte et annet. Vi vet jo også at mange norske navn ble amerikansisert når man skulle skrive dem ned der borte. Min tippoldemor ble skrevet som Julie, mens hun het Gurie, så det er den måten man skriver eller oppfatter ordet på som får betydning for senere søk.

Jeg håper at dere fortsatt vil være med på videre søk og jeg berømmer dere for alt arbeidet dere har gjort. Jeg har ikke hatt anledning til å kommentere dette fordi jeg har bert bort reist noen dager.

Tror vi fornavnet kan ha vært Hans, gir et søk i FT 1900 kun 8 aktuelle personer for området Oslo og Akershus. Er vi sikre på at alle disse 8 er 'sjekket ut av saken' ?

1900-tellingen:

Du har følgjande utval: fornavn: hans

etternavn: lars, larsen, larson, larss, larssen, larsson, larssøn, larsøn

fodeaar: 1887, 1888, 1889

Fylke Antall

------------

Østfold 6

Akershus 4

Oslo 4

Hedmark 2

Oppland 4

Buskerud 4

Vestfold 13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopi Svar fra Svein Arnolf Bjørndal på Norgesprosjektet.

Svein Arnolf Bjørndal skrev 04 februar 2011 - 17:03 :

Du nevner en datter. Hvis det ikke lenger finnes en ren mannslinje (Y-DNA) etter Ernst, vil alternativet i dette tilfellet være en Family Finder-test, som tester alle de autosomale genene. Denne testen vil kanskje kunne finne evt. norske slektninger, i hvert fall etter hvert som flere fra Norge tar denne testen.

Hans sønn døde tidlig. Så er ikke sikker på om han fikk barn.Men kan undersøkes.Det er særlig hans datter og senere hennes datter igjenn som har lett.Vil det være lettere å finne noe etter mannslinjen?

Kopi

Hei,

Som Svein Bjørdal påpeker så er den mest nyttige testen her en Family Finder-test - aller helst i kombinasjon med en 67-markør Y-DNA test dersom det fins sønner å teste.

En Family Finder vil både si noe om etnisitet (en russer vil normalt slå ut som mer "nordøsteuropeisk" enn det de fleste norske gjør) og man får match med folk som er i slekt innenfor 5-12 generasjoner.

Testen er ny, og det er ennå ikke store databaser med testere å sammenligne seg med - men dette øker. Se ellers mye informasjon her om nettopp Family Finder.

Om disse tar en test, og ikke får entydige svar med en gang, vil jeg anta at de vil få klare indikasjoner innen et par år, når flere kommer til.

Som dere ser her i svaret, finnes det i dag store muligheter for å finne ut hvor denne Ernst Larsen hørte hjemme i Europa. Og om en stund også hans slektninger her. Dette er den eneste måten familien i Amerika kan få noen kunnskap om sitt opphav i Europa,og være sikker på at det er rett. Uansett hvilke personer vi eller de kan finne, er det kun gjennom en test de kan få bevis for at rett person er funnet.Så jeg håper at de som har kontakt med familien i Amerika forteller dem om denne muligheten og hva type test de må ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Hans som er nevnt i innlegg 83 var født 30. aug. og døpt 21. okt. 1888 i Nes/Fenstad. Foreldre Lars Kristiansen og Hansine Hansdtr.

Ved konfirmasjonen den 4. okt. 1903 er hans foreldre (feilaktig ?) ført som Ole Amundsen og hustru Marie Davisddtr. Hvor er denne Hans Larsen i 1910 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi også må glemme kandidaten i innlegg 87 pga. at hans far er død før tellingen i 1900, noe som betyr at faren døde før gutten dro til sjøs. Vi husker fra selvbiografien at Ernst/Hans skrev at han ikke fikk tid til å besøke 'mom and dad' da skipet hans ankom Norge for å laste is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi se helt bort fra innlegg nr 19 i det gamle fora?

Fant denne på Fs:Hans Larsen Gender Male Baptism/Christening Date 18 Mar 1888 Baptism/Christening Place Akershus, Norway Birth Date 18 Mar 1888 Birth Place Death Date Name Note Race Father's Name Hans Kristian Larsen Father's Birthplace Father's Age Mother's Name Marthe Marie Larsen Mother's Birthplace Mother's Age Indexing Project (Batch) Number C02049-5 System Origin Norway-EASy Source Film Number 1282508 Reference Number 908 En kandidat i FT 1900.Lenke

Jeg har nettopp fått melding fra Mike i CA har forteller at hans kone som er barnebarnet til Ernst Hans Larsen har norske røtter. Problemet nå er at Ernst H Larsen ikke har noen mannlige etterkommere som lever i dag. De har selv vurdert dette med gentest og håper på at det kan fortelle om dem er av skandinavisk herkomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kandidaten i innlegg 19 i det gamle forumet ble utelukket i nnlegg 128 i det gamle forumet ved at Hans, født 18. mars 1888 var hjemme hos foreldrene i FT 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk info fra Statsarikvet i Oslo var nok Hans Rosenlund sin familie sjekket ut, men jeg velger likevel å legge inn svaret jeg fikk:

Slektsforespørsel om Ernst Hans Larsen m.fl.

