Gå til innhold
Arkivverket

Stina Kaijsa født 28 mars 1885 i nedre eiker.

jørn sandvik
 Del

Recommended Posts

Jeg la det inn mest for å gi kildehenvisning - opplysningene var jo allerede framkommet.

Det var mange fine bilder og et vakkert slektstre du la inn, Robert. :)

Får jeg spørre hvilket slektsprogram du har nyttet?

Godt nytt år til deg også.

Hej, igen!

Tack för ditt positiva svar! Släktträdet har jag gjort på egen hand i PowerPoint, med textrutor och linjer. Teckensnitt "Calibri" med teckenstorlek 10 och ett bakgrundsformat med strukturfyllningen "tidningspapper" (den grå bakgrunden).

Den nedersta textrutan med de 7 barnen har jag fyllt med vit fyllning och givit en svart kantlinje med tjocklek 1.5 pt.

Jag bifogar originalfilen (PowerPoint) som du och andra på forumet gärna får använda som mall. (Selma Nilsen är min farmor)

Orsaken till att jag använde PowerPoint iställer för ett släktprogram, är att det blev svåra problem med Bild 2:1 i de släktprogram som jag prövade att använda. Du förstår nog varför, när du ser släktgrenarna från "Per Jonsson Kraft"... :rolleyes:

Gott släktforskningsår! Må du och andra på forumet finna sitt ursprung och nya släktingar!

Robert Nilsen

Släktträd Selma Nilsens förfäder.ppt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har registrert en del i Eiker, det var derfor jeg hadde litt om disse.

Her er litt info om Langesø Tegelverk http://www.teglverk....tem/241-langeso

Tack, då förstår jag bättre! :D Jag var mycket imponerad av att du kunde svara så snabbt.

Sidan du tipsade om känner jag till, men tack för visad hjälp. Jag mejlade till Eiker Arkiv om bild på Langesø Tegelverk, och fick följande svar:

"I Drammens tekniske forenings jubileumsskrift 1880-1930 ,finnes det et bilde

som viser tegelbruket i bakgrunnen på bildet (side 168 )det eneste som

finnes. Du kan jo prøve å få låne denne boka gjennom bibliotekstjenesten."

Igår lyckades jag hitta boken på ett antikvariat i Norge via Internet. Nu har jag beställt boken och hoppas att den kommer med posten snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vet icke om det lämpar sig att lämna ut ett sorgebrev offentligt på nätet, men det är från år 1899 och alla berörda är döda sedan länge.

Det vedlagde "sorgebrevet" (se pdf-filen) är skrivet av Stina Kaisa Andersen den 30 maj år 1899. Brevet är adresserat till min farmors tante, Karolina Andersson, i Milleryr, Högsäter, Sverige. Hon skickar även en hälsning till min farmor, Selma, i brevet. Sorgebrevet är skrivet med anledning av Stinas fars död några dagar tidigare. Notera den svarta kanten runt både brevpapper och på kuvertet, vilket var vanligt förekommande vid sorgebrev på den tiden.

Brevet fant jag av tillfelle i en gammal predikosamling (postilla), Berggrens predikningar (tryckt i Göteborg 1883), som ägts av min farmors tante, Karolina Andersson, Milleryr. Predikosamlingen är daterad av Karolina den 2 mars 1894.

Jag hoppas att någon ättling till Stina får ta del av mina tidigare vedlagde bilder och detta sorgebrev.

Robert Nilsen

Sorgebrev_Langesö_1899-05-30_low.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider