Gå til innhold
Arkivverket

Paul Roder eller Påfwel spelman i Christiania omkr 1670

Olle Elm
 Del

Recommended Posts

Jeg ser at Valentin (Petersen) Grøtter dukker opp i Geirs innlegg nr. 9. Det må være den samme som dukker opp i København i 1682 som hofftrompeter. Peter Grøter skal jo ha bli kalt "Peter Trompeter" da han måtte rømme til Göteborg.

Ifølge Friis, Niels, Det danske hoftrompeter korps, København 1947, s. 117 døde han i 1690. Han var gift før 1687 med Catharina "maaske født Fibiger". Detter er forresten en veldig interessant bok for de som er interessert i musikkhistorie på 16-1700-tallet.

Se også Fibiger, Amalie, Fibiger, København 1949, s. 12-27.

Den boken viser at Catharina Christina Grøtters trolig var en søster til hofftrompeter Christian Fibiger (1667-1720, se også¨Friis 1947, s. 118). Han var medlem av en søskenflokk Fibiger som var virksom i København på denne tiden. Flere var musikere ved hoffet. Grøttere er flere ganger faddere for Christians barn.

I tillegg vises det at Valentin Grøtter eide Trompetergangen 117 på Slottsholmen i København.

To døtre av Valentin nevnes:

1. Abel Hedevig Grøtter. Død før 1728, gift med kjøpmannen Otto Christian Ehlers, som overtok Trompetergangen 117.

2. Agnethe Cathrine. Hun var i 1728 enke etter presten mag. Johannes Dauw. Etter brannen i 1728 losjerer forøvrig både presteenken og trompeter Christian Fibigers enke i huset (http://www.hist.uib.no/kbh1728/bilete/174.gif).

Dette bekreftes av Røder, Allan og Nesfeldt, Arne, "Den bortrømte stadsmusikanten fra Christiania i 1634 Peter Grøter Trompeter" og hans familie", i Norsk slekthistorisk tidsskrift, b. XXXXIII (4), Oslo 1992. s. 402-405. Disse opplyser også at Agnethe Cathrine Grøtter og sogneprest i Thisted Johan Dauw giftet seg i København i 1705.

Valentin Grøtter hadde trolig også en sønn, nemlig:

3. Conrad Friderich Grøtter. Han ble i 1719 utnvent til sorenskriver i Nedre Telemark. Han hadde tidligere vært materialskriver ved Kongsberg sølvverk. I 1729 ble han sinnsyk og ble suspendert, men ble siden gjenninsatt og satt i embetet til sin død i 1738. (Se Olafsen, Arnet, Våre sorenskrivere, sorenskriverinstitusjonen og sorenskrivere i Norge, Oslo 1949, s. 129, http://genealogi.no/kilder/sorenskrivere/).

Min ane Gottfried Coppy (selv sønn av en hofftrompeter) trakk i en embetssøknad til kong Christian VI i 1738 frem at kong Frederik IV i Strømstad i 1719 (som da var okkupert av dansk-norske styrker) hadde lovet ham dette sorenskriveriet, men at det senere i stedet for hadde gått til Conrad Grøtter "formedelst Gottfried Fibigers recomendation" hos den daværende kronprins Christian, som var blitt konge i 1738. Gottfried Fibiger var en bror av Christian Fibiger (og da trolig også Catharina Christina F.). Gottfried Fibiger var i 1719 kronprinsens kammertjener og instrumentist ved hoffet. Her er det i hvert fall en ny link Fibiger-Grøtter og enda en forbindelse med Norge. (Kilde: Rigsarkivet i Danmark, DRA, Krigskancelliet, Refererede sager, 29.12. 1738, nr. 9, vedlegg, G. Coppy til Kongen 15.11. 1738.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært spennende lesning. Det burde ringe en "sorenskriverbjelle" da jeg skrev om Grøt(t)er, men ikke alle de "små grå" fungerer til enhver tid tydeligvis. Skulle gjerne kunne satt to streker under Valentins ektefelles slektsnavn (Fibiger), foreløpig er det nok bare én. (Ligger litt utenfor mitt område, men allikevel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad glädjande med alla inlägg som skapar ny kunskap. Tack!

Jag för efterhand in material i min databas och får väl en översikt småningom. Möjligen är detta så intressant att jag skriver något, men då utifrån min forskningshorisont, vilken bl a är invånarna i det Braheska grevskapet (i häradena omkring sjön Vättern).

Om någon läsare ännu inte tagit del av materialet i salig Olga Dahls omfattande, Göteborgs tomtägare 1637-1807. http://www.gbgtomter.se/ så lägger jag här ut de aktuella länkarna och kommenterar något:

http://www.gbgtomter.se/Rote_3/3.56.pdf

Observera att ovanstående Clas Grätter/Grötter i Ödeshög här kallas Olaus vilket kan vara en felläsning för Claus.

Kan redan här nämna att jag är tveksam till om "Svärfadern Peder Grötter flyttade till Ödeshög.", men jag är inte säker. Har dock inte funnit något som pekar åt det hållet. Jmfr också nedanstående uppgift om hans änka 1668 (sic!)

http://www.gbgtomter.se/Rote_2/2.132.pdf

http://www.gbgtomter.se/Rote_1/1.13.pdf

Uppgiften "Peter spelmans änka Agneta Rettelin kvitterade 15.6.1668 ett kvarts års lön för sin avlidne man" ger oss en bra utgångspunkt för när Peter Grötter avled.

Hans Göran Musikant R13 1654:? = "min" musikant Hans Georgen i Ormestorp, Ölmstad socken i norra Småland.

Slutligen vill jag nämna