Gå til innhold
Arkivverket

Erenst Hans Larsen


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

 

Men jeg har ikke funnet opplysninger om disse tre som voksne, bortsett fra Hjalmar som 33-åring i FT 1910, midlertidiig bosatt i Kristiania, med sivilstandskode 'f' Kode 'f' står vel for 'fraværende' men hva betyr det egentlig i denne sammenhengen ?

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392248595

 

 

Sivilstand  f = fraskilt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier selv i sin historie at han i første del av 1900 gikk mot sitt 14 år. Han var vel da født i 1886. En annen ting er at når han ankommer San Fransisco i 1911 står han oppført som russisk. Ikke enkel denne mannen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok Berit, men interessant å vite at Hjalmar, født 1867, har vært gift, og bosatt i Kristiania. Når det gjelder fødselsåret til den godeste Ernest Hans så varierer opplysningene hans fra 1886 til 1889, men med 6. Mars som fødselsdato. Kan vi finne ut om han kan ha vært en sønn av Johannes, Bernhard, eller Hjalmar, mon tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at fødselsår varierer. Siden han skriver selv at han gikk mot 14 år tenkte jeg at han da ville bli konfirmert og deretter sendt til Riga til onkelen. Siden han står oppført som russisk lurer jeg på om han en eller annen attest fra Riga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte litt etter ham i databaser for Riga-området men fant intet som kunne passe. Det trenges nok lokal ekspertise til slike søk. Det å rømme ut alene i den store verden, fra familie og hjemsted i en alder av 14 år, kanskje uten å være konfirmert, er svært spesielt, og han hadde neppe fått hyre på norske skip. Men vi må holde oss til det han har fortalt, som f.eks. at begge foreldrene var norske, og bodde i Norge med en stor ungeflokk, hvor han var yngst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke unaturlig at han reiste ut som 14 åring. Det gjorde både min bror og min far. Min bror var på brislingfiske sommeren føe han ble konfirmert og vinteren etter (14 år) drog han på vintersildfiske. Mens han ennå bare var 15 år drog han i utenriksfart og reiste med passasjerbåt fra Bergen til Newcastle og med tog til London og videre til Southamton for å gå ombord i et norsk skip. Så om man drog til sjøs som 14 åring var ikke unaturlig.

Jeg husker også en gammel bergenser fortalte en gang. Hans største ønske var å dra til sjøss, men han fikk ikke lov sv moren, derfor stakk han bare av. Han fikk hyre på en båt, og pakket alt han trengte, på vei ned til havna så han moren komme og derfor gikk han en omvei for å unngå å møte henne. Han var borte i over ett år før han kom tilbake til Bergen. Han var rundt 14 år gammel da dette skjedde. Så i de dager var det helt vanlig å reise til sjøss i 14 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 16-årsgrensen ble vel ikke innført før i 1964, men før det måtte man ha skriftlig tillatelse fra foreldrene, og være konfirmert. Men hvis det var så vanlig å reise ut som 14-åring, hvorfor måtte han da rømme fra hjem og familie, var han ikke også først blindpassasjer, og på utenlandsk skip ....... Og så aldri kontakte noen av dem, selv ikke da han ble voksen og veletablert med egen familie og bra jobb .....

 

Det jeg tenker er at noe må ha vært litt utenom det sedvanlige med denne Ernest Hans, f.eks. om han kan ha vært et fosterbarn i bakermesterfamilien som antagelig het Larsen. Derfor mener jeg vi ikke kan utelukke familien Johannes og Regine Larsen før vi har sjekket om de eldste i ungeflokken deres kan ha fått barn som ble oppfostret hos Johannes og Regine. Vi har allerde sett at deres sønn Hjalmar, f. 1867, ble skilt, hadde han barn, mon tro ? Og hva med de eldste, Johannes og Berhard sin familiesituasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Etter å ha sett siste episode av Hvem tror du at jeg er streifa denne tanken også meg. Men dersom ein ser på kartet i denne Wikipedia-artikkelen ser det ut som om Riga og Latvia er utanfor det området der det var tillete for jødar å bu.

 

I programmet fann ein opplysningar om familien til Mona i eit "fremmedregister". Kan det vere ein ny innfallsvinkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan likevel tenkes at de var jøder? Så det kan være verdt å finne oversikt over andre kirkesamfunn også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riga var en av de største handelsbyene i Europa på 1800-tallet og hadde stor samhandel med de nordiske landene. Jeg kopierer fra Wikipedia: 'En folketelling for perioden 1906-1913 viste at byen hadde 336 800 innbyggere. Av disse var 46 % baltiske tyskere, 20 % latviere, 20 % russere og 12 % jøder'.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Riga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit interessant spørsmål vert då om det finst noko slag "kyrkjebøker" for det mosaiske trussamfunn, og kvar ein evt. finn desse. Evt. pleier jo kyrkjebøkene å innehalde eigne kapittel for dissentarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lette i mange år etter bror til oldefar til min kone, men det var som å lete etter en "nål i en høystakk". Så var det plutselig noen som kjente noen osv og dermed fikk jeg kontakt. Da viste det seg at grunnen til at han ikke var å finne i kirkebøkene, var at de hørte til en frikirkelig forsamlig, dermed stod dem ikke i de vanlige kirkebøkene.

 

Dette kan også være tilfelle i denne saken? Men hvor ble jødene registrert? Ut fra fornavnet kan det ha en annen enn en norsk opprinnelse. Vel, det var mange med dette fornavnet i Norge på den aktuelle tiden, men her må "hver sten snues et par ganger"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort et søk i 'alle kilder' på Digitalarkivet - på 'Hans Larsen' født på 1880-tallet, og lagt dataene inn i en Word-fil, og en Excel-fil (473 navn, størrelse 64k). Filen er sortert på navn, men jeg har ikke redigert søkeresultatet på noen måte. Hvis vår mann het Hans Larsen og bodde i Norge fra ca. 1886 til ca. 1905 bør han finnes på denne liste.

 

Jeg får imidlertid ikke lagt ut listen her - jeg får meldingen 'Du har ikke tillatelse til å laste opp denne filtypen' !?

Hvis dette er ikke kan tillates, kan jeg sende filen på Epost til de av dere som ønsker den.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått gjennom listen med 'Hans Larsen' født på 1880-tallet, og finner ingen gode kandidater. På listen finnes det endel personer i FT 1900 som ikke bor hjemme, og disse må derfor sjekkes mot kirkebok på fødestedet. Ser man etter en Hans som er yngst i en stor søskenflokk er det få kandidater, men her er i alle fall en fra FT 1900.

 

001 03 Lars Olsen Kraakvaal 1849 Gjerdrum hf g Vognemand Arbeidsvognmand b

002 03 Karen Jacobsdatter Kraakvaal 1848 Gjerdrum hm g b

003 03 Berte Larsdatter Kraakvaal 1876 Gjerdrum d ug Syerske Syr for egen regning? b

004 03 Jacob Larsen Kraakvaal 1878 Gjerdrum s ug Vognemand Arbeidsvognmand b

005 03 Paal Larsen Kraakvaal 1880 Gjerdrum s ug Kjørekarl b

006 03 Kristian Larsen Kraakvaal 1883 Gjerdrum s ug Skoleelev b

007 03 Jeni Larsdatter Kraakvaal 1885 Gjerdrum d ug Datter b

008 03 Hans Larsen Kraakvaal 1887 Gjerdrum s Søn b

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved FT i 1900 var Ernest Hans ca 11-14 år gammel, og var han yngst i en søskenflokk på ni, så må vi regne med at de fleste av søskenene ikke bodde hjemme ved FT i 1900. Samtidig må vi vel kunne anta at hans mor må ha vært født på 1840-tallet. Kanskje kan noen av barneflokken være født så tidlig at de er kommet med i FT for 1865, 1875, og i alle fall i FT for 1885 og 1891.

 

Jeg har søkt på 'fødte' på Ancestry.com med dato 6. mars for årene 1886 - 1889, men ingen av treffene hadde relevante navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En familie vi diskuterte mye var bakermester Ernst Aleksander Rosenlund og hustru Hulda Birgitte. De hadde en sønn, Hans Kristian, født 20. april 1886, men som døde den 15. nov. 1906 på Rikshospitalet.

 

Ernst og Hulda hadde imidlertid en sønn til som het Hans, født 10. febr. 1889, og jeg lurer på om vi også sjekket ham ut som kandidat for Ernst Hans Larsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 61 er det lenke til dødsfallet til Hans Rosenlund i 1906, og jeg ser nå at det står han var 17 år. Det må derfor være Hans, født 10. februar 1889 som døde da. Spørsmålet blir da: Har vi sjekket ut Hans Kristian Rosenlund, født 20. april 1886 ?

 

Ser ut som jeg selv har svaret på spørsmålet om Hans Kristian, men glemt å henvise hvor opplysningen om hans død kommer fra:

 

Skrevet 02 February 2011 - 12:24

 

Hans Kristian døde den 28. jan. 1887, familiens adresse var da Sandakerveien 24.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jeg kom tilfeldigvis over et gammelt tema, og fant et dokument som jeg ikke er sikker på om vi hadde funnet tidligere i debatten. Det er et krigsreg.kort fra WWI for Ernest Hans Larsen, hvor han er ført med fødselsdato 6. mars 1887. Legger det derfor ut her, og ber om unnskyldning hvis det var vist tidligere.

Ernst Hans Larsen WWI 5 june 1917.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet.

 

Nå som vi har fødselsdato og årstallet da han ble født, kan det være enklere å søke. Så spørs det om han var medlem av den norske kirken eller var medlem i en annen menighet? Det blir kanskje enklere å søke etter en Hans/Ernst Larsen som ble født i Christiania 6. mars 1887 enn å søke etter han uten å ha en korrekt fødselsdato. Nå kan det fra tid til annen "snike" seg inn et feilt årstall, men 6. mars må vi gå ut i fra er korrekt, men 1887 kan også vise seg å være korrekt. Grunnen til at jeg er usikker på årstallet er at jeg i mange tilfeller har komt over at feilt årstall har blitt oppgitt. Bror til min oldefar drog over til USA i 1866, fødd i 1846, i noen ft har det vært et avvik på hele 13 år, men han ble sporet opp likevel. Det trenger ikke være slik i dette tilåfeller, så jeg håper at det nå er mulig å spore han opp?

 

Håper dere kan finne noe mer.

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei stund sidan dette vart debattert, men eg meiner å hugse at fødselsdatoen var nokonlunde lik frå kjelde til kjelde, medan fødselsåret varierte med fleire år. At han skulle vere fødd i "Christiania" må takast med ei stor klype salt, sidan det kan innebere heile Austlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan ha rett i det? Jeg har sett i flere tilfeller at den som kom til Amerika oppga at de f.eks kom fra Bergen, men det gjord de ikke, men kanskje fra er øy langt vest i havet. I slike tilfeller så tenker man kanskje hvor båten kom fra da de reiste ut, og så kan det være språkmessige misforståelser. Likevel vil jeg tro at han kan ha komt fra Oslo siden han har oppgitt at han ble født der. Jo, han kan også ha blitt født der, men at hans mor bodde i nærheten av Oslo. Så er der der med reisene til Riga. Det ville være mer naturlig at han kom fra kysten enne fra innlandet når han følgte båter til Riga, kanskje fra en kystby eller kysten forøvrig og da i nærheten av Oslo. Så sporet Oslo trenger vi ikke gi opp. Han ble nok døpt Hans og tok nok navnet Ernst eller Ernest etter at han flyttet til USA. Det var nok en del fornavn som ble skiftet ut når de kom til Amerika, og til navn som vi kanskje ikke kan sammenligne med. En slektning av meg drog til New Zealand og senere til Australia, han het Ingebrigt, men det var kanskje er problem der, for han tok fornavnet Charlie. En slektsforsker i Australia satte meg i kontakt med etterkommerne hans. Da de kunne fortelle en helt spesiell hendelse i Ingebrigt sitt liv før han drog til Australia, visste jeg fort at det var samme personen det var snakk om.

 

Nå er det kanskje slik at det er ikke sikkert at hans far het Lars, men faren kan ha hatt etternevnet Larsen og at da har kanskje Ernest brukt det istenden det mest vanlige, farens fornavn med "sen" i endinga av navnet. Noen gjorde det slik fordi fornavnet til faren kunne være vanskelig å bruke som etternavn, så det må også vurderes.

 

Jeg tror at det er ennå håp for å kunne finne hvem som var foreldre til (Hans) Ernest Larsen. Vi må ha alle muligheter og varianter åpne. Hver sten må snues på nytt, kanskje det da kommer frem en liten brikke i dette "puslespillet" og gåten løses.

 

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Larvik for langt unna ? Her er en Hans Jakob Larsen som er født 6. mars 1889 ifølge Larvik kirkebok.

P.nr. H.nr. Navn Alder/født Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus
001 1 Hans Olaus Larssen 1857 Laurvik hp g Indbringer på Høvleri, Huseier  
002 1 Johanne Marie Larssen 1853 Laurvik hu g    
003 1 Karl Gustav Larssen 1875 Laurvik s ug Høvleriarbeider  
004 1 Lars Oskar Larssen 1878 Laurvik s      
005 1 Hanna Marie Larssen 1880 Laurvik d      
006 1 Barth Larssen 1882 Laurvik s      
007 1 Asta Katinka Larssen 1885 Laurvik d      
008 1 Hans Jakob Larssen 00.06 1889 Larvik kjøpstad* s    

 

 

L.nr. Plassering Etasje Husleie Tilstedeværende personer Hjemmehørende personer
01 Forhuset 1 Etage      
B.nr. Navn Bydel Gårdens nr. Hustype Antall personlister Tilstedeværende personer Hjemmehørende personer
007 Øvre Jægersborg Gade "Byen" 5        

 

K.nr. Tellingskretsens navn Sogn Prestegjeld Herred / by Merknader
014  

Larvik Sogn

 

 

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.