Gå til innhold
Arkivverket

Erenst Hans Larsen


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Dette med endring av navn i Amerika har nok vert ganske vanlig. En slektning av meg het Ingebrigtsen, men det ble til Abrahamsen. Dette siste etternavnet kom fra bestefaren. Guri, ble til Julie. Størk til Stark og Ingebrigt til Charles. En slektning av meg sa at det var helt uvanlig med navnet Hans i USA, så det var naturlig å bytte navn for det var mye vanskligere å bruke det der. Derfor vil jeg anta at Ernest eller Ernst er et navn han selv har tatt i bruk for enkelthetens skyld. Om min grandonkel stod det at han var født i Bergen, men i virkligheten ble han født i en annen Vestlandskommune. Onkelen og gudfaren Albert het enten Larsen, Walden eller Volden til etternavn. Jeg vil tro at Ernst Hans Larsen egenlig kom fra et sted langs Oslofjorden. Det vil være naturlig at han oppgir det største stedet i nærheten. Jeg vet at det i lange tider gikk tømmertransport fra Arkangelsk til Østersjøstatene, så dermed måtte denne transporten gå sjøveien langs hele norskekysten. Jeg har hørt fra en gammel slektning av meg at dem gikk i tømmertransport fra Arkangelsk til Riga. Dermed er det ikke unaturlig at denne båten som Ernst Hans Larsen reiste med var t.d. Innom i Kristiansand på veien østover.

 

Jeg håper denne gåten blir løst og jeg håper at det er noen her i dette foraet som klarer å løse den. Jeg vet at vi så oss blind på en familie som kunne passe, men så etter en stund måtte vi stryke ut fam. Rosenlund som en aktuell kandidat. Nå, må lete andre steder, men hvodan dette kan legges opp for å finne dette er ikke godt å si, kanskje må vi først se på båtforbindelser den gangen eller om det var noen faste ruter mellom Kristiansand/Oslo eller noen andre steder og Riga om somrene? Stoppet f.eks. Tømmerskipene i Kristiansand eller i Oslo eller hvor var dem innom på veien til Riga? Kanskje er det noen der ute som kjenner til slik skipstrafikk? Finner vi slike stopp, kan vi prøve å lokalisere stedet han må ha kommet fra?

 

Håper at dette lar seg løse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren het enten

 

Johan eller Johannes (Larsen?)

 

Moren het enten:

 

Mary/Maren/Mari eller Marie (Wahlden/Walden)

 

Onkelen og gudfaren som jobbet eller var sykepleier e.l. i Riga het Albert enten Walden eller Walden). Han må da være morbroren.

 

Ernest Hans Larsen ble født 6. mars 1886 evn senere på 80-tallet?

 

Faren til Enest Hans Larsen var bakermester og selv var han yngst av 8 brødre (søsken?)

 

En sommer han var på ferie hos onkelen i Riga mønstret han på en båt for å bli sjømann. Etter litt tid gikk han i land på USA's vestkyst.

 

Problemet nå er å finne ut hvem han egentlig var og hvor han kom fra og om det er slektninger i Norge. Det er slekten hans i USA som etterlyser slekt i Norge.

 

Det er vel dette som saken i korte trekk går ut på. Kanskje det er noen som har mer å tilføye, slik at vi kan starte med "blanke ark" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 114 i det gamle foraet går det fram av dødsattesten til Ernst Hans Larsen at foreldrene het.

 

Hans og Christine Larsen. Det står at etternavnet til moren var ukjent. Kanskje vi har oversett noe i denne debatten. Se nærmere etter i innlegg 114 om ikke dette stemmer?

 

Kanskje vi er nærmere målet enn vi aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,i innlegg 114 sto det Hans Larsen på far og Christine på mor.Og hans kone het Cathrine.Og fødselsdatoen er oppgitt å være 6 mars 1888.

 

 

Ernest Hans Larsen, "California, Death Index, 1940-1997"

name: Ernest Hans Larsen event: Death event date: 23 Jul 1956 event place: Los Angeles, California, United States birth date: 06 Mar 1888 birthplace: Other Country gender: Male father: Larsen mother:

https://familysearch...M9.1.1/VPWQ-P3J

 

Men her står det 6 mars 1887.Kan være 1 år feil?

Ernest Larsen, "United States, World War I Draft Registration Cards, 1917-1918"

name: Ernest Larsen event: Draft Registration registration date year range: 1917-1918 event place: San Francisco City no 12, California, United States gender: Male birth date: 06 Mar 1887 birthplace: Christiania, , Norway country of citizenship: United States nara publication title: World War I Selective Service System Draft Registration Cards nara publication number: M1509 film number: 1544262 digital folder number: 005241080 image number: 03787

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/KZK3-9QP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner å hugse at fødselsåret varierer frå 1886 til 1889 i ulike kjelder. Men fødselsdatoen er alltid den same, nemleg 6. mars.

 

Nokon skulle ha spurt latviarar med historiekunnskap om det fanst nokon latvisk båt som heitte "Roma". Elles burde det kanskje finnast mannskapslister for dei få stadene som er nemnt i boka?

 

Elles får eg treff på "Walden" og "Riga" på Google. Det ser ut som om dette etternamnet vert skrive som "Valdens" på latvisk.

Det er elles interessant å lese at etterkommarane har teke gentest, og at denne tyder på at opphavet er (...) FINNISH/VOLGA-URAL ETHNICITY (...). Eg har ikkje greie på dette med gentestar, men kanskje faren var norsk og mora latvisk? Eller var ho kanskje same? Eller kanskje ho var Kola-nordmann? Ein kan berre spekulere. Men det er i høgste grad interessant at han var kalla russar då han kom til U.S.A. På den tid var vel både Finland og Latvia i Russland. Me skulle hatt nokon Latvia-kjennarar å spørje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er oppgitt i dødsattesten hans at han ble født i "Christiania" og at foreldrene het Hans og Christine Larsen. Jeg regner derfor med ut fra navnet at faren måtte være norsk. Om Christine var et vanlig navn i Latvia er mulig. Det kan nok godt hende at moren var fra Latvia og het Valden og at onkelen Albert jobbet der borte på et barnehjem? Den kombinasjonen virker mer logisk enn de andre tankene vi har vert innom. Hvis Hans Larsen var gift med en fra Latvia, ville det da være mulig å finne frem til familien i Norge i 1900? Hvis dem stod i et annet kirkesamfunn enn DNK er det da problematisk å finne dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at den omtalte onkelen Albert Walden? var fra Riga eller området omkring Riga. Det ser ut til at Walden er et vanlig navn i Litauen. Det er også både navnene Albert og Ernst.

 

Jeg antar at moren til Ernst Hans Larsen var fra Litauen og hadde pikenavnet Walden og at faren var norsk. Det er også store muligheter for at Ernst Hans Larsen ble født i Litauen og at dem har utvandret til Norge senere. Det er også mulig at fsmilien tilhørte et annet kirkesamfunn enn DNK (Den Norske Kirke). Dermed må vi kanskje søke i andre kilder enn norske kirkebøker?

 

Hvor vidt det er mulig å søke i kilder fra Litauen vet jeg ikke, men det kan hende at det lar seg gjøre å få kontakter derfra også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg har blandet inn Litauen inn i dette. Takker for at noen oppdaget dette. Jeg antar at moren til Ernest Hans Larsen var fra Latvia. Hun het i følge Hans Ernest , Christine og mest sannsynlig var hennes pikenavn Walden. I en annen sammenheng er navna Johan og Marie nevnt som foreldre, men i dødsattesten står det at foreldrene het Christine og Hans Larsen. Det kan være mulig at det vsr besteforeldrene som het Johan/Johannes og Marie (Maren, Mari, Mary).?

 

Da må vi kanskje søke i reg. over personer som har innvandret fra LATVIA - RIGA.

 

I dødsattesten står det at Ernest Hans ble født i Christiania, kan dette ha blitt forvekslet med et annet sted som Kristiansand eller Kristiansund eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riga var ikkje nokon tilfeldig småby i gamle dagar. Her er ei lenke om ein annan som har vore der.

I Oslo heiter det Rodeløkka etter ein Ernst Rohde. Han var frå Riga.

 

Elles har det vore lite å seie på innsatsen til etterkommarane i U.S.A. når det gjeld å prøve å finne ut kvar han kom frå. Det viser denne lista over innlegg. Her vert det m.a. foreslått at familien til Ernst kan ha hamna i Finland. Det er mange mogelegheiter, men få leietrådar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Lurer på om det er komne til nye opplysningar om denne saka. Det ville forresten bli ein stor jobb berre for å setje seg inn i saka igjen, sidan det er fleire år sidan eg har sett på dette.

Via lista i forrige innlegg fann eg dette. Har ein vore innom WWII-registreringa til Ernst før? Dersom ikkje ville det vere fint om nokon med Ancestry-tilgang kan leggje ho ut her.

 

Elles er ein forhåpentlegvis evigvarande versjon av den gamle debatten å finne her. Dersom eg har fått det til slik eg ynskjer skal dessutan gamle lenker til det Oldervollske søkjesystemet i gammal og ny tråd heretter kunne fungere til evig tid ved å køyre dei gjennom Wayback Machine ved f. eks. å leggje til https://web.archive.org/web/ framfor dei gamle lenkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Ernest Hans Larsen

Event Type: Draft Registration

Event Date: 1942

Event Place: Los Angeles, Los Angeles, California

Gender: Male

Birth Date: 06 Mar 1889

Affiliate Publication Title: World War II Draft Cards (4th Registration) for the State of California

Affiliate Publication Number:

Affiliate ARC Identifier: 603155

GS Film number: 2428783

Digital Folder Number: 004669544

Image Number: 02185

post-124-0-74420900-1395352645_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne boka er det eit bilete av Roma av Langesund. Eg har ikkje greie på båtar, berre så det er sagt. Dersom eg legg godviljen til tykkjer eg at båten liknar litt på modellskuta ovanfor.

 

Redigert: Skal ein leggje denne skissa til grunn hadde Roma av Langesund berre tre master, medan båten ovanfor har 4. Så då er ein vel på villspor nok ein gong. Elles passa det så godt at Roma av Langesund både frakta is og var i Austersjø-fart til tider.

 

Redigert x2: I følgje sjølvbiografien skulle Roma vere ein latvisk båt, og i innlegg #202i gamletråden kjem det fram at båten var ein tremaster. Dette siste passar ikkje med båten ovanfor, men passar som hand i hanske med Roma av Langesund.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har fått følgende info fra familien til Ernest i USA

 

,

I was reviewing my notes on Ernst Hans Larsen and I realized that I did not send you the results of Pam’s (Ernst’s grand-daughter) DNA. Ernst’s wife ancestry is Irish which means:

Ernst was about 34% Scandinavian, 40% Eastern European (Latvia, Ukraine, Romania, Poland regions), and 26% Finish & NW Russia.

If I make the assumption that Ernst’s mother is primarily Latvian (the uncle had a nursery in Riga) it would mean that Ernst’s father Hans was about 68% Scandinavian and 20% Finish/NW Russian. Does any of this help?

I re-read all the you and many others have placed on the User Forum and I am very impressed and pleased to have all this help. Please thank everybody.

 

Kanskje det er flere muligheter til å finne ut mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har mine tvil om denne Albert fører oss noko vidare. Det er vel truleg han som står som nr. 10 her:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 18A (1880-1906), Fødte og døpte 1881, side 14.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6004&idx_id=6004&uid=ny&idx_side=-18

Men eg har ikkje funne han att i 1910.

Er dette Albert i 1910? (Fødselsdatoen har eit avvik på to dagar i forhold til kyrkjeboka)

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at mor til Ernest kanskje var fra Riga og at broren hennes var Albert og var Latvisk statsborger. Faren der imot har nok vert norsk. Det er vanskelig å sei hvor Ernest ble født, men siden Ernest hadde Albert som fadder fant sikkert dåpen stad i Riga. Dette er mine antydninger, deretter har familien bosatt seg i Oslo eller omegn. Av den DNA-testen som familien har tatt, viser at faren er skadinaver og da vil jeg anta at faren var norsk og kom fra Østlandet/Sørlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tro det er mer sannsynlig at Ernest er både født og oppvokst i Norge, som han selv sier. Albert synes være en slektning (onkel ?) som da kan ha kommet til Norge i anledning dåpen.

Man hvordan finner en norsk baker seg kone fra Baltikum ?

 

Hvis man kan anta at Ernest sin mor og Albert var i slekt, f.eks. søsken, vil det kunne være interessant i finne Albert i Latvia. Ved 'googling' ser jeg det finnes en del websider på engelsk som burde kunne prøves.

 

http://www.celmina.com/genealogy/tag/latvia/

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så befaren i engelsk som jeg burde for å kunne klare å finne ut av dette, så jeg trenger nok mer hjelp av dere. Jeg vil også tro at Ernest sine opplysninger er troverdige og at han kom fra et sted i nærheten av Oslo. Det som gjør det vanskelig er at det er vanskelig å finne dem i kirkebøkene? Kan det tenkes at de stod i et annet kirkesamfunn? Jeg lette lenge etter bror til oldefar til min kone. Det var helt umulig å finne han og hans familie. Så viste det seg at de ikke stod i statskirken. Etter en tid ble saken løst. Håper det samme her.

Dette blir litt av en påskenøtt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.