Vi viser til din henvendelse av 01.02.2011.

Statsarkivet i Oslo har ikke anledning til omfattende slektsundersøkelser, men gjør enkle oppslag når vi har konkrete opplysninger å gå ut i fra.

Arkivverket har digitalisert og lagt ut blant annet kirkebøker, skifteopplysninger og pantebøker på nett slik at publikum selv kan finne fram til handlinger de er ute etter. Protokollene finnes på http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet under menypunktet Skannede kirkebøker, Skannede skiftedokumenter og Skannede tinglysingsdokumenter.

Vi finner at Hans Kristian Rosenlund ble født 26.04.1886: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5433&idx_id=5433&uid=ny&idx_side=-142

Kilde: Arkivverket, Digitalarkivet, skanna kirkebøker Oslo, Sagene menighet, MINI 1 (1880-1893), side 137, løpenummer 68.

Samme Hans Kristian døde året etter, 28. januar 1887: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3506&idx_id=3506&uid=ny&idx_side=-59

Kilde: Arkivverket, Digitalarkivet, skanna kirkebøker Oslo, Sagene menighet,MINI 3 (1880-1922), side 56, løpenummer 8.

Vi finner at Hans Rosenlund ble født 10.02.1889: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5433&idx_id=5433&uid=ny&idx_side=-198

Kilde: Arkivverket, Digitalarkivet, skanna kirkebøker Oslo, Sagene menighet, MINI 1 (1880-1893), side 193, løpenummer 43.

Han ble konfirmert i Paulus kirke 10. april 1904: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5816&idx_id=5816&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-147

Kilde: Arkivverket, Digitalarkivet, skanna kirkebøker Oslo, Paulus menighet, MINI 7 (1897-1915), konfirmerte 10.04.1904 løpenummer 52.

Han døde i 1904, 17 år gammel: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=680&idx_id=680&uid=ny&idx_side=-56

Kilde: Arkivverket, Digitalarkivet, skanna kirkebøker Oslo, Petrus menighet, MINI 10 (1904-1916), side 49, løpenummer 42.

Fhv baker, Ernst Rosenlund, døde i 1929 og etterlot seg 5 myndige barn – 3 i USA og 2 i Norge: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27315/13

Kilde: Arkivverket, Digitalarkivet, skanna skiftemateriale, Oslo, Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 15, 1928-1930, side 11, løpenummer 30.

3 av sønnene er funnet under søk på Ancestry.se, blant annet i folketellingene 1910-1930, i det militære materialet og i dødelistene: Ernst Alexander Rosenlund født 20.01.1884 (i databasene også blant annet som E A Rosenlund og Alexander Rosenlund), Ottar Rosenlund født 29.10.1891 død 1969, Nicolai Kristoffer Rosenlund født 03.08.1894 død 1981 (i databasene også blant annet som Nick/Nicolai Rosenlund og Kristoffer Rosenlund).

Kilde: http://www.ancestry.se/

Det er søkt etter Ernst Hans Larsen i vårt materiale fra Oslo Folkeregister uten resultat. Vi har gått gjennom utvandrede fra Oslo og Aker 1906-1930, utflyttede Oslo 1906-1930, utflyttede Aker 1917-1922, menn ukjent adresse 1906-1946, menn ukjent adresse Aker 1917-1930.

Kilde: Oslo folkeregister, diverse registerkort.

Det er også gjort enkelte søk i de digitale kirkebøkene, med samme resultat. I tillegg er det gjort noen søk på Ancestry.se uten å komme fram til noe annet enn det du har kommet fram til tidligere. Det ble funnet en Ernst H Larsen og en Ernst Larsen i riktig alder, begge født mars 1889, men ingen av disse ble født i Norge.

Kilde: http://www.ancestry.se/

Vi har for lite konkret å gå etter i søk etter Ernst Hans Larsen og har av den grunn ikke anledning til å gjøre flere søk etter han, vi henviser derfor til de skannede protokollene på nett og annet nettbasert materialet til bruk under slektsgransking. Om du på et senere tidspunkt skulle finne et noe mer håndfast utgangspunkt vi kan gå ut i fra, kontakt oss gjerne igjen.

Oslo Byarkiv har et stort omfang av arkivmateriale som kan brukes i slektsgransking, blant annet protokoller fra Fattigvesenet i Kristiania. I dette materialet finnes det blant annet ”Hjemstavnsforhør” som det kan anbefales å undersøke. Om Ernst Hans Larsen skulle ha vært innlagt på sykehus i hovedstaden før han utvandret, finnes han nok innført i en av disse protokollene. http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/slektshistorie/

http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OBA/faktaark/f_fattigvesen.asp

Jeg har vert i kontakt med Mike som er svigersønn til datter til Ernest. Han sier at dem vil vurdere å ta en gentest slik at de kan få bekreftet at de har norske røtter.

Nå forventer jeg at jeg snart får høre noe av interesse fra min kontkatperson i Australia. Ernes tilbrakte noen år der nede og det er nok mulig at det ligger noen spor etter han der.

Jeg vil helst ikke gi opp denne saken. Jeg tror at det må være mulig å finne noe av interesse et eller annet sted. Kanskje jeg burde ha gått til en av våre store aviser med saken. Jeg tror nok at dersom det er noen etterkommere etter _Ernest Hans Larsen sine søsken her i Norge så vil dem kjenne igjen saken. Så det er nok en mulig vei å gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har ennå ikke hørt noe nytt fra Australia, så det er mulig at det ikke finnes noe info der. Jeg tror nok at denne Ernest har byttet navn enten som sjømann eller før han drog fra Norge. Jeg tror at vi kanskje må se etter en som heter Hans med foreldre som heter noe lignende som foreldrene. De må ha bodd i Oslo området, men det kan strekke seg langt. dvs fra Østfold i øst til Agderfylkene i sør. Dermed er det et veldig stort område å lete i. Det kan være mulig at man kan finne noe info i bakerlaugenes historikk, men det er ikke godt å vite hvordan en må gå frem. Av og til kan det være slik at en ikke ser mulighetene selv om de ligger åpenbare like ved en selv.

håper at noen av dere har tid å kikke litt mer på dette nå i Påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Dette har vert en vanskelig sak. Jeg har vert i kontakt med slektsforskere i Australia uten å finne noen spor der heller. Dermed står vi fortsatt igjen med en historie som er vanskelig å løse. Vel, kanskje finnes det en litt enklere løsning enn som så. Hvis vi nå vet at Ernest Hans Larsen kom fra østlandsområdet, da har vi i allefall ett noenlunde brukbart utgangspunkt, men om historien om Riga er helt korrekt er kanskje vanskelig å forstå. Kanskje det kan være et sted som til forveksling ligner stavingsmessig på Riga. Vi vet litt om bakgrunnen pga dagboken til Ernest Hans Larsen, men ikke noe særlig som viser til at han har hatt en bakgrunn fra Norge.

Kan han ha sine røtter fra Hedmark dvs nær inn til svenskegrensen? eller for den sagt skuld fra Akershus, Østfold eller andre steder som grenser til Sverige? Dette er bare antagelser som jeg tenker som mulige løsninger. Vil man på denne måten kanskje også finne frem til noen av de gardsnavnene som er nevnt?

Jeg tror at det finnes en løsning, men den er ikke enkel å finne. Håper at det er flere av dere som tenker på denne saken og kanskje kan gjøre noe mer på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg tar opp igjen denne saken. Det ser ut som om dette er meget vanskelig, men det burde ikke være vanskelig å søke motsatt av det som elles er vanlig. Når en har slektninger i USA som vil finne røttene sine i Norge. Jeg vet at det er mange opplysninger her som virker utrolig, men det burde la seg gjøre å finne opphavet til denne karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Dette var egentlig en meget merkelig historie? Likevel er det meget merkelig at det ikke lar seg gjøre å finne ett eneste spor av denne karen i Norge. Han har vitterlig fortalt sine etterkommere at han var fra Norge og hans etterkommere har vert flere ganger i Norge for å prøve å finne ut hvor han egentlig kom fra?

Ksnskje er det noen som er i stand til å lete litt til. Av og til må man "snu hver sten" opp til flere ganger. Flere øine ser mer - eller når man ser på dette med nye øine så oppdager man noe nytt?

Håper at det er noen som kan prøve å finne ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du fortelle oss hva som er framkommet så langt ang. opplysninger fra norske kilder.

F.eks. husker jeg ikke om nedenstående familie i FT 1900 ble sjekket ut av saken:

By Husliste Kretsnr Gate Våningshus Utan hushald Etasje Busetnad

5345 Kristiania 30 479 Grimstadgaden 21 Vaaningshus n 1 1

Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf.

140381 1 Ernst Rosenlund m b hf g Bagermester 1848 Gausdal n s

140382 Hulda Rosenlund k b hm g 1852 Vaaler n s

140383 Helga Rosenlund k b d ug 1879 Moss n s

140384 Johan Rosenlund m b s ug Murerlerling 1881 t n s

140385 Hans Rosenlund m b s ug 1890 t n s

140386 Ottar Rosenlund m b s ug 1894 t n s

140387 Kristoffer Rosenlund m b s 1896 t n s

Lenke til kommentar
Del på andre sider