Gå til innhold
Arkivverket

Vintersport - Skiidrett, også bruk av ski i historisk sammenheng

Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Øvrebø er i dag en del av Vennesla kommune, men var tidligere eget herred med sentrum på Skarpengland. Øvrebø kirke ligger litt vest for sentrum.

Ok Oddbjørn, ja så funnet var ikke knyttet til noen gård? Kjenner ellers bare til Hægeland og Grovane i Vennesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Oddbjørn, ja så funnet var ikke knyttet til noen gård? Kjenner ellers bare til Hægeland og Grovane i Vennesla.

Funnet ble, så vidt jeg har forstått, gjort i ei myr. Hvilken gård dette var knyttet til, vet jeg ikke.

Øvrebø ligger for øvrig rett sør for Hægeland, og du kjører gjennom de sentrale delene av bygda på veien fra Kristiansand til Setesdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet ble, så vidt jeg har forstått, gjort i ei myr. Hvilken gård dette var knyttet til, vet jeg ikke.

Øvrebø ligger for øvrig rett sør for Hægeland, og du kjører gjennom de sentrale delene av bygda på veien fra Kristiansand til Setesdal.

.

Ok, Tyder på at noe har foregått i området i gammel tid da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 94

Om Norges eldste ski funnet på den utmerka hjemmesiden fra Drevja: http://www.drevja.com/ipub/pages/posts/drevja_-_historie_-_arstall46.php

"Har satt opp noen sentrale årstall i Drevjas historie. Oversikten starter med "Drevjafunnet", som er datert til ca. 3300 f. Kr. Skiene, som er sentral i Drevjas historie, er dessverre "gjemt vekk" i Trondheim, skigruppa i Drevja IL har forsøkt å få de "heim" men det er visst ikke enkelt..."

Trøndere med sin skihistorie burde vel sørge for at denne skia enten kommer frem til almenn beskuing eller blir sendt hjem! Regner med det er Vitenskapsmuseet som "gjemmer" skia.

"1959

Drevjafunnet, Johan Kleivhaug fant ski som er mer enn 5000 år gammel, skia ble funnet på 190 centimeters dyp under dreneringsarbeid ved huset sitt på Nyland i Holandsvika"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 94

Om Norges eldste ski funnet på den utmerka hjemmesiden fra Drevja: http://www.drevja.com/ipub/pages/posts/drevja_-_historie_-_arstall46.php

"Har satt opp noen sentrale årstall i Drevjas historie. Oversikten starter med "Drevjafunnet", som er datert til ca. 3300 f. Kr. Skiene, som er sentral i Drevjas historie, er dessverre "gjemt vekk" i Trondheim, skigruppa i Drevja IL har forsøkt å få de "heim" men det er visst ikke enkelt..."

Trøndere med sin skihistorie burde vel sørge for at denne skia enten kommer frem til almenn beskuing eller blir sendt hjem! Regner med det er Vitenskapsmuseet som "gjemmer" skia.

"1959

Drevjafunnet, Johan Kleivhaug fant ski som er mer enn 5000 år gammel, skia ble funnet på 190 centimeters dyp under dreneringsarbeid ved huset sitt på Nyland i Holandsvika"

Er nok et svært gammelt hjelpemiddel til å ta seg fram i snø dette, og denne hjemmesida til Drevja var veldig bra, hvor det sto mye interessant og ikke bare om ski, svært bra, så at denne sida var utmerka har du rett i Helge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

75 år etter den første norske langrennseieren i Lahtispelen, ved Annar Ryen, fikk Dalsbygda en ny vinner i dag ved Therese Johaug, (artig for en lokalpatriot).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(66,69,76,77,78,79,80,81,82)

Takk til Iver M for innlegg om Olaf Steen.Også takk til Carsten S for oppslag i Norges Skiløpere.Og takk til Reidar for lenking til min debatt i det gamle brukerforumet.

Undrer fortsatt om Aage Halvorsen,død 1898 var skihopperen Aage Halvorsenog om Olaf Steen som Iver M hadde innlegg om, var skihopperen Olaf Stten?Jeg ville tro det,men vil få det bekreftet hvis mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(66,69,76,77,78,79,80,81,82)

Takk til Iver M for innlegg om Olaf Steen.Også takk til Carsten S for oppslag i Norges Skiløpere.Og takk til Reidar for lenking til min debatt i det gamle brukerforumet.

Undrer fortsatt om Aage Halvorsen,død 1898 var skihopperen Aage Halvorsenog om Olaf Steen som Iver M hadde innlegg om, var skihopperen Olaf Stten?Jeg ville tro det,men vil få det bekreftet hvis mulig.

Så døds-innførselen om Aage halvorsen i KB for Østre Bærum, var det Joholmen det sto som bosted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så døds-innførselen om Aage halvorsen i KB for Østre Bærum, var det Joholmen det sto som bosted?

Jeg syntes det stod Soholmen som bosted.Vet ikke hvor det er.Aage Halvorsen var født 11/9-1874 og døde 28/5-1898 Østre Bærum.Ugift student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det stod Soholmen som bosted.Vet ikke hvor det er.Aage Halvorsen var født 11/9-1874 og døde 28/5-1898 Østre Bærum.Ugift student.

Mulig det var Soholmen, var ikke sikker på den forbokstaven? Hadde jo vært artig å fått bekreftet om det er skihopperen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske skiløpere, Bærum Skiklubb:

Aage Halvorsen, f.11-9-1874, død 28-5-1898. Hopp, kombinert og langrenn. 2.pr. hopp jun. Holmenkollen og 7.pr. 11 km kl.II Bærum 1894, 4.pr. komb. kl.B Holmenkollen 1895. Styremedlem 1892-93.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske skiløpere, Bærum Skiklubb:

Aage Halvorsen, f.11-9-1874, død 28-5-1898. Hopp, kombinert og langrenn. 2.pr. hopp jun. Holmenkollen og 7.pr. 11 km kl.II Bærum 1894, 4.pr. komb. kl.B Holmenkollen 1895. Styremedlem 1892-93.

Carsten S, takk for innlegget.Det gav bekreftelse på at rett Aage Halvorsen er funnet.

Nå gjenstår kun Olaf Steen?Står det noe fødselsdato/år på Olaf Steen i Norges/Norske Skiløpere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det eneste som står om han er det jeg skrev i innlegg 77.

Takk skal du ha.Kanskje man finner det ut en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som husker SPORENE VIDERE - boken om kongsbergguttas aktiviteter.

Så var det en kamerat av meg som ikke husket denne mannen::

Levert av

Hans Kleppen - Wikipedia

Hans Kleppen (født 16. mars 1907 i Bø i Telemark, død 12. april 2009 samme sted)

er en tidligere norsk skihopper. Han konkurrerte for IL Skarphedin. ...

http://no.wikipedia.org/wiki/Hans_Kleppen

har avsendt fakta til han helt til Thailand.

SYNTES TRÅDEN TRENGTE EN OPPFRISKNING REIDAR

*** MVH KSE ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som husker SPORENE VIDERE - boken om kongsbergguttas aktiviteter.

Så var det en kamerat av meg som ikke husket denne mannen::

Levert av

Hans Kleppen - Wikipedia

Hans Kleppen (født 16. mars 1907 i Bø i Telemark, død 12. april 2009 samme sted)

er en tidligere norsk skihopper. Han konkurrerte for IL Skarphedin. ...

http://no.wikipedia.org/wiki/Hans_Kleppen

har avsendt fakta til han helt til Thailand.

SYNTES TRÅDEN TRENGTE EN OPPFRISKNING REIDAR

*** MVH KSE ***

Ja det har vært stille noen dager, så det er bra noen fyller på med stoff:-)

I OL i Squaw Valley tok canadiske Anne Heggtveit gull i slalåm, hun var vel av norsk avstamning, men hvor har hun sine norske aner, er det litt Telemark`sk over navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje Telemark, eller Aust- Agder?

I følge FT 1900 er det 36 garder/bruk/husholdninger når jeg søker på gard Heggtveit. I Aust-Agder 11 treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I OL i Squaw Valley tok canadiske Anne Heggtveit gull i slalåm, hun var vel av norsk avstamning, men hvor har hun sine norske aner, er det litt Telemark`sk over navnet?

Det var visst ingen fra Telemark som kjennte til gulljenta. Faren heter Halvor fødd i 1907 kan jeg se og han er av norsk avstemning.

-Her father, Halvor Heggtveit, was of Norwegian descent and skiing was as natural a way of movement in the family as walking. Halvor was a Canadian cross-country champion, and two uncles had represented Canada in the 1932 and 1936 Olympics.

http://www.tsn.ca/olympics/story/?id=281911

Ja der ser vi norske skitradisjoner har blitt holdt i hevd.

Med et slikt norsk navn er det vel nærliggende å tro at en bestefar fødd i Norge hette Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Her father, Halvor Heggtveit, was of Norwegian descent and skiing was as natural a way of movement in the family as walking. Halvor was a Canadian cross-country champion, and two uncles had represented Canada in the 1932 and 1936 Olympics.

Av canadiske vinterolympiere med norsk-klingende navn finner jeg i 1932 (Lake Placid) en Kaare Engstad (født 1906) (16.plass på fem-mila) og en Jostein Nordmoe (10.plass i kombinert).

I 1936 (Garmisch-Partenkirchen) finner jeg Karl Johan Baadsvik (født på Hitra i 1910) som stilte opp i alpin kombinasjon (uplassert), i langrenn (64.plass på 18-kilometeren) i kombinert (41.plass) og i hopp (14.plass). Dessuten var det en "Tom" (Tormod Knutsen) Mobraaten (født 1910 på Kongsberg) som kom på 57.plass på 18-kilometeren, på 31.plass i kombinert og på 14.plass i hopp.

Kan noen av disse ha vært de nevnte onklene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsøk på ANNE HEGGTVEITS opphav

Dette er bare et skudd i blinde. well heilt i blinde ?

Fra Loupedalens Kviteseidbok

XI. Halvor Gunnleiksson Heggtveit, lærar, og I Karen Hansdotter II Mina Thorgeirsdotter

I 4 born II 1 son. - Halvor var sogemann og skreiv eit stort kyrkjehistorisk verk om Hauge og haugianarane.

101. Helene f. 1878 d. 7 år.

102. Gunnleik f. 1878. - U.S.A. B: nå Ottawa, Canada.

103. Hans f. 1880 d. 1953 i Oslo ~ I 1907 Marie Dorothea Christiane f. Schiøtz 1873 på

Hamar d. 1919. II 1928 Elisif f. Feamley 1890. -Med I 3 born.

104. Carl f. 1883. - U.S.A. ~ Helga. 5 born. B: Chicago.

a. Halvor, bankm. b. Carlyle, forretn.mann. c. Vivian d. Bruce, flyoffiser. e. Alice.

105. Thorgeir Bleken f. 1886 ~ 1930 Synnøve Luva f. i Stavanger 1901. 4 born

f. Nøtterøy.

a. Hallvard Thorgeir 1931. b. Dagny Marie 1935. c. Thordis Synnøve 1937. d. John Sverre f. 1939.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Lurte litt på en ting, jeg har sett bilde fra et hopprenn i Oslo-området som ble arrangert 17. mai 1948 og som samlet mye folk, og hopprennet ble da holdt på barmark, og husker ikke hvilken bakke det er snakk om, og lurer på hva som erstattet snøen for hopping på barmark på den tiden? Plastfiber var jo ikke kommet da! Dette ble muligens et litt dumt spørsmål? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopprennet ble arrangert på Ola Narr, mellom Carl Berners plass og dagens Tøyenbadet.

Du kan lese mer om hopprennet her.

Ok Thore og takk, så det var slik det foregikk, at det ble fraktet inn snø fra høyfjellet, samlet mye folk gjorde det også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider