Gå til innhold
Arkivverket

Vintersport - Skiidrett, også bruk av ski i historisk sammenheng

Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Så flott at du tok inn dette Grete, like artig med de som har vært bak vinnerne opp gjennom årene, og flott lenke du hadde, artig å sjå igjen navnene her, BRA :)

Så mange kjente navn ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det mange kjente navn fra radiotida.

Legger merke til Kristen Kvello med NM-gull 50 km 1957 og da går selvsagt tankene til datter Berit med sin fantaastiske skikariere.

Eplet faller ikke langt fra stammen heter det og lurer på om det er mange med medaljer fra ski NM som har opplevd barn eller barnebarn klare det samme.

Odd Martinsen og Bente er jo velkjent. Ingrid Wigernæs og datter Ine med mange medaljer i stafett.

Har vi flere?

Burde kanskje ha lest gjennom tråden for å finne om dette er omtalt tidligere :)

Tillegg: Glemte Hilde Gjermundshaug Pedersen og døtrene Eli og Ida med historisk stafettgull i 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

I dag kom det første snøfallet, og da kom jeg til å tenke på skiløperen Sivert Fagerholt fra Orkdal - han var søskenbarn til min far. Han nådde aldri helt opp til gullplass, men tok bl.a. sølv, bak Harald Grønningen i Ski-NM i 1959, og fikk 3. plass på 5-mila samme år, så han var absolutt en habil skiløper. Han var født 1936 og døde i 2009.

Ski NM 1953-1962

Tar også med epoken mellom 1938 og 1952:

http://www.hanslysaker.net/skinm1938.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du kom med den opplysningen Grete, det var jeg ikke klar over! Men det var ei flott samling med resultater han har opparbedet og lagt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

I kveldens episode av programmet "Skispor fra 1952 til 1982" var det glimt fra OL i Innsbruck

i 1964, og det ble her nevnt at Eero Mäntyranta hadde et naturlig hemoglobin-nivå i blodet på

over 200.

Er det noen som har peiling på hva som regnes som normale verdier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveldens episode av programmet "Skispor fra 1952 til 1982" var det glimt fra OL i Innsbruck

i 1964, og det ble her nevnt at Eero Mäntyranta hadde et naturlig hemoglobin-nivå i blodet på

over 200.

Er det noen som har peiling på hva som regnes som normale verdier?

Tok en liten goglerunde og uten å påberope meg som ekspert har jeg kommet frem til følgende.

I dag brukes det g pr 100ml blod som mål. Normalverdi for kvinner 11,5-16. For menn 14-18.(12,5-17 på et sted)

Men så snakkes det også om g pr liter blod i følge denne artikkelen: http://www.kondis.no/kondis-tema-utholdenhet.4764340-142030.html

Så da regner jeg med (arrester meg om jeg tar feil) at Mäntyranta hadde en Hb verdi på over 20 etter dagens måleverdier.

Finnene er kanskje eksperter på dette:

http://www.lommelegen.no/320456/doping-paa-finsk-man%E9r

Ha et riktig godt nytt år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en liten goglerunde og uten å påberope meg som ekspert har jeg kommet frem til følgende.

I dag brukes det g pr 100ml blod som mål. Normalverdi for kvinner 11,5-16. For menn 14-18.(12,5-17 på et sted)

Men så snakkes det også om g pr liter blod i følge denne artikkelen: http://www.kondis.no/kondis-tema-utholdenhet.4764340-142030.html

Så da regner jeg med (arrester meg om jeg tar feil) at Mäntyranta hadde en Hb verdi på over 20 etter dagens måleverdier.

Finnene er kanskje eksperter på dette:

http://www.lommelegen.no/320456/doping-paa-finsk-man%E9r

Ha et riktig godt nytt år :)

Prøvde også med litt googling, og ble ikke klok på resultatet, men ett sted så det ut som normalverdiene ligger på 130-180 g/L, men vet ikke hva det betyr?

Et godt nyttår til alle ønskes også fra min side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

En stor, norsk skihopper, Ingolf Mork, døde igår - se artikkelen på vg.no her (lenke).

Se også billedgalleriet på hjemmesidene til Ingolf Morks klubb IL Hjelset Fram her (lenke).

Dette skjer snaue to uker etterat den store tsjekkiske skihopperen Jiří Raka, døde - se artikkel på dagbladet.no her (lenke).

Raka vant den tysk-østerrikske hoppuken i 1970/71 - uten å ha vunnet noen av de fire rennene. Ingolf Mork, derimot, vant tre av rennene det året, men falt i Innsbruck og mistet dermed sammenlagtseieren.

Året etter, i 1971/72, tok Ingolf Mork sammenlagtseieren i hoppuken, også han uten å ha vunnet noen av de fire rennene.

Både Jiří Raka og Ingolf Mork var blant min barndoms helter, og jeg byttet på å "være" en av dem da jeg satte utfor i ti-/femtenmetersbakken hjemme. Jeg bygde også små hoppbakker i snøen og hadde lekehoppere i metall og et tungt plastmateriale, og "Jiří Raka" og "Ingolf Mork" gjorde det bra, der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så jeg nå også, og Ingolf Mork var en av de gode gamle, sammen med bl.a. Jiri Rasska, dette er gode navn!

Så fred over minnet for begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en tråd jeg er innpå og leser av og til, bra tiltak og tema. Ellers fikk jeg også med meg dette om Ingolf Mork, er for ung til å huske at han drev idrett, men har jo hørt om han og Wirkola. Når jeg vokste opp, var det Johan Sætre, Per Bergerud, Roger Ruud, Ole Bremset og disse andre flinke som var aktive. Hadde vært gøy å sett opp att ett renn der man hoppa med samla ski etter gammelt. Takk, for støtte i en annen tråd, det var noe som varmet. Men, nå skal jeg se litt i pantebøker. Ha det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kuriositet kan jeg nevne at det ved Leirfossen i Groruddalen, Oslo avholdes et "historisk skirenn" 150 år etter det som "antas å være et av landets første skirenn" Det vil 16/2-2012 avholdes hopprenn her på den gamle plassen.

http://www.vann-og-avlopsetaten.oslo.kommune.no/article192711-11208.html

"Velkommen til 150 års markering av hovedstadens første skirenn" med et flott bilde av den gamle skibakken her, i regi av bl.a. Skforeningen, Lillomarka skiklubb m.m.

http://www.groruddalen.no/ny-skifest-150-aar-etter.4963376.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så jeg nå også, og Ingolf Mork var en av de gode gamle, sammen med bl.a. Jiri Rasska, dette er gode navn!

Så fred over minnet for begge to!

Mottok også dagens triste budskap om Ingolf Morks bortgang. Foruten for å være en glimrende idrettsmann og idrettsadministrator så gjorde han mye for å tilrette friluftsliv i regionen og i å bevare kystkultur og å ta vare på kulturlandskap. Og spesielt her er å nevne hans interesse og avl av gammel norsk sau eller utegangarsau som skulle ta vare på kystlyngheia ute på øyene og hindre attgroing i fjordene. Kan vel være med på sin plass på en slikt forum som dette for å vise at toppidrettsfolk kan være resurspersoner også innenfor annen kulturaktivitet. http://www.utegangar.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulturhistorie - ski og skigåing

Se artikkelen Her er Norges eldste ski

NRK Nordland, feb. 2011

Den eldste skien som er funnet i Norge er «Drevjaskia», og er 5200 år gammel. – Kanskje var det i Nordland skisportens vugge sto?, undrer lokalhistoriker.

Se også ski - historikk, artikkel hos snl.no (Store norske leksikon online)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK Nordland, feb. 2011

Den eldste skien som er funnet i Norge er «Drevjaskia», og er 5200 år gammel. – Kanskje var det i Nordland skisportens vugge sto?, undrer lokalhistoriker.

Tråden begynner å bli lang, så en må ha god tid for å få med seg alt. Men gamle skier har vært tema i tråden tidligere. Tror det begynner med Reidar sitt innlegg nr 90 side 5.

Norsk skihistorie er i hvertfall gammel og god uansett hvem som var først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK Nordland, feb. 2011

Lurer på om Drevja-skia også er omtalt i innlegg 104, men en god ting tåler veldig godt gjentakelse Celvin, så det gjør ittno om det kommer en gang til!

Som en kuriositet kan jeg nevne at det ved Leirfossen i Groruddalen, Oslo avholdes et "historisk skirenn" 150 år etter det som "antas å være et av landets første skirenn" Det vil 16/2-2012 avholdes hopprenn her på den gamle plassen.

http://www.vann-og-avlopsetaten.oslo.kommune.no/article192711-11208.html

"Velkommen til 150 års markering av hovedstadens første skirenn" med et flott bilde av den gamle skibakken her, i regi av bl.a. Skforeningen, Lillomarka skiklubb m.m.

http://www.groruddalen.no/ny-skifest-150-aar-etter.4963376.html

Da spørs det vel om Oslo`s skihistorie må skrives på nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange innlegg på tråden. Jeg leste ikke alle innleggene før jeg postet innlegget over. Var ikke meningen å spore av debatten der den var kommet, men jeg tenkte at artiklene kunne være av interesse for noen av trådens lesere

@ Reidar

# 104 er blant de innleggene jeg ikke har fått lest

Enig i at det tåler å bli gjentatt. Det kan jo være flere som ikke har lest alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med samenes nasjonaldag vil jeg nevne en hard sovjetisk nøtt å knekke i langrennsporet for noen år siden, ved Raisa Smetanina, hun tror jeg var same?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Raisa Smetanina er nok ikke samisk. Hun ble født i den autonome sovjetrepublikken Komi, idag en republikk i den russiske føderasjonen, vest for Ural og nordøst i den européiske delen av Russland - og kanskje mest kjent for Gulag-arbeidsleirene i Stalin-tiden.

Omtrent en fjerdedel av befolkningen her er komier, en etnisk gruppe som taler et finsk-ugrisk språk beslektet med samisk. Noen av dem driver også med reindrift. Jeg finner ingen opplysninger om at Raisa Smetanina skulle være komi, men det kan jo ha vært en forveksling av komier og samer som har gjort at du har oppfattet henne som same.

Raisa Smetanina er den eneste kvinnen som har vunnet medaljer i fem forskjellige Olympiske Vinterleker - gull og sølv i Innsbruck 1976, gull og sølv i Lake Placid 1980, to sølv i Sarajevo 1984, sølv og bronse i Calgary 1988 og gull i Albertville 1992. Hun ble tidenes eldste kvinnelige OL-vinner da hun fjorten dager før sin 40-årsdag var med og tok stafettgull i 1992.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Raisa Smetanina er nok ikke samisk. Hun ble født i den autonome sovjetrepublikken Komi, idag en republikk i den russiske føderasjonen, vest for Ural og nordøst i den européiske delen av Russland - og kanskje mest kjent for Gulag-arbeidsleirene i Stalin-tiden.

Omtrent en fjerdedel av befolkningen her er komier, en etnisk gruppe som taler et finsk-ugrisk språk beslektet med samisk. Noen av dem driver også med reindrift. Jeg finner ingen opplysninger om at Raisa Smetanina skulle være komi, men det kan jo ha vært en forveksling av komier og samer som har gjort at du har oppfattet henne som same.

Raisa Smetanina er den eneste kvinnen som har vunnet medaljer i fem forskjellige Olympiske Vinterleker - gull og sølv i Innsbruck 1976, gull og sølv i Lake Placid 1980, to sølv i Sarajevo 1984, sølv og bronse i Calgary 1988 og gull i Albertville 1992. Hun ble tidenes eldste kvinnelige OL-vinner da hun fjorten dager før sin 40-årsdag var med og tok stafettgull i 1992.

Ok, da er hun ikke same!

Husker hun ga et intervju en gang hvor hun fortalte at hun fikk mye av treningen sin gjennom reinsdrifta, så da var det vel jeg som automatisk regnet henne som same, men det kan hende det også var andre ting som ga disse løperne styrke i sovjet-tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men det kan hende det også var andre ting som ga disse løperne styrke i sovjet-tiden?

Tja, jeg tror jeg skjønner hva du sikter til, men det skal jeg ikke ha sagt noe om akkurat i hennes tilfelle. Men jeg finner dette i en biografi om henne på sports-reference.com (lenke):

She grew up in an area near the Ural Mountains called Komi, where she learned to ski in the frigid winters. A decided loner, she grew up as an only child, and remained single throughout her long career, focusing almost exclusively on her skiing.

Videre står det:

Smetanina grew up skiing in the classical Nordic style, and never adjusted well to the skating technique which was popularized in the early 1980s. She stubbornly refused to learn the skating style and thereafter her competition was confined to the shorter classical style races.

PS: Du behøver ikke legge inn hele det foregående innlegget når du svarer/kommenterer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å huske dette med gjentakelse av innlegg :)

Som du sier Tore, akkurat i Raisa`s tilfelle skal heller ikke jeg antyde noe som helst, hun var vel en slik liten seig type fra naturen av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Sondre Nordheim "den moderne skisportens far" har sikkert vært diskutert her tidligere. Men synes denne reportasjen fra NRK var såpass interessant at den bør nevnes her i den store skitråden.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8019581

Artikkelen har jo også preg av slektshistorie med oldebarnet som fann sin oldefars grav der langt ute på prærien.

Når vi har grava kan det jo også være greit å ha med begynnelsen den 10. juni 1825. Ser ut som han er kalla opp etter morfaren.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7987&idx_id=7987&uid=ny&idx_side=-40

Lenke til kommentar
Del på andre sider