Gå til innhold
Arkivverket

Erenst Hans Larsen

Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg ser nå at familien ble eliminert fordi sønnen Hans døde i 1906, 17 år gammel.

Ved siste søk fant en ut at det ikke kunne være familien Rosenlund. Jeg har også sjekket australske kilder uten å komme noe videre der. Jeg antar likevel at der må finnes en løsning, men hvor er ikke så godt å si. Det at dem reiste ut fra Oslo, betyr ikke nødvedigvis at dem var fra Oslo. Hele historien virker merkelig i og med at det var så pass god kontakt mellom familiene i Oslo og i Riga. Jeg vet at der var mye tømmerfart i sin tid dvs tidlig på 1900-talle og kanskje også mye tidligere mellom Arkangelsk i Nord-Russland og Riga. Dette var tømmertransport som gikk med skip rundt hele norskekysten før dem endte opp i Østersjøen. Det kan være på en slik transport denne unge Ernst Hans Larsen reiste med når han besøkt onkelen i Riga. Derfor virker det merkelig at han reiste fra Oslo til Riga. Kanskje daværende Kristiania forveksles med Kristiansand? Det ville være mer naturlig at slik skipstrafikk som jeg nevner gikk via Kristiansand og ikke via Oslo/Kristiania? Dette er bare mine personlige vurderinger. Det kan ha en slik sammenheng, men på den andre side virker det merkelig at vi ikke finner denne bakermester som Ernst Hans nevner i sine personlige notater. Faren var baker og broren var baker. Kanskje en helt naturlig sak i de aller fleste bakerfamilier.

Jeg tror selv at det kan være lurt om vi ser over hvilken type kommunikasjon der var via sjøveien mellom Norge og Riga på denne tiden det er snakk om. Jeg tror neppe at vi finner noen logg på skip som forteller at dem har med seg passasjerer mellom t.d. Kristiansand/Oslo og Riga om somrene fra Ernst Hans var rundt konfirmasjonsalder og ut over?

Jeg tror nok at det finnes en løsning, - men hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nemnt at han vart sett i fengsel (Maitland), fordi han stakk av frå båten i Australia. Lurer på om det finst lister over vanlege fangar i dette fengselet, og om desse i så fall er sjekka.

Elles er dette ein av mange merkelege ting når det gjeld denne historia. Eg meiner nemleg å hugse at dette antagelegvis var eit fengsel for hardkokte forbrytarar som drapsmenn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Jeg har fått noen nye opplysninger i denne saken. Jeg vet at dette er en meget vanskelig nøtt å knekke, men når man snur hver sten et par ganger dukker det alltid noen nye opplysninger opp. Før eller senere vil nok denne gåten også bli løst.

Jeg har fått denne info'en fra en av hans slektninger:

Hello,

It has been a while since we last communicated with eachother. I thought I would let you know that my wife has submitted a DNA sample for testing to Ancestry.com and we should have some results in about 8 weeks or so. I will pass on what we find out.

I was fascinated by the information in the “new forum” for Ernst Hans Larsen. I am really impressed by the persistence off all the individuals helping us with our search!

I have included a list of Ernst’s shipboard travels. Hope it helps.

Mike

så har jeg lagt saken frem for en av mine venner i USA og han skriver følgende:

Jeg husker denne fyren. Fyren som var en kokk og han tok noen friheter med sin livshistorie. Ifølge hans WW I Registration Card ble han født 6 mars1887 i Christiania, Norge. I hans statsborgerbrev står det at han var født 6 mars 1889 i Oslo, Norge. Jeg ville gjette på at datoen i statsborgerbrev er riktig.

I FT’en for 1930 bodde de i Glendale, California. Hans fornavn staves Earnest og hennes (Catherine) staves Katherine. Sønn = Earnest, 12: datter = Patricia, 5. I denne folketellingen står det at han var født i Norge.

I FT’en for 1940 bodde de i Los Angeles, CA. Hans fornavn staves Ernest og hennes staves Katherine. Sønn = Ernest, 23: Datter = Patricia, 15. I denne folketellingen sa han at han var født i Minnesota.

Ernest Hans Larsen døde 23 jul 1956 i Los Angeles. Det står i indeksen at han var født i 1888 i “another country.”

Når det nå blir nevnt et par forskjellige årstall for hans fødsels og fødested. kan det kanskje være mulig å finne frem til hans opphav?

Håper at noen av dere klarer å løse denne forunderlige gåten med det så kraftig nøtteskal utenpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om vi har registrert det tidligere, men i US census for april 1930 ser det ut som han er innlagt på Mendocino State hospital, Ukiah, Mendocino, California.

name: Earnst Larsen

event: Census

event date: 1930

event place: Ukiah, Mendocino, California

marital status: Married

race: White

birthplace: Norway

estimated birth year: 1887

immigration year: 1910

relationship to head of household: Inmate

father's birthplace: Norway

mother's birthplace: Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"United States Census, 1920," Earnest Larson, Los Angeles Township Los Angeles Precinct 317, Los Angeles, California

name: Earnest Larson residence: Los Angeles Township Los Angeles Precinct 317, Los Angeles, California estimated birth year: 1888 age: 32 birthplace: Norway relationship to head of household: Self gender: Male race: White marital status: Married father's birthplace: mother's birthplace: film number: 1820108 digital folder number: 4293708 image number: 00488 sheet number: 15 Household Gender Age Birthplace self Earnest Larson M 32y Norway wife Katie Larson F 29y Indiana son Earnest Larson M 2y8m California

Citing this Record

"United States Census, 1920," index and images, FamilySearch (https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MHQK-16Y : accessed 03 Oct 2012), Earnest Larson, Los Angeles Township Los Angeles Precinct 317, Los Angeles, California; citing enumeration district (ED) , sheet 15B, family 370, NARA microfilm publication T625, FHL microfilm 1820108.

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MHQK-16Y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må gå gjennom de gamle debatttrådene og lage en oppsummering av sakens fakta, ellers blir det bare til at vi vurderer personer som allerede er sjekket ut. Fakta om mannen og hans familie, samt hvilke løse tråder du mener bør nøstes opp. Oppsummeringer finnes kanskje allerede i de gamle trådene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at det er noe vi ikke har vert innom. Vi har sjekket det aller meste, men har ikke funnet noen familier som har bånd til Riga slik som denne Earnst, men det som vi må se litt på er fakta omkring når han ble født. Noen steder står det at han ble født i 1886, noen steder i 1888 og noen steder i 1889. Dato skal være 6. mars i Oslo. Vel, det kan være riktig, men det kan også tenkes at han oppgir Oslo, selv om han i virkligheten bodde noen mil utenfor hovedstaden. Så hans familie bodde nok i Øslandsområdet. Det som er fakta er at faren var baker og det var også broren. Det er vel det eneste vi vet, + at onkelen var bestyrer på et barnehjem i Riga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

I have included a list of Ernst’s shipboard travels. Hope it helps.

Mike

(...)

Er dette reiser han gjorde etter at han dukka opp i U.S.A. fyrste gongen?

så har jeg lagt saken frem for en av mine venner i USA og han skriver følgende:

Jeg husker denne fyren. Fyren som var en kokk og han tok noen friheter med sin livshistorie.

(...)

Eigentleg var den historia litt for utruleg til å vere sann, og denne kommentaren er ein ny peikepinn på at han ikkje alltid var heilt ærleg (=earnest). Det at ein ikkje veit kva informasjon ein kan stole på gjer oppgåva endå vanskelegare. Det einaste sikre er vel kanskje fødselsdatoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fødselsdatoen synest være korrekt, men fødselsåret mest sannsynlig er 1887 eller 1889.

Det som kunne gitt et gjennombrudd i saken var en dugnad på gjennomgang av fødte i kirkene i Oslo og omegn. Det blir vel noen hundre kirkebøker, men hvis 10-15 av oss delte oppgaven mellom oss skulle det være kvikt unnagjort. Jeg foreslår at trådeier vurderer dette, og at han i så tilfelle setter opp en liste med alle kirkebøkene som bør sjekkes, og ber om å få Brukere her på forumet som er villige til å være med på søket, basert på de kirkene de får tildelt.

Før dugnaden starter måtte det settes opp nøyaktig på hvilke kriterier søket skal foregå. Eksempelvis fødselsdato 6 .mars, fødselsår 1886/87/88/89, fornavn Ernst og eller Hans, etternavn som inneholder 'Lars', familie med 'mange sønner', til sjøs eller flyttet, i perioden 1902 til 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget vanskelig å lage en oversikt over hvor vi har lett før og hvor vi bør lete fremover. Selv skriver han at han ble født i Oslo og at onkelen Albert drev et barnehjem i Riga. Han var også på besøk hos onkelen i Riga før han drog til sjøs. Ernst Hans Larsens historie virker meget merkverdig, men ikke usannsynlig. Selv om han skriver at han ble født i Oslo, kan han ha vert fra steder i nærheten av Oslo og hans aner kan ha komt fra Riga? Ellers så har onkelen vert med i et eller annet hjelpeprogram som norske myndigheter eller misjonsorg har hatt i Riga. Så vidt jeg forstår så reiste han fra Oslo/Riga i 1910. Ernst Hans Larsen har vert meget stolt av sin Norske bakgrunn, men har aldri fortalt noe særlig om sine slektninger i Norge. Nå vil familien i USA gjøre alt for å finne sine Norske slektninger. Faren var bakermester og en av brødrene hans var i baker lære. De var en stor søskenflokk. Jeg skal se hva jeg kan finne av info når det gjelder Ernst Hans sine foreldre og hans søsken?o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter fra begynnelsen igjen:

I sine beretninger om sitt liv skriver Ernst Hans Larsen at han kom fra Oslo og i ungdommen reiste han hver sommer til sin onkel i Riga. Onkelen var sykepleier på et barnehjem i Riga. Faren het Johan eller Johannes og moren het Mary/Maren/Mari eller Maria Walden eller Wahlden. Onkelen Albert het Walden/Wahlden eller Larsen. Ernst Hans Larsen hadde 8 brødre (søsken) og et av brødrene var i bakerlære hos faren, som var bakermester. Det ser ut som om skrivemåten for Ernst har vert forskjellig f.eks Ernst Hans og Earnst Hans Larsen. Noen steder har det blitt oppgit at Ernst ble født i Minnesota, men det er vel heller tvilsomt. At han som barn og ungdom tok ferge fra Oslo til Riga, stemmer vel heller ikke, men det er ikke utrolig at det gikk båter mellom Oslo og Riga? Dersom vi klarer å finne tråden i begynnelsen hvor den starter, da kan vi kanskje finne løsningen også. Det er mange kirkebøker som er saumfart, uten å finne sammenhengen. Denne onkel Albert skal også ha vert fadderen til Ernst Hans, eller kanskje verget hans? Gudfaren skriver Ernest selv i en berrtning.

Håper dette er begynnelsen på starten til løsningen.

Jeg starter fra begynnelsen igjen:

I sine beretninger om sitt liv skriver Ernst Hans Larsen at han kom fra Oslo og i ungdommen reiste han hver sommer til sin onkel i Riga. Onkelen var sykepleier på et barnehjem i Riga. Faren het Johan eller Johannes og moren het Mary/Maren/Mari eller Maria Walden eller Wahlden. Onkelen Albert het Walden/Wahlden eller Larsen. Ernst Hans Larsen hadde 8 brødre (søsken) og et av brødrene var i bakerlære hos faren, som var bakermester. Det ser ut som om skrivemåten for Ernst har vert forskjellig f.eks Ernst Hans og Earnst Hans Larsen. Noen steder har det blitt oppgit at Ernst ble født i Minnesota, men det er vel heller tvilsomt. At han som barn og ungdom tok ferge fra Oslo til Riga, stemmer vel heller ikke, men det er ikke utrolig at det gikk båter mellom Oslo og Riga? Dersom vi klarer å finne tråden i begynnelsen hvor den starter, da kan vi kanskje finne løsningen også. Det er mange kirkebøker som er saumfart, uten å finne sammenhengen. Denne onkel Albert skal også ha vert fadderen til Ernst Hans, eller kanskje verget hans? Gudfaren skriver Ernest selv i en berrtning.

Håper dette er begynnelsen på starten til løsningen.

Dette kom visst flere ganger, det var ikke meningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sjekket ut Fam. Rosenlund. Der det var en del sammenfallende opplysninger. Faren var baker, en av brødrene jobbet i bakeriet og navn var sammenfallende, men det var ganske sikkert at det ikke var den familien vi var ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noe som kan ligne på noe, men det er bare ett forsøk. Dem har et etterneavn som kan ligne det vi leter etter, men ikke er det Oslo og ikke er det noe bakeri, men gården har litt klang av konditori i seg?

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=160&filnamn=f01650&gardpostnr=375&personpostnr=2105&merk=2105#ovre

Jeg prøver dette jeg. Jeg har nå bare søkt på etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Det har vert søkt mange steder etter denne Ernst Hans Larsen uten at en helt har komt i mål. Det har vert nevnt et par mulige etternavn som Walden o.l. så dukket det opp en mulig variant av et etternavn

Waldon. Det skal stamme fra et sted i nærheten av Ålesund. Kan det være en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hans navn var Earnest Hansen og ikke Ernst Hans Larsen. At kansje faren het Hans Larsen? Det er jo, fullt mulig at navneforvirrelsen har en slik sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Denne gåten er og forblir kanskje en gåte? Da jeg søkte på dem som reiset til Amerika på slutten av 1890-tallet kom jeg over ganske mange som enten hadde fødested eller bosted i Volden. Kanskje det er dette stedet Ernest Larsen viser til, når det blir skrevet Valden i dagboken hans? Dette stedet Volden er slik jeg forstår det, det sammen som i dag heter Volda. Hvor vidt dette har noe med den forunderlige historien å gjøre eller ikke er ikke så godt å si, men man må jo, sjekke alle muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med linken fra det gamle foraet igjen fordi det blir enklere å ta tråden opp igjen derfra eller om det kan være noe en har oversett der?http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=81940&sok=&nr=4&antinnlegg=266&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Det ser ut til at lenken ikke fungere. Prøver igjen

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=81940&sok=&nr=4&antinnlegg=266&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har interessert fulgt med i denne debatten. Liker sånne saker hvor navnene er blitt amerikanisert.Amerikanerne forstår/husker ikke alltid

norske navn de hører (kan høres annerledes ut enn det som blir sagt). Så navnene kan bli annerledes enn de faktisk er.

Jeg har tenkt på navnene Riga og Volden/Valden.Tidligere i tråden er det skrevet at Ernest/Ernst sa at han kom fra Oslo og reiste med bl.a. ferje til onkel i Riga.Og at noen i familien var bakermester.

Føler ikke for Riga i Latvia utfra det som er skrevet i tråden.Tror at vi må konsentrere oss om nabofylkene til Oslo.

Jeg har opplevd at det stod i kilder at en av mine aner ble født i Oslo, men i virkeligheten ble hun født/døpt i Skedsmo,Akershus.

Vil gjette at Riga kan være forkortelse for Ringerike,Buskerud.Der skal det være innsjø, mener jeg.Eller andre steder ved Oslo hvor det er innsjøer,elver el. lignende.Og Volden/valden kan også være forkortelse av steder.Et (gjette)eksempel: Aursvolden blir forkortet til Volden.

Har ikke hatt anledning til å svare før da jeg har vært mye på reise i år.

Håper at det jeg kommer med her kan være et spore til at "nøtten" blir løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke sett Fint at du gjorde obs på det med Riga i Latvien.

Da ble det mer vanskelig.Men vi får håpe at "nøtten" en dag blir løst for trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider