Gå til innhold
Arkivverket

Lars Gustav Gustavsen

André Andersen
 Del

Recommended Posts

Kan han ha rest till USA?? Många blivande barnafäder gjorde det för att de inte ville bli gifta.

Det är den första kusken jag sett, men Arendal var kanske speciellt, ett rikt område!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är den första kusken jag sett, men Arendal var kanske speciellt, ett rikt område!

Her er en kusk til (tilfeldig eksempel): Barbu 1878

Se nr. 14: Anders Palm fra Göteborg. Innvandret til Barbu (i dag en bydel i Arendal) i 1876. Flyttingen registrert i 1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, han återflyttar till Sverige 1886-11-26 enligt immigrantregistret i Örebro! Då med födelseort Örebro, vilket är fel. Det är därför jag inte hittat honom.

I Inflyttade Örebro Nikolai församling kommer Lars Gustaf Gustafsson med familj från Fjære (!!!) i Norge.

Med sig har han enligt husförhör

Bernhardina Albedina (?) Gustafsson f 1851 (osäker uppgift) i Örebro län (osäker uppgift)

Samt: sonen Gustaf Adolf f 30/1 1885 i Fjäre

hustrun dör 1888 och han´gifter om sig, det finns fler barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, han återflyttar till Sverige 1886-11-26 enligt immigrantregistret i Örebro! Då med födelseort Örebro, vilket är fel. Det är därför jag inte hittat honom.

I Inflyttade Örebro Nikolai församling kommer Lars Gustaf Gustafsson med familj från Fjære (!!!) i Norge.

Bernhardina Albedina (?) Gustafsson f 1851 (osäker uppgift) i Örebro län (osäker uppgift)

Samt: sonen Gustaf Adolf f 30/1 1885 i Fjäre

hustrun dör 1888 och han´gifter om sig, det finns fler barn

Du verden! Det var jo litt av et gjennombrudd! Men har han da fått to sønner med navnet Gustaf Adolf? (1. G. A. f. i Øyestad i 1882. 2. G. A. f. i Fjære i 1885.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gustaf Adolf är född 30/1 1885 i Fjäre med fadern Lars Gustaf Gustafsson från Lunde. Det måste nästan vara samme man?

Jag lyckades inte med min länk till dopboken i Fjäre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur sätter man in bilder?

Det är mycket oklart i husförhöret

Örebro Nikolai AI:30c (1886-1890) Bild 360 / sid 352 (AID: v52772.b360.s352, NAD: SE/ULA/11800)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns en dotter Ingeborg Maria född 14/12 1881 i Örebro. Men hon är oäkta dotter till Bernhardina Albertina Gustafsson (dotter till skomakare Adolf Gustafsson). Bernhardina och Ingeborg flyttar 26/9 1883 till Arendal i Norge!

Enligt svenska husförhöret ska de vigts 16/11 1883, det måste vara i Fjäre. Men jag hittar inga vigselböcker där

Gustaf Adolf har fått fel födelsedag i sitt prästbetyg från Norge, han har fått den andre pojkens födelsedag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris - for å sette inn bilder må man klikke på det lille, grønne kvadratiske ikonet rett over den "boksen" der man skriver innlegg (mellom lenke-ikonet og brev-ikonet). Så kan man laste opp bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett! Det du må gjøre da, er å først klikke på "Bruk full editor" under innleggs-boksen (til høyre for "Post"-knappen). Da vil du få opp en mulighet til å laste opp filer fra din egen PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här i alla fall Gustaf Adolf ur Sveriges dödbok (det blir fler barn till Lars Gustaf Gustafsson) :

18850130

Gustafsson, Gustaf Adolf

Lyftinge

Död 1/4 1925.

Kyrkobokförd i Bro (Västmanlands län, Västmanland).

Född 30/1 1885 i Norge.

Gift man (25/10 1919).

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Malma, Köpings kn (Västmanlands län, Västmanland)

Födelseförsamling i källan:

Norge

Källor:

SCB, DB, FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gustaf Adolf begick självmord genom hängning 1 april 1925, så sorgligt. Han var torpare i det som nu heter Kolsva.

Statistiska Centralbyrån (SCB) - samlingspost, Utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböcker 1860-1949, SE/RA/420401/01/H 1 AA/2523 (1925), bildid: A0032362_00525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt. For min olderfar Gustav Adolf Gustavsen ble født 1882. Mor: Asborg Helene Stiansdatter og Far Lars Gustav Gustavsen. Som holdt til i Lunde i fjære sokn. Kan han ha fått enda en i 1885 med en annen kvinne? Jeg blir litt usikker, men alt stemmer jo perfekt med beskrivelsene av han og hans bo og arbeidsforhold. I og med at Asborg og Lars Gustav ikke var gift. Kan Lars Gustav bare ha fraskrevet seg alt ansvar for Gustav Adolf? Høres merkelig ut. Men meget spennene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det ser vel ut til at Lars Gustav Gustavson har fått din oldefar Gustav Adolf i 1882 (døpt i Øyestad) med Asborg Helene Stiansdtr. Så har han truffet Bernardina Albertina Gustavsdotter, som i 1883 flyttet fra Sverige til Norge med sin lille datter Ingeborg (også født utenfor ekteskap). De har så giftet seg samme år i Fjære - og i 1885 får de sønnen Gustav Adolf (døpt i Fjære med samme navn som din oldefar). Allerede i 1886 flytter så Lars Gustav og Bernardina Albertina tilbake til Sverige (Örebro), og når Bernardina dør allerede i 1888, gifter Lars Gustav seg på nytt. Din oldefar blir vel boende hos sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også vært interessant å få vite Caisa Lisa Olsdotters døds dato og år. Jeg vet heller ikke så mye om når Lars Gustaf dør. Hadde vært veldig bra om dere kunne funnet noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18450926

Gustafsson, Lars Gustaf

Irvingsholm

Död 31/12 1923.

Kyrkobokförd i Örebro Nikolai, Örebro stad (Örebro län, Närke). Han är alltså född i Gräve, inte Örebro!

Född 26/9 1845 i Örebro (Örebro län, Närke).

Gift man (9/11 1888).

--------------

Örebro Nikolai, Örebro kn (Örebro län, Närke)

Örebro (Örebro län)

Källor:

DB, FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Gustaf byggde sig ett litet hus i Örebro, på egen mark, när han kom från Norge, det kallades Irvingsholm, som också är en stor herrgård utanför Örebro. Det huset var nog hans egen lilla "herrgård" tror jag.

Caisa Lisa Olsdotter dog 26/11 1855, 38 år 10 månader och 25 dagar gammal av slag (hastig död). Född 15/1 1817 i Gräve.

Gräve C:2 (1834-1861) Bild 41 (AID: v53187.b41, NAD: SE/ULA/10342)

Lars hade då 4 levande syskon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Tippoldefar i Sverige

På veggen hjemme i huset mitt på gården henger det bilder av slekta tilbake i flere ledd. Men noe mangler… Min tippoldefar fra Sverige som ingen i familien vet noe om. Jeg har lenge drømt om å finne ut hvem han var, hvor han kom fra, litt om hvordan livet hans var og ikke minst bilde av han. Min bestefar visste svært lite om sin bestefar. Nå er det bare tre søsken igjen som lever av denne store flokken. Bestefar døde i 2010, 94 år gammel.

Etter litt etterlysning på nettet viser det seg jo at min bestefar har hatt sin svenske bestefar i live til han var 7 år gammel. Og jeg ser at du Chris har kommet med noen supre opplysninger! Kanskje du eller noen andre her kan hjelpe meg med litt videre opplysninger? Jeg tenker å dra til Sverige til sommeren og finne eventuell familie der. Hvor bør jeg lete på nettet, og hvor bør jeg dra i Sverige?

Håper å høre fra deg, Chris! Ha en fin dag!

Mvh

Aslak Gjennestad

Her er hva jeg vet og hva jeg lurer på:

Lars Gustaf Gustafsson (1845 – 1923) TIPP-OLDEFAR

Han är stalldräng (passar med uppgiften om kusk, han reser också till just Arendal!):

Post 858072

Gustafsson, Lars Gustaf

Stalldräng (ogift man)

f. 26/9 1845 på Sandtorp i Gräve, Örebro län (Närke) Sandtorp var ett torp under Åkerby säteri.

Er Sandtorp en gård som finnes i dag? Jeg ønsker å besøke dette stedet.

Han var son till gifte drängen Gustaf Jacobsson och Caisa Lisa Olsdotter.

Utvandrad 24/10 1879 från Åkerby, Gräve, Örebro län (Närke) till Arendal, Aust-Agder fylke, Norge

Källa: Husförhörslängd, s. 23

Emibas emigrationsakt: Gräve T 1879 001

Onormerade namnformer:

Destinationsland: Norge

Hvor finner du disse kildene? Jeg skulle så gjerne sett kirkebøkene. I Norge kan vi se de på nettet. Hvordan er det I Sverige? Jeg synes det er så vanskelig å søke på nettet… Hvor har du funnet alle disse flotte opplysningene?

Denne Lars Gustaf är kuskdräng hos godsägare Oscar Hugo Evers på Åkerby säteri (mycket stor gård) i Gräve socken. Det verkar troligt att han sökte arbete i Norge som kusk. Godsägaren i Åkerby, Oscar Evers, var ursprungligen från Göteborg (gift med en dam ur Göteborgssocieteten) och kan ha haft kontakter i Arendal, med skeppsbyggning som gemensam faktor. Det kan vara anledningen till att Lars Gustaf flyttade dit och till Lunde I Fjære, Carl Anton Lunde var ju i skeppsbyggningsbranschen.

Lars Gustav Gustavson fikk altså min oldefar Gustav Adolf i 1882 (døpt i Øyestad) med Asborg Helene Stiansdtr. Så har han truffet Bernardina Albertina Gustavsdotter, som i 1883 flyttet fra Sverige til Norge med sin lille datter Ingeborg (også født utenfor ekteskap). De har så giftet seg samme år i Fjære - og i 1885 får de sønnen Gustav Adolf (døpt i Fjære med samme navn som min oldefar). Allerede i 1886 flytter så Lars Gustav og Bernardina Albertina tilbake til Sverige (Örebro), og når Bernardina dør allerede i 1888, gifter Lars Gustav seg på nytt. Min oldefar blir boende hos sin mor som dessverre dør så altfor ung I 1896.

Det finns en dotter Ingeborg Maria född 14/12 1881 i Örebro. Hon är oäkta dotter till Bernhardina Albertina Gustafsson (dotter till skomakare Adolf Gustafsson). Bernhardina och Ingeborg flyttar 26/9 1883 till Arendal i Norge!

Enligt svenska husförhöret ska de vigts 16/11 1883, det måste vara i Fjäre. Men jag hittar inga vigselböcker där.

Lars Gustaf återflyttar till Sverige 1886-11-26 enligt immigrantregistret i Örebro! Då med födelseort Örebro, vilket är fel. Det är därför jag inte hittat honom.

Samt: sonen Gustaf Adolf f 30/1 1885 i Fjäre.

Hustrun dör 1888 och han gifter om sig. Det finns fler barn.

Hvem gifter han seg med? Hvor mange barn fikk han? Har disse etterkommere? Hvor kan en finne disse opplysningene? Vet du om noen avis (tidning) som jeg bør etterlyse i?

Lars Gustaf byggde sig ett litet hus i Örebro, på egen mark, när han kom från Norge, det kallades Irvingsholm, som också är en stor herrgård utanför Örebro. Det huset var nog hans egen lilla "herrgård" tror jag.

Dette er spennende! Er dette et sted som finnes i dag? Kanskje familie kan bo der enda?

18450926

Gustafsson, Lars Gustaf

Irvingsholm

Död 31/12 1923. (Hvilke avis kan dødsannonsen ha stått i?)

Finnes graven hans i dag tro? Hvor er han begravd? Har han barnebarn som i dag steller graven? Jeg ønsker sterkt å få besøke dette stedet.

Kyrkobokförd i Örebro Nikolai, Örebro stad (Örebro län, Närke). Han är alltså född i Gräve, inte Örebro!

Född 26/9 1845 i Örebro (Örebro län, Närke).

Hvor mange søsken hadde Lars Gustaf?

Gift man (9/11 1888).

--------------

Örebro Nikolai, Örebro kn (Örebro län, Närke)

Örebro (Örebro län)

Källor:

DB, FS

Gustaf Jacobsson (-1906) TIPP-TIPP-OLDEFAR

Fadern, Gustaf Jacobsson, dör 14/1 1906 i Gräve.

Tenk om jeg klarer å spore opp bilde av han!!!

Om han inte var för fattig så bör det finnas en bouppteckning (skifte) efter honom där man kanske kan finna ut mer om sonens vistelseort. Fadern var gift 4 gånger, så sonen kan ha fått sitt arv tidigare och då inte vara med på bouppteckningen.

Caisa Lisa Olsdotter (1817 – 1855) TIPP-TIPP-OLDEMOR

Caisa Lisa Olsdotter dog 26/11 1855, 38 år 10 månader och 25 dagar gammal av slag (hastig död). Född 15/1 1817 i Gräve.

Gräve C:2 (1834-1861) Bild 41 (AID: v53187.b41, NAD: SE/ULA/10342)

Lars Gustaf hade då 4 levande syskon. Hvem var disse? Og hadde de barn?

Gustaf Adolf (1885 – 1925) OLDEFARS HALVBROR

Här i alla fall Gustaf Adolf ur Sveriges dödbok (det blir fler barn till Lars Gustaf Gustafsson):

18850130

Gustafsson, Gustaf Adolf

Lyftinge

Död 1/4 1925.

Kyrkobokförd i Bro (Västmanlands län, Västmanland).

Född 30/1 1885 i Norge.

Gift man (25/10 1919).

--------------

Malma, Köpings kn (Västmanlands län, Västmanland)

Norge

Källor:

SCB, DB, FS

Gustaf Adolf begick självmord genom hängning 1 april 1925, så sorgligt. Han var torpare i det som nu heter Kolsva.

Statistiska Centralbyrån (SCB) - samlingspost, Utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböcker 1860-1949, SE/RA/420401/01/H 1 AA/2523 (1925), bildid: A0032362_00525

Dåpen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=799&idx_id=799&uid=ny&idx_side=-62

Fikk han barn før han tok sitt liv? Lever noen av disse barna? Jeg er så nysgjerring! Hvor finnes bilde av ham tro? Ligner han oldefar?

Gustav Adolf (1882 – 1964) OLDEFAR

Denne historien er kjent for oss. Legger ved det eldste bildet jeg har av han. :-)

Her er min oldefar Gustav Adolfs dåp i 1882 (nr. 98): http://www.arkivverk...y&idx_side=-102

DIVERSE:

Bilder är väl möjligen om det finns namngivna bilder på anställda på godset, ägaren var en känd riksdagsman. Du kan höra med Örebro stadsarkiv http://www.orebro.se/stadsarkivet

Det är mycket oklart i husförhöret

Örebro Nikolai AI:30c (1886-1890) Bild 360 / sid 352 (AID: v52772.b360.s352, NAD: SE/ULA/11800)

Gustaf Adolf har fått fel födelsedag i sitt prästbetyg från Norge, han har fått den andre pojkens födelsedag!

Bild från husförhör

Örebro Nikolai AI:32c (1896-1900) Bild 393 / sid 385 (AID: v52784.b393.s385, NAD: SE/ULA/11800)

Oscar Evers:

http://sv.wikipedia....iki/Oskar_Evers

http://www.bohusgillet.se/sablevg.htm

post-1416-0-16021000-1365028516_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak: Lykke til med jakten, - og del gjerne resultater her!

På årsmøtet i Fjære historielag for to uker siden hadde Hans Roald Hanssen et foredrag om svenskeinnvandring til distriktet. Roald har bl.a. skrevet en artikkel i "Liv i Landvik" om dette. Du kunne kanskje ringe Roald (i Grimstad) og spørre om letetips?

Vi er mange i dette distriktet som har aner fra Sverige, jeg er en av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider