Gå til innhold
Arkivverket

Malvik bygdebok bd 2


Lars-Christian Holst-Hansen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har farsanene mine tilbake til Øyda(h)l gård i Malvik tilbake til ca 1800 hvor Peder Olsen Øydal(en) og Ane Hansdatter Nyegårdsdal holdt til.Peder Olsen sin far, Ole Sivewrtsen Øydahl bodde på Øydahl da barna ble født. Jeg har forstått at det skal stå noe om denne familien på side 228-29 i denne bygdeboken, men jeg sliter med å få tak i den, selv gjennom biblioteket mitt. Kan noen være så snill å kikke på disse to sidene for meg og se om det er noe om disse to eller evt deres forfedre der?

Deres sønn Hans Pedersen Øydal, født 4/7 1794, døpt 13/7 1794 i Malvik kirke er min 2T-oldefar.

 

På forhånd takk

 

Mvh

Lars-Christian Holst-Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Malvik bygdebok er det du henviser til. Leif Halses bøker fra sent 50-tall, eller Kåre Forbords nyskrevne utgave fra ca årtusenskiftet?

 

Det eneste jeg vet er at den er referert til som Malvik Bygdebok, bind 2, sidene 228-229

 

Lars-Chr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tid til en snartur innom biblioteket i dag, og gjorde oppslag i Kåre Forbords Malvik bygdebok bd 1B (2003), der garden Øydal er omtalt på sidene 240-243.

 

Sivert Jensen gm Margrete Olsdatter (død 1742) kjøpte garden for 150 rdr i 1738.

 

Sønnen Ole Sivertsen (1730-) gm Marit Toresdatter Bjørnstad overtok 1759 for 200 rdr

 

Deres sønn Peder Olsen Øydal (1760-) gm Anne Hansdatter overtok for 300 rdr i 1787. De tok navnet Øydal. Blant barna er Hans, iflg boka f 1795, og senere gm Andrea Larsdatter Vigeraunet.Anne Hansdatter er verken nevnt med fødenavn eller noen årstall. Jeg fant ingen gard med navnet Nygårdsdal nevnt i boka.

 

Marit Toresdatters far ser ut til å være Tore Knutsen Forbod, som fikk skjøte på Bjørnstad søndre i 1750. Han ble blind og måtte etter få år gi opp garden.

 

Dette var hva jeg fant ved kun et raskt gjennomsyn. Mulig det er flere navn å finne ved en grundigere gjennomlesing. Boka finnes iallefall ved Trondheim folkebibliotek, og kan sikkert lånes til andre bibliotek ved fjernlån

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.