Gå til innhold
Arkivverket

Vintersport - Skiidrett, også bruk av ski i historisk sammenheng


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

  • 5 uker senere...

http://www.nrk.no/sport/langrenn/1.8243654

 

Sixten Jernberg har altså gått bort. En av Sveriges aller største idrettspersonligheter. Og vi skiinteresserte som var guttunger/jenter rundt 1960 opplevde han som en ekstrem god skiløper. Han har satt sin preg på nordisk skiidrett. Og dengang som nå var det noe ekstra med svensk/norske dueller. Minnene fra 15 km i Squaw Valley 1960 med Brusveen og Sixten som nevnes i artikkelen vekkes til live igjen. Den dagen var det vår helt som tok gullet, men som oftest var det den svenske "skidkungen" som triumferte, blant annet med gull på 3-mila i samme OL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

 

 

I det gamle forumet ble det spurt etter en dansk skihopper som var aktiv sist på 1940-tallet, men det er mulig at det i noen av alle innleggene enten i den gamle debatten eller i denne i det nye forumet har kommet svar på spørsmålet.

 

Har ved en tilfeldighet kommet over programmene for Holmenkollrennene i 1947, 1948, 1949 og 1950 og der står nok denne danske hopperen, og det er nok Mogens Brøndum Balslev fra Københavns Skiklubb det er snakk om, og han har deltatt i spesielt hopprenn i alle disse årene.

 

I 1950 har det også vært en representant fra Island i hoppbakken, ved Ari Gudmundson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemoro Reidar - altid artig å få bekreftet sin egen hukommelse - jeg husker faktisk nå at han het MOGENS -

Da blev atlså DET ER ET YNDIGT LAND spilt - tradisjonen tro - ***mvh kse***

 

Kjempemoro Reidar - altid artig å få bekreftet sin egen hukommelse - jeg husker faktisk nå at han het MOGENS -

Da blev atlså DET ER ET YNDIGT LAND spilt - tradisjonen tro - ***mvh kse***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok Mogens Brøndum Balslev fra Københavns Skiklubb det er snakk om

- - og han kom til å bosette seg på Lambertseter i Oslo, og stiftet "norsk" familie (i likhet med Kurt Stille).

 

(Redigert: Jeg ser forresten av Lambertseter menighetsblad at han døde i 2006. http://www.mediamannen.no/menblad/pdf/150061952492006-nr03.pdf )

 

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var skihopperen Ullevålseter som jeg spurte om i mitt tema "Slektsidrett" (Kristin S. Aasen) i det gamle brukerforumet?Noen som vet det?

 

 

Du har kanskje fått svar på hvem skihopperen Ullevålseter var, men ser i Holmenkoll-programmet for 1950 at en H. Ullevaalsæter har fått Damenes pokal i 1912, så det er vel sannsynligvis samme person?

Hva kriteriene for å få Damenes pokal var er jeg ikke sikker på?

 

 

Når det gjelder skihopperen Ullevålseter lurer jeg på om det kan være han som døpes her i Setskog den 7.4.1889, Hans Pedersen Halvorsen og som har fått lov til å anta navnet Ullevoldsæter?

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Setskog i Høland, Ministerialbok nr. III 1 (1880-1897), Fødte og døpte 1889, side 24.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4931&idx_id=4931&uid=ny&idx_side=-27

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60719030027.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kriteriene for å få Damenes pokal var er jeg ikke sikker på?

 

Damenes pokal «er en premie som ble utdelt til den utøveren som presterte godt og samtidig tekte seg på en høflig, sjarmerende og dannet måte i forbindelse med idrettslig konkurranse» - «til den kjækkeste skiløberen fra Christiania». :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje fått svar på hvem skihopperen Ullevålseter var, men ser i Holmenkoll-programmet for 1950 at en H. Ullevaalsæter har fått Damenes pokal i 1912, så det er vel sannsynligvis samme person?

Hva kriteriene for å få Damenes pokal var er jeg ikke sikker på?

 

 

Når det gjelder skihopperen Ullevålseter lurer jeg på om det kan være han som døpes her i Setskog den 7.4.1889, Hans Pedersen Halvorsen og som har fått lov til å anta navnet Ullevoldsæter?

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Setskog i Høland, Ministerialbok nr. III 1 (1880-1897), Fødte og døpte 1889, side 24.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4931&idx_id=4931&uid=ny&idx_side=-27

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60719030027.jpg

 

Du har nok rett der Reidar, her er vielsen hans i 1917, har notert meg at bevilling til navnet Ullevoldsæter ble gitt 1949

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Vestre Aker, Ministerialbok nr. 15 (1904-1929), Ekteviede 1917, side 82.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-87

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...40903240090.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAMENES POKAL

dette er jo ikke en skøytehistorisk tråd - men nå roter jeg meg ut på glattisen er jeg redd.

DAMENES POKAL GIKK TIL VINNEREN AV DET KOMBINERTE HOPPRENNET.

kanskje man bør lære seg å holde kjeft med slike ville ideer.

*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAMENES POKAL

dette er jo ikke en skøytehistorisk tråd - men nå roter jeg meg ut på glattisen er jeg redd.

DAMENES POKAL GIKK TIL VINNEREN AV DET KOMBINERTE HOPPRENNET.

kanskje man bør lære seg å holde kjeft med slike ville ideer.

*** mvh kse ***

 

Da spørs det om det har vært endring i kriteriene for damenes pokal opp gjennom historien siden Ullevaalsæter`s tid da kanskje?

 

Skjønte ellers ikke helt hvilke ville ideer en bør lære seg å holde kjeft med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk ikke inn inlegget - prøver igjen

Wikipedia leksikonet hjalp meg for 10 minutter sia.

Reidar du har rett i at det starta og endra seg flere ganger.

Men slik en tiåring i 1945 husker - og den gang var det Holmenkollen som toppa.

 

***

Tradisjonen med damenes pokal ble adoptert av friidrett, og utdelt i forbindelse med tidenes første friidretts-NM i Kristiansand i 1896. Pokalen har likevel hatt lengst historie og tradisjon i forbindelse med kombinert renn i Holmenkollrennene. Her ble pokalen tildelt konkurransens beste hopper. Ved to tilfeller ble pokalen ikke delt ut, siden hopperens langrennsløp ble vurdert altfor dårlig (Gjert Andersen og Bengt («Silver-Bengt») Eriksson)[trenger referanse]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar - glemte kommentere VILLE IDEER.

når det kun er en liten anelse som ligger i ens egen hjernebark -

der har eg kanskje ein svakhet - plumper ut littt vel mye.

*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Et amerikansk skinavn en hører om dagen, Randall fra Anchorage i Alaska, nevner ikke fornavn i denne omgang, men syns det er "litt norsk" over navnet, og tenker på om det er noe som er amerikanisert fra norske Ravndal?

 

Men tanken er kanskje feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jenta (ja det er vel ho du mener) er fødd i Salt Lake City for så å flytte til Alaska. Søk på Google Maps gir mange treff i USA så navnet er nok ikke uvanlig. Når det gjelder norske navn å trekke paralleller til så er min første tanke Rendal.

Og den tanken er kanskje like feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randall liknar mest på Randal, så eg tenkjer på stortingsmann/fylkesmann Håkon Randal, som døydde i fjor. Han var frå Sogn, busatt på Bømlo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randall liknar mest på Randal, så eg tenkjer på stortingsmann/fylkesmann Håkon Randal, som døydde i fjor. Han var frå Sogn, busatt på Bømlo.

 

 

Ok, ja det kan det sikkert også være Marie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at jenta kaller seg 'Kikkan' til fornavn, og det er vel mer vanlig i Sverige ? Men opprinnelsen til navnet stammer visstnok fra en annen utøver ifølge websiden.

 

Her er lenker til websider med info. På hennes egen webside kan man legge inn spørsmål.

 

http://nordic.usskit.../kikkan-randall

 

http://www.kikkan.com/

 

 

Ja det er vel slik Kurt, tenkte bare at etternavnet var litt norsk-klingende, men ittno meir å bry seg med! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hadde jo vært morro om hun hadde skandinavisk opphav. Hun har iallefall gått på ski siden hun var ett år, ifølge faren !

 

Ronn and Deborah Randall, free spirits who met at a California ski resort, marvel at the resolve of Kikkan, the eldest of their three children.

“I like to joke that she’s an alien,” Deborah said. “I tell her, ‘I don’t know where you came from.’ She’s so focused, so determined, so passionate about everything.”

After Randall’s birth on Dec. 31, 1982, Ronn wanted to name her Kikki, after Kiki Cutter, the first American skier, male or female, to win a race in a World Cup event, a slalom in 1968. Deborah preferred Meghan. They compromised on Kikkan.

A day after his daughter’s first birthday, Ronn Randall buckled Kikkan into 31-inch Alpine skis and taught her first lesson. He had started skiing relatively late, but she was flying over baby moguls before she was 18 months old.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hadde jo vært morro om hun hadde skandinavisk opphav. Hun har iallefall gått på ski siden hun var ett år, ifølge faren !

 

 

Ja det var litt med det Kurt :mellow:

 

Det lukter skandinavisk, men er ikke sikkert det er bånd dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*** kombinert laghopp ***

Vanleg Kombinert blei enkelt då dei tok imot Gundermetoden - den som kjem fyst i mål etter langrennet - har vunnet.

Hoppdelen i LAGHOPPING er vel lett å skjønne - men koss kårar dei vinnarlandet etter langrennet. ???

*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Alpinisten Borghild Niskin døde for etpar uker siden. Hun hadde 17 NM-titler, hun deltok i tre olympiske leker (1948, 1952 og 1956), og i 1956 ble hun den første kvinnelige idrettsutøveren som mottok Holmenkollmedaljen. Hun konkurrerte også i langrenn og orientering.

 

Jeg husker at jeg stusset over navnet hennes da jeg først hørte om henne - et svært så norsk fornavn og et litt fremmed, nesten utenlandskklingende etternavn (- kanskje var det navnet til den russiske skøyteløperen Jevgenij Grisjin som lurte i underbevisstheten). Etternavnet har hun imidlertid fra gården Niskinn ved Sollihøgda i Hole kommune, rett ved grensen til Bærum kommune. Rygh forklarer navnet med at gården "Har vel oprindelig været betalt med 9 Skind", mens en annen og kanskje bedre forklaring er at gården hadde en landskyld på ni skinn. Niskinn skal ha vært en finneplass, ryddet i 1660-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpinisten Borghild Niskin døde for etpar uker siden. Hun hadde 17 NM-titler, hun deltok i tre olympiske leker (1948, 1952 og 1956), og i 1956 ble hun den første kvinnelige idrettsutøveren som mottok Holmenkollmedaljen. Hun konkurrerte også i langrenn og orientering.

 

 

Husker dette navnet ja, og har også stusset på dette navnet "Niskin"? Har liksom tenkt "russisk" rundt dette navnet, men da var det så jordnært og hadde sin forklaring i landskyld på "9 skind"!

 

Flott at du ga en forklaring på dette Tore! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.