Gå til innhold
Arkivverket

Vintersport - Skiidrett, også bruk av ski i historisk sammenheng

Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

prøver lim inn fra Word

Utdrag program Holmenkollrennene 1946

Ettertrykk forbudt Pris kr 1.00

Ledere av rennene R. Bloch Hansen Einar Bergsland

50 km langrenn – for løpere over 20 år ……145 deltagere.

Noen kjendiser

34 Thorleif Vangen – 25 år Bul Oslo

37 John Hanevold 33 år Asker skiklubb

75 Oscar Gjøslien 36 år Drafn Drammen

88 Lars Bergendahl 37 år Sørkedalen idrf

105 Olaf Dufseth 28 år Vang skiløperf.

122 Per Samuelshaug 40 år Alvdal idr.l.

127 Per Sætermyrmoen 32 år Tynset idr,l.

143 Olav N Økern 34 år Bærum skikl.

18 km langrenn

De løpere som deltar i kombinert renn, bærer røde nr.

Antall deltagere 227

Hopprenn for deltagere i kombinert renn.

Løperne i denne gruppen har sorte nummer.

Antall deltagere 79

Spesielt hopprenn for løpere 18 og 19 år

Løperne i denne klassen bærer røde nr.

Antall deltagere fra nr 80 – 121 (41)

Noen kjendiser.

83 Hans Bjørnstad 18 år Drafn. Drammen

91 Per Gjelten 18 år Freidig Trondheim

104 Christian Mohn 19 år Heming Aker

112 Thorbjørn Falkanger 18 år Byåsen idr.l

Spesielt hopprenn for løpere over 20 år

Antall deltagere fra nr 122 – 260 (138).

Noen kjendiser.

137 Birger Ruud 34 år Kongsberg idrl.

142 Asbjørn Ruud 26 år Kongsberg idrl.

148 Frithjof Prydz 32 år Ready Oslo

157 Thorleif Schelderup 27 år Heming Asker

212 Hans Kleppen 39 år Skarphedin Bø

235 Reidar Andersen 34 år Ready Oslo

Forsøk på avskrift ….. kse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver lim inn fra Word

Utdrag program Holmenkollrennene 1946

Ettertrykk forbudt Pris kr 1.00

Ledere av rennene R. Bloch Hansen Einar Bergsland

50 km langrenn – for løpere over 20 år ……145 deltagere.

Noen kjendiser

34 Thorleif Vangen – 25 år Bul Oslo

37 John Hanevold 33 år Asker skiklubb

75 Oscar Gjøslien 36 år Drafn Drammen

88 Lars Bergendahl 37 år Sørkedalen idrf

105 Olaf Dufseth 28 år Vang skiløperf.

122 Per Samuelshaug 40 år Alvdal idr.l.

127 Per Sætermyrmoen 32 år Tynset idr,l.

143 Olav N Økern 34 år Bærum skikl.

18 km langrenn

De løpere som deltar i kombinert renn, bærer røde nr.

Antall deltagere 227

Hopprenn for deltagere i kombinert renn.

Løperne i denne gruppen har sorte nummer.

Antall deltagere 79

Spesielt hopprenn for løpere 18 og 19 år

Løperne i denne klassen bærer røde nr.

Antall deltagere fra nr 80 – 121 (41)

Noen kjendiser.

83 Hans Bjørnstad 18 år Drafn. Drammen

91 Per Gjelten 18 år Freidig Trondheim

104 Christian Mohn 19 år Heming Aker

112 Thorbjørn Falkanger 18 år Byåsen idr.l

Spesielt hopprenn for løpere over 20 år

Antall deltagere fra nr 122 – 260 (138).

Noen kjendiser.

137 Birger Ruud 34 år Kongsberg idrl.

142 Asbjørn Ruud 26 år Kongsberg idrl.

148 Frithjof Prydz 32 år Ready Oslo

157 Thorleif Schelderup 27 år Heming Asker

212 Hans Kleppen 39 år Skarphedin Bø

235 Reidar Andersen 34 år Ready Oslo

Forsøk på avskrift ….. kse.

Ja det gikk jo bra det, og det er et par navn på 5-mila som er veeeldig kjente for meg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

NRK-hadde et program til søndagsfrokosten i dag hvor det var fokus på kvinnelangrenn. Hyggelig gjensyn med gamle stjerner, og en blir jo ennå rørt av Berit & co sine prestasjoner i 1982.

Så interessen ble vakt og litt leting om kvinnelangrenn førte meg til denne artikkelen http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/03/09/392838.html

Ja tenk at kvinnelangrenn var så styggt at de høye herrer måtte innføre stildømming (!) i langrenn for kvinner. Og Norge som eneste nasjon stemte mot kvinnelangrenn i OL i 1952.

Ja her var det så mye tankevekkende at jeg måtte dele denne artikkelen fra 2004 med dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK-hadde et program til søndagsfrokosten i dag hvor det var fokus på kvinnelangrenn. Hyggelig gjensyn med gamle stjerner, og en blir jo ennå rørt av Berit & co sine prestasjoner i 1982.

Så interessen ble vakt og litt leting om kvinnelangrenn førte meg til denne artikkelen http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/03/09/392838.html

Ja tenk at kvinnelangrenn var så styggt at de høye herrer måtte innføre stildømming (!) i langrenn for kvinner. Og Norge som eneste nasjon stemte mot kvinnelangrenn i OL i 1952.

Ja her var det så mye tankevekkende at jeg måtte dele denne artikkelen fra 2004 med dere :)

Det var bra at du gjorde Helge, ja det blir nok gått baklengs inn i fremtiden i blant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Denne artikkelen på dagbladet.no må vel passe bra i et tema om slekt og skihistorie. Vinterens to store kvinnelige helter i skisporet - Therese Johaug og Marit Bjørgen - er i slekt.

Se der ja, der kom det jo genealogi inn i temaet, passer som hånd i hanske Tore ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen på dagbladet.no må vel passe bra i et tema om slekt og skihistorie. Vinterens to store kvinnelige helter i skisporet - Therese Johaug og Marit Bjørgen - er i slekt.

Så morsomt ... for dem! Enda et 'bevis' på at temaet om vintersport passer på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storli og Engesvolden - da tror jeg de er fra Ålen. Ifølge bygdeboka for Ålen skal de være flyttet til Haltdalen, her i 1801:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011645&gardpostnr=30&personpostnr=328&merk=328#ovre

Svend Jonassen Storli og Kari Olsdatter Engesvold gift i Ålen, se nr 16 1771:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Haltdalen, Ministerialbok nr. 685A01 (1745-1804), Ekteviede 1771-1774, side 208.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16228&idx_id=16228&uid=ny&idx_side=-218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på slektsforbindelser mellom skiløpere i Nord-Østerdalen, kan enda flere eksempler nevnes:

- I innlegg 29 nevnes Hilde Gjermundshaug Pedersen og hennes skiløpende døtre, og i innlegg 39 og 40 nevnes brødrene Gjermundshaug fra Alvdal. Disse brødrene er onkler av Hilde G.P.

- I innlegg 59 nevnes tvillingbrødrene Jo og Gjermund Eggen fra Engerdal, og at de er slektninger av Elling Rønes som vant femmila i Holmenkollen fire ganger.

- I innlegg 55 nevnes Therese Johaugs sambygding Annar Ryen. Hans bestemor Mari Eriksdatter (født 1848) var fra Johaugen, og hun var søster av Thereses tippoldefar. Annar Ryen blir dermed en tremenning av Therese Johaugs farfar.

( - Og når vi først er inne på Therese Johaug, kan det jo røpes at trådstarter i en privat e-post til meg har opplyst at han er en femmenning av hennes far!)

- Jeg mener også å ha lest at Vegard Ulvang og Bjørn Dæhlie har felles forfedre i Alvdal.

Så Alvdal kommune foretok et ganske så veloverveid valg av motiv på sitt kommunevåpen - se bare her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var til stede ved avdukingen av statuen av Gjermund Eggen i Engerdal. Ergrer meg litt over at jeg ikke plasserte meg litt mer strategisk (sånn fotomessig). De fleste 'gamle' heltene marsjerte jo like ved meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var til stede ved avdukingen av statuen av Gjermund Eggen i Engerdal. Ergrer meg litt over at jeg ikke plasserte meg litt mer strategisk (sånn fotomessig). De fleste 'gamle' heltene marsjerte jo like ved meg!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan i forlengelsen av temaet om Johaug/Bjørgen fortelle at også den dobbelte olympiske mester og skiskytter Magnar Solberg nedstammer fra Marit Bjørgen. Da snakker vi ikke om skiløperen Marit Bjørgen, men om jordtausa Marit Olsdatter Bjørgen, født 1703 på Oppstu Bjørgen i Støren. Hun ble senere gift med Ole Larsen fra nabogarden Rønningen. Hun døde 48 år gammel, og enkemannen ble gift med ei ny Marit Bjørgen (født Marit Jensdatter Folstad) og fra denne Marit Bjørgen nedstammer altså vår tids skiløper. Magnar Solbergs stammor Berit Bjørgen (f 1730) og Marit Bjørgens stamfar Anders Bjørgen (f 1764) er med andre ord halvsøsken.

Rekkene ser slik ut:

Magnar Solberg

Inge Solberg, 1909-?

Guru Ingebrigtsdatter Hov, 1883

Ingebrigt Jensen Hov, 1860-1926

Guri Ingebrigtsdatter Skjerli, 1832-68

Ingebrigt Olsen Skjerli, 1796-1863

Ingeborg Ingebrigtsdatter Øyen, 1775-1844

Berit Olsdatter Bjørgen, 1730-97

Marit Bjørgen, 1703-51 gm Ole Larsen Rønningen, 1709-81

Marit Bjørgen, 1980

Far

Farfar

Ole Andersen Rogstad/Bjørgen, 1910-?

Ingeborg Olsdatter Bjørgen, 1882-1912

Ole Andersen Bjørgen, 1847-1928

Anders Olsen Bjørgen, 1820-83

Ole Andersen Bjørgen, 1789-1842

Anders Olsen Bjørgen, 1764-1840

Ole Larsen Rønningen, 1709-81 og Marit Jensdatter Folstad, 1720-1800

Om jeg har reknet rett skal Magnar Solberg være 8-menning med Marit Bjørgens far. Nå skal det tillegges at hjembygdene til Solberg og Bjørgen er nabobygder, og det kan godt tenkes at det finnes et nærmere slektskap mellom disse to enn det jeg har skissert over. Jeg bare syntes det var et litt artig poeng at Magnar Solberg nedstammer fra Marit Bjørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo artige opplysninger Kjetil, og fint at du la de inn i dette temaet! Avstandene var kanskje heller ikke så store til andre bygder rundt Gauldalen, tenkte litt på Estenstad/Brå f. eks? Men ikke heft bort andre ting med å finne det ut.

Sikkert et dumt spørsmål, men lurte litt på denne jordtausa? Prøvde å google "jordtaus", men fant liksom ikke ut noe vettugt, er det ei kvinne som er selveier av jord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordtaus=odelsjente

Passet kanskje ikke helt i sammenhengen, siden jeg ikke vet sikkert om Bjørgen var sjøleierbruk på denne tida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordtaus=odelsjente

Passet kanskje ikke helt i sammenhengen, siden jeg ikke vet sikkert om Bjørgen var sjøleierbruk på denne tida

Takk Kjetil, selvfølgelig odelsjente :)

Joda, det passet i sammenhengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder slektskap til de mange skihelter på Hølonda (Brå, Estenstad, Engan, Unsgård etc), så kan jeg bare uttale meg på generelt grunnlag siden jeg ikke er i besittelse av Hølondboka.

Bjørgen og Solbergs hjembygder (Støren og Soknedal) er nabobygder, riktignok vidstrakte nabobygder, men i utgangspunktet vil nok et flertall av de med djupe soknedalsrøtter kunne knyttes til et flertall av de med djupe Størenrøtter. Bygdene tilhørte samme prestegjeld og en viss utveksling av ekteskapspartnere fant sted.

Hølonda ligger noe lengre bort, og i et annet prestegjeld. Det eksisterer svært, svært få tilfeller av giftermål mellom Hølonda og Støren/Soknedal i eldre tid. I de tilfeller jeg har knyttet forbindelser mellom disse bygdene, går det som oftest via Horg, ei bygd som ligger mellom Støren og Hølonda. Ellers knyttet hølondingene ofte ekteskapsforbindelser i andre retninger, alt etter hvilken nabobygd som var nærmest den enkeltes bosted (Melhus, Skaun, Orkdal, Meldal...)

Angående Oddvar Brå kan det også nevnes at Brå-navnet er et innflytternavn til Hølonda. Muligens fra Byneset ved Trondheim, der jeg vet at Brå er et gardsnavn. Jeg tror at Oddvar Brås mor var jordtaus på Hølonda, og faren innflytter, men dette vet jeg ikke sikkert.

Som en konklusjon kan jeg si at det godt kan finnes en slektsforbindelse mellom idrettshelter fra Støren/Soknedal til Hølonda, men at dette vil kreve noe arbeid å avdekke.

Helt avslutningsvis kommer jeg plutselig på at Bjørgens mor visst er horgbygg, så det vil kanskje være der man må starte letinga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder slektskap til de mange skihelter på Hølonda (Brå, Estenstad, Engan, Unsgård etc), så kan jeg bare uttale meg på generelt grunnlag siden jeg ikke er i besittelse av Hølondboka.

Bjørgen og Solbergs hjembygder (Støren og Soknedal) er nabobygder, riktignok vidstrakte nabobygder, men i utgangspunktet vil nok et flertall av de med djupe soknedalsrøtter kunne knyttes til et flertall av de med djupe Størenrøtter. Bygdene tilhørte samme prestegjeld og en viss utveksling av ekteskapspartnere fant sted.

Hølonda ligger noe lengre bort, og i et annet prestegjeld. Det eksisterer svært, svært få tilfeller av giftermål mellom Hølonda og Støren/Soknedal i eldre tid. I de tilfeller jeg har knyttet forbindelser mellom disse bygdene, går det som oftest via Horg, ei bygd som ligger mellom Støren og Hølonda. Ellers knyttet hølondingene ofte ekteskapsforbindelser i andre retninger, alt etter hvilken nabobygd som var nærmest den enkeltes bosted (Melhus, Skaun, Orkdal, Meldal...)

Angående Oddvar Brå kan det også nevnes at Brå-navnet er et innflytternavn til Hølonda. Muligens fra Byneset ved Trondheim, der jeg vet at Brå er et gardsnavn. Jeg tror at Oddvar Brås mor var jordtaus på Hølonda, og faren innflytter, men dette vet jeg ikke sikkert.

Som en konklusjon kan jeg si at det godt kan finnes en slektsforbindelse mellom idrettshelter fra Støren/Soknedal til Hølonda, men at dette vil kreve noe arbeid å avdekke.

Helt avslutningsvis kommer jeg plutselig på at Bjørgens mor visst er horgbygg, så det vil kanskje være der man må starte letinga...

Du trenger ikke legge mye arbeid på det jeg nevnte Kjetil, det var bare en streiftanke :)

Ellers interessante innlegg du har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå man snakker om slektsforbindelser mellom gamle vintersport helter så kan vel nevnes at

Torgeir Brandtzæg er 7-menning med far til Trond Einar Elden og 9-menning med far til

Pål (Bjarne) Tyldum.

Pål (Bjarne) Tyldum er 7-menning til Trond Einar Eldens bestefar.

Torgeir Brandtzæg hopper fra Sparbu.

Pål (Bjarne) Tyldum langrennsløper fra Høylandet.

Trond Einar Elden kombinertløper fra Namdalseid.

Det er en annen skiløper der oppe fra som giftet seg en med en annen skiløper

som jeg også mener har slektskap til disse tre, men kan ikke huske navnet akkurat nå.

Det er mye slektskap blant idrettsheltene fra Nord-Trøndelag.

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå man snakker om slektsforbindelser mellom gamle vintersport helter så kan vel nevnes at

Torgeir Brandtzæg er 7-menning med far til Trond Einar Elden og 9-menning med far til

Pål (Bjarne) Tyldum.

Pål (Bjarne) Tyldum er 7-menning til Trond Einar Eldens bestefar.

Torgeir Brandtzæg hopper fra Sparbu.

Pål (Bjarne) Tyldum langrennsløper fra Høylandet.

Trond Einar Elden kombinertløper fra Namdalseid.

Det er en annen skiløper der oppe fra som giftet seg en med en annen skiløper

som jeg også mener har slektskap til disse tre, men kan ikke huske navnet akkurat nå.

Det er mye slektskap blant idrettsheltene fra Nord-Trøndelag.

Anne

Takk Anne, veldig bra at du deler dette, flott eksempel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Langli (Langrennsløper) også fra Sparbu, og vel ikke merkelig at han er i slekt med Torgeir Brandtzæg.

Terjes far er 6-menning av Torgeir.

Men Terje er også i slekt med Trond Einar Elden og Pål Tyldum, Dessuten er kona eller

samboeren Inger Lise Hegge også i slekt med disse tre. Hun er selvfølgelig også i slekt med Terje

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Langli (Langrennsløper) også fra Sparbu, og vel ikke merkelig at han er i slekt med Torgeir Brandtzæg.

Terjes far er 6-menning av Torgeir.

Men Terje er også i slekt med Trond Einar Elden og Pål Tyldum, Dessuten er kona eller

samboeren Inger Lise Hegge også i slekt med disse tre. Hun er selvfølgelig også i slekt med Terje

Anne

Takk for nytt tilskudd, ser ut som ski-interessen går i arv mellom slekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel også ha litt med å gjøre med hvor du bor. I gamle dager var vel mange av

langrennsløperne skogsarbeidere. Enkelte steder måtte du gå på ski om vinteren for

å komme deg til skolen. Noen områder i landet har mange langrennsløpere, mens andre knapt har noen,

så muligheter spiller vel også en stor rolle.

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

I dag kom det første snøfallet, og da kom jeg til å tenke på skiløperen Sivert Fagerholt fra Orkdal - han var søskenbarn til min far. Han nådde aldri helt opp til gullplass, men tok bl.a. sølv, bak Harald Grønningen i Ski-NM i 1959, og fikk 3. plass på 5-mila samme år, så han var absolutt en habil skiløper. Han var født 1936 og døde i 2009.

Ski NM 1953-1962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom det første snøfallet, og da kom jeg til å tenke på skiløperen Sivert Fagerholt fra Orkdal - han var søskenbarn til min far. Han nådde aldri helt opp til gullplass, men tok bl.a. sølv, bak Harald Grønningen i Ski-NM i 1959, og fikk 3. plass på 5-mila samme år, så han var absolutt en habil skiløper. Han var født 1936 og døde i 2009.

Ski NM 1953-1962

Så flott at du tok inn dette Grete, like artig med de som har vært bak vinnerne opp gjennom årene, og flott lenke du hadde, artig å sjå igjen navnene her, BRA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider