Gå til innhold
Arkivverket

Vintersport - Skiidrett, også bruk av ski i historisk sammenheng


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Med Stein Eriksens død sist søndag er alle norske medaljevinnere fra De olympiske leker i Oslo 1952 borte.

 

På vg.no fant jeg denne listen over medaljevinnerne med fødsels- og dødsår:

Norges medaljevinnere i Oslo-OL i 1952:

Stein Eriksen (1927-2015), gull storslalåm, sølv slalåm.

Arne Johansen (1927-2013), bronse 500 meter.

Torbjørn Falkanger (1927-2013), sølv hopp.

Hjalmar Andersen (1923-2013), gull 1500, 5000 og 10 000 meter.

Mikal Kirkholt (1920-2012), sølv stafett.

Roald Aas (1928-2012), bronse 1500 meter.

Arnfinn Bergmann (1928-2011), gull hopp.

Hallgeir Brenden (1929-2007), gull 18 km, sølv stafett.

Sverre Stenersen (1926-2005), bronse kombinert.

Magnar Estenstad (1924-2004), sølv stafett,

Guttorm Berge (1928-2004), bronse slalåm.

Simon Slåttvik (1917-2001), gull kombinert.

Sverre Haugli (1925-1986), bronse 5000 meter.

Martin Stokken (1923-1984), sølv stafett.

 

Her er alle de fem norske gullmedaljørene fra OL 1952 samlet 42 år senere, foran OL på Lillehammer.

Fra venstre: Arnfinn Bergmann, Hjalmar Andersen, Simon Slåttvik, Hallgeir Brenden og Stein Eriksen. (Foto: Pål R. Hansen, NTB Scanpix)

 

 

post-91-0-00319200-1451385448_thumb.jpg

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Akkurat ikveld passer det vel å hente frem disse to innleggene, til minne om Harald Grønningen som døde idag.

 

 

Husker en gang på midten av 60-tallet det var skikonkurranse på Stjørdal og vinneren ble Harald Grønningen.

Førstepremien var et stort lintøyskap.

Hvordan han skulle få premien hjem tenkte jeg ikke på, men Harald Grønningen var vårt store forbilde da.
 

 

 

 

Som tilskuer til en langrennsøvelse på Birkebeiner-stadion under Lillehammer-OL i 1994 kom jeg i snakk med nettopp Harald Grønningen og Tormod Knutsen (OL-sølv i kombinert i Squaw Valley i 1960, OL-gull i Innsbruck i 1964).

Med lure smil fortalte de om da de som aktive skiløpere selvfølgelig selv smurte skiene sine før rennene - og puttet blå smurning i den grønne boksen, rød smurning i den fiolette boksen o.s.v. for å forvirre svenske og finske "spioner" som ville finne ut hva deres norske konkurrenter brukte under skiene.

 

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gjekk på Handelskulen den gang då nokon sa at Harald Grønningen hadde vunne Gudl i Grenoble !

 

Sjølv om eg var over 18 år, ja nærmare 19 år (dog ikkje myndig, det vart ein først 20 år gamal), så fekk eg tårer i augene, som måtte tørkast vekk.

Gutar i den alderen skulle ikkje visa slike følelser.

 

Men det seier litt om den gleden eg hadde over han hadde vunne !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Imorgen, torsdag 16.februar, er det "after ski"-arrangement på Riksarkivet. Thor Gotaas holder foredrag om skienes betydning for Norge og nordmenn.

Arrangementet begynner kl.18.00, og det serveres Kvikk-Lunsj, appelsiner og solbærtoddy.

 

Se Arkivverkets arrangementskalender godt gjemt på deres nettsider her, og den mye bedre informasjonen på Morgenbladets debatt- og foredragskalender her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2017 den 17.16, Tore S. Falch skrev:

Imorgen, torsdag 16.februar, er det "after ski"-arrangement på Riksarkivet. Thor Gotaas holder foredrag om skienes betydning for Norge og nordmenn.

 

 

Her er et lite resymé av foredraget - se denne artikkelen i Nordre Aker Budstikke: Skiheltene våre har ikke alltid sett slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.