Gå til innhold
Arkivverket

Spor etter Sorenskrivere og Lensmenn på 1600-tallet.

Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hei. - Kan man finne undertegenede dokumenter av f. eks. Sorenskrivere og Lensmenn på 1600-tallet ? - Jeg ser for meg at det da i noen tilfeller burde finnes segl / signeter og som evt. kunne gi en pekepinn og slektstilhørighet. - Hvor kan man i så fall finne dokumenter de har undertegnet på ? - M.v.h. Alv Edvardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har fått digital fotografert endel orginal dokumenter av sorenskriver Muus fra midten av 1600 tallet . Dette fra riksarkivet i Oslo . MEN du får ikke de ansatte der til å lete uvilkårlig så du må enten ha referanser på hvor de ligger i arkivet . Eller så må du ta turen dit og lete selv eller kan du få tidligere ansatte ved riksarkivet til å lete , men dette koster iallefall 300 kr. pr. time .

Mye av disse dokumentene ligger under det Danske kanseli , dette dokument arkivet fra 1600 - 1700 tallet ble i sin tid overført fra Danmark til Norge

Noe kan du sikkert finne i håndskrift samlingene også , mulighetene er flere ...

mvh Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk til dere. - Det kan vel by på problemer å komme seg selv til arkivene da jeg bor langt mot nord. -- Forsøkte en gang å "fri" til Riksarkivet, da jeg tenkte de kanskje kunne ha noe, men fikk ikke noe svar. -- Jeg har spesiellt grublet mye over en som var Sorenskriver i Helgeland en tid på 1600 - tallet. - Ellers er det jo flere som var Lensmenn, men en av de har jeg sett omt. som "Fut". - De andre var vel sk. bondelensmenn. -- Vel, vel. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler boken " Fortegnelse over Sorenskrivere i Norge 1591-1814 " (Oslo 1940)

Helgeland 1600-talet

1. Laurdds Hansen 1613-28

2. Christopher Munch

3. Jesper Hansen

4. Christopher Mørck

5. Peder Pedersen

6. Jacob Pedersen Dass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler boken " Fortegnelse over Sorenskrivere i Norge 1591-1814 " (Oslo 1940)

Helgeland 1600-talet

1. Laurdds Hansen 1613-28

2. Christopher Munch

3. Jesper Hansen

4. Christopher Mørck

5. Peder Pedersen

6. Jacob Pedersen Dass

Dette ser ut til å være en blanding av sorenskrivere og fogder. Vil anbefale boken "Embetsmenn i Nord-Norge i tiden 1536-1700" av Kåre Hasselberg og Svein Tore Dahl (1999).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Den Sorenskriveren jeg var spesiellt interressert i å (kanskje) finne segl / signet til, var Christopher Munch. - Han skal væe f. ca. 1595. - Enl. prestens manntall i 1666, skulle han være f.c. 1602. - Han søkte i 1640 om bekreftelse på sin stilling. -- Det har vært spekulert mye på hans opphav og jeg tenkte da at kanskje det kunne være mulig å finne noe, dersom man fant et segl / signet. - Det var jo flere Munch - ætter. --

Enl. mantallet i 1666 hadde han sønnene Oluf, f.c. 1629, - Erich, f.c. 1636, - Rasmus, f.c. 1643 - og Guttorm, f.c. 1650. - Noen av disse burde kunne indikere farens navn. -- Så vidt jeg vet, er det ukjent hvor disse sønnene havnet. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alv: En av de mest detaljerte oversiktene over lensmenn i Norge, er hovedoppgaven til Sverre Bæra:

"Lensmannsinstitusjonen i Noreg ca. 1270-1570. Hovedoppg i hist 1967 Universitetet i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Setsås. -- Spørsmålet er vel da om dette ville bli litt tidlig for å finne noe om de Lensmenn jeg leter etter opplysninger om. --

En av disse, Nils Jensen, f.c. 1651, bodde på samme gård i Alstahaug ( Leines i nuv. Leirfjord), som ovenfor nevnte Sorenskriver og rimmelig sikkert g.m. en datter av ham. - Han var Lensmann, men også omt. som "Fut". --

Så har jeg en Haagen, bruker av gården Forsenget i Rana og skattefri i tiden 1619 - 38, da han var Lensmann. - Han bet. også Skipperskatt. --

Så har jeg en Aron (Aren) Olsen, bos. på av gården Valla i Hemnes, ca. 1624 - 69, Lensmann fra 1641. - Hans datter blev g.m. sønnesønn av ovennevnte Haagen, som også var Lensmann og bodde på Valla. --

Dette er vel de av størst interesse å evt. å finne noe mer om. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Jeg viser til tema 30907 i det gamle debattforumet. - Innlegg 6 der kunne vært interessant å fått nærmere avklaing av. - Altså en Erik Munck, f. ca. 1535, Kvinherad Hordaland og som var g.m. en Anna Christophersdr., f.c. 1539. -- I teorien kunne disse da ha hatt en sønn Christopher Munck. - Spørsmålet er da om noen kjenner nærmere til denne familien ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Den Sorenskriveren jeg var spesiellt interressert i å (kanskje) finne segl / signet til, var Christopher Munch. - Han skal væe f. ca. 1595. - Enl. prestens manntall i 1666, skulle han være f.c. 1602. - Han søkte i 1640 om bekreftelse på sin stilling. -- Det har vært spekulert mye på hans opphav og jeg tenkte da at kanskje det kunne være mulig å finne noe, dersom man fant et segl / signet. - Det var jo flere Munch - ætter. --

Enl. mantallet i 1666 hadde han sønnene Oluf, f.c. 1629, - Erich, f.c. 1636, - Rasmus, f.c. 1643 - og Guttorm, f.c. 1650. - Noen av disse burde kunne indikere farens navn. -- Så vidt jeg vet, er det ukjent hvor disse sønnene havnet. -- M.v.h. Alv.

Christopher Munch skulle gjerne jeg også vite mer om. Prøver dra i gang et prosjekt "Embetsmenn i Helgeland etter eneveldet 1660" - http://www.geni.com/projects/Embetsmenn-i-Helgeland-etter-eneveldet-1660 - i Geni, hvor også Christopher Munch finnes i listen. De eneste opplysningene jeg har om ham, er fra Hasselberg og Dahl (1999).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Alv har du fått noe mer informasjon om denne Haagen på Forsenget som var skattefri i 1619-38 som lensmann? Det kan være far til min forfar Joseph Haagensen født ca 1610, oppsitter på Forsenget ved manntallet for Helgeland 1663-66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Nei dessverre har jeg ikke funnet noen nye opplysninger om Haagen, men det er vel ansett som rimelig sikkert at han er far til Joseph som overtok br. 2 på Forsenget da gården blev delt i 1646. - Det er kjent 7 barn etter Joseph. --

Det er vel antatt at Hågen også er far til Nils som brukte br. 1, etter sin stedfar Sivert. Hvor det blev av Nils etter forvisningen er fremdeles ukjent. --

Hvorvidt det også var noen døtre, er ikke kjent. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg hadde ikke lagt inn far på Joseph Haagensen i slektsprogrammet, men nå har jeg tatt sjansen på Joseph Forsenget, og skrevet på opplysninger om han at han kan være far til

Niels Haagensen som var bruker av bonummer 1 i Forsenget. Det legges jo ut mange kilder på internett, og kanskje er det noe å finne en dag som kan bevise om han var far til Niels og min forfar

Haagen. Jeg har også 7 barn på Joseph, og skal videre på datteren Karen(ca 1656-gravlagt 05.08.1742), som var gift med Peder Torgersen Velsvåg i Nesna(ca 1654-1741 som ble gravlagt 27.12.1741)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Benytter anledningen til å spørre Anne Lise om hun evt. har funnet foreldrene til Peder Torgersen Velsvåg ? -- Ser at en datter av ham blev inngiftet i familien jeg holder på med i en annen tråd her. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har fra "Bygdebok for Nesna" bind 1 fra tiden før 1801(side 221) av Øyvind Jensen, at far til til Peder Torgersen Velsvåg var Torger Gregussen født ca

1621. Han var bruker av Velsvåg i 1666. Jeg har to barn på han:

1)Torger Pedersen(ca 1654/55-1741

2)Marite Torgersdatter, som var gift med Ingebrigt Sølfastesen som døde i 1715(samme bygdebok på side 221).

På samme side står det at Peder antagelig var sønn av den Greger som var bruker i Velsvåg i 1625. I 1706 var Peder Torgersen og Ingebrigt Sølfestersen

brukere. De var svogre, og kona til Ingebrigt hette Marite Torgersdatter(datter av den tidligere nevnte bruker). Ingebrigt døde i 1715, og var temmelig fattig

da han døde

Jeg har også notert meg noe som dukket opp i kirkeboka for 1739: Adam Torgersen Velsvåg 57 år, og gravlagt i 1739(altså født ca 1682), men hvis han var

sønn av Torger her, så må jo Torger ha vært gift minst 2 ganger(er for stor aldersforskjellig på Torger og Adam til at de kan være helsøsken). Han var gift med

Doreth Pedersdatter i hennes 2.ekteskap, og dette kommer frem ved skiftet etter hennes far Peder Olsen i Wasdal i Nesna i 1738 har jeg skrevet(han nevnes

på side 213 i bind 1 av bygdebok for Nesna) Er jo ikke sikkert dette er samme Adam som døde i 1739, men det er vel ikke mange med dette navnet på samme

tid og samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.