Gå til innhold
Arkivverket

Vintersport - Skiidrett, også bruk av ski i historisk sammenheng

Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Også tusen takk til Anette Skogseth Clausen for tilliten og aksepten, og dagens utøvere skal vi ikke sette i fokus! Dette var en hyggelig gest som vi skal ta vare på:-) og da tolker vi dette som en viktig prinsippsak i det nye forumet! Og hvis det dukker opp emner uten interesse så er det ingen tvang å lese dem:-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gener er viktig.

Mener å huske at 3 av Skjeldalbrødrene fra Bulken har tatt medalje sammen. Vi har jo også Hilde Gjermundshaug Pedersen og døtrene Eli og Ida med NM-gull. Finnes det flere slike unike tilfeller? Tenker da ikke på brødrepar ilag med en utenfor familien, av dem er det nok mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gener er viktig.

Mener å huske at 3 av Skjeldalbrødrene fra Bulken har tatt medalje sammen. Vi har jo også Hilde Gjermundshaug Pedersen og døtrene Eli og Ida med NM-gull. Finnes det flere slike unike tilfeller? Tenker da ikke på brødrepar ilag med en utenfor familien, av dem er det nok mange.

Miljø har nok også sitt å si. Hvis du har en mor som liker å gå fort på ski, er det ikke unaturlig at barna også kan tenke seg det ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødrene Gjerdalen har fleire år gått stafett saman, men i år var dei på ulike lag. Det var lag i NM i år som var samansett av to søsken og eit søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

nå skal jeg slå to fluer i en smekk: både tjukke slekta OG VM-minne! Glemmer aldri en kald vinterettermiddag i 1962 - jeg i full fart på ski ned fra Flåtan og oppdaget moren min på veien, hun skulle på jobben.

Åssen gikk det, brølte jeg. Arne vant, ropte mor tilbake. Snakker selvfølgelig om den glade baker fra Heggedal: Arne Larsen, som ble verdensmester i kombinert i Zakopane.

Tenk, neste år er det 50 år siden (vi blir visst eldre, ja),

Astrid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt og Geir, ja det var nok Judy Rambinowitz det var snakk om. Bra at det livnet til i debatten, var litt "tung" i starten. Og Arne Larsen ja, har gått helt i glemmeboka, men han tok jo et VM-gull ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt og Geir, ja det var nok Judy Rambinowitz det var snakk om. Bra at det livnet til i debatten, var litt "tung" i starten. Og Arne Larsen ja, har gått helt i glemmeboka, men han tok jo et VM-gull ja.

Arne Larsen ja, var han ikke, eller ble han ikke spesialhopper (som Wirkola som også begynte med kombinert?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - eg er litt følsom når det gjeld å motta kjeft av andre

Derfor spør eg om eg kan kopiere et innlegg i min forrige debatt om ski -

Det gjelder dette med spilling av nasjonalsang under selve rennet.

Det var et for meg viktig innlegg fra vedkommende og knakende godt humoristisk.

Er det noe i vegen for å kopiere hele innlegget også med forfatterens oppgitte navn ?

Må jo innrømme at den damen i ledelsen - som informerte oss om hennes mening om temaet varmet godt.

La meg ta en ting til -

Dersom jeg ønsker å studere opphavet til Birger Ruud og eventuelt Sondre Norheim - dette kan jeg med

min beste vilje ikke forstå skulle støte noen

Jeg starter slik antar jeg.

1 Går på Wikipedia finner fødselsår.

2 Går på kirkebok og finner dåp - og der finner jeg foreldre kanskje med årstall og det hele.

Dermed går alt sin gang - så kan jeg komme til å be om hjelp her hvis jeg møter veggen.

Dett ble nok også mye bla bla - får skylde på min alder.

*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert ikke noe i veien for å kikke på Birger Ruud's og Sondre Norheims opphav? Det andre spørsmålet om kopiering lurer jeg på om andre som har bedre greie på jusen må svare på , men hvis vedkommende gir sin tillatelse så er det sikkert greit? Ja, jeg er enig i at moderator ga et oppløftende svar ang. dette temaet og også prinsipielt viktig for andre som vil opprette temaer på håndverk, musikk biler, gamle redkaper osv, alt blir historie etter noen år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gener er viktig.

Jeg vet ikke om vi skal kalle det unikt, men tvillingbrødrene Gjermund og Jo Eggen var begge på stafettlaget som tok NM-gull i 1966 - og samme år plasserte de seg som nr. 1 og 2 på 3-mila.

Og brødrene Birger, Asbjørn og Sigmund Ruud bidro jo sterkt i mange år til Kongsberg-dominans i skibakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre brødrene Jørgen, Anders og Fredrik Aukland må da også ha gode vintersportsgener. De to førstnevnte har bl.a. dobbeltseier både i Marcialonga og Vasaloppet, og Anders har Egebergs Ærespris for gode resultater i langrenn, friidrett og hundekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 4 brødre Reidar. I tillegg til de du nevner var det Ola Gjermundshaug som deltok i hopp, komb. og langrenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 4 brødre Reidar. I tillegg til de du nevner var det Ola Gjermundshaug som deltok i hopp, komb. og langrenn.

Stemmer Carsten, det er jo riktig, kjente alle disse trivelige karene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillat meg å være litt lokalpatriotisk, siden vi sørlendinger jo ikke har all verden å skryte av når det gjelder skiløpere på toppnivå: Brødrene Ivar og Reidar Andreassen tok sølv i NM-stafetten 1964 for Herefoss (sammen med Aadne K. Mykland) - og bronse i 1970 for Gry (sammen med Arild Aas). Reidar tok dessuten 2 NM-gull på femmila - og dessuten 1 NM-gull på 10.000m i friidrett (Egebergs Ærespris 1960). Også Ivar var en dyktig friidrettsutøver, og innehar, så vidt jeg vet, fremdeles kretsrekorden på 1500m i Aust-Agder. Nevnes må også Ivars datter, Gunn Margit Andreassen, som bl.a. har vært med på å ta flere VM- og OL-medaljer på stafetten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei - til Reidar - jeg kan jo bare oppgi nr på debatten i det gamle systemet .

så kan folket bla seg nedover til de finner vedkommendes innlegg.

Hadde vært veldig lett å kopiere innlegget og lime det inn her.

Betyr ikke noe for meg men inlegget er forbaska godt ikke minst humoristisk som sagt

Mht. mine egne inlegg har jeg ikke noe imot om de blir kopiert

når en har lagt det inn i en debatt er de på em måte offentlig tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om søsken og skihistorie, må ikke brødrene Torjus (1869-1930) og Mikkjel (1863-1957) Hemmestveit fra Morgedal glemmes. Begge satte verdensrekorder i skihopp - Mikkjel var den første til å hoppe over 100 fot! De kom fra Morgedal til Kristiania tidlig på 1880-tallet, deltok i Husebyrennet og startet skiskoler her inne. Begge brødrene utvandret til USA der de betydde mye for skisporten, bl. a. gjennom å starte skiundervisning etter modell av de norske skiskolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem ble nummer 1 og 2 i NM 30 km herrer i 1966?

(Apropos brødre, - sågar tvillingbrødre.)

IM

Gjermund og Jo Eggen (tror jeg var innom dem i et tidligere innlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*** Hei Ivar - eg dristar meg til å kopiere over ditt svar til meg i den gamle debatten.

På ein måte bekrefter du at der virkelig VAR en som fortjente "Der eer et yndigt land" avspilt.

Ivar S. Ertesvåg, Trondheim, 13.2.2010 12:23 (5)

Eg har også høyrt om den danske skihopparen, men det må vere ei god stund sidan. Det vart sagt at han var den einaste som sat når dei spela den danske nasjonalsongen. Dei spela nasjonalsongen for den første hopparen frå kvart land. Han var alltid den første dansken, og han enda alltid på baken på sletta..... --------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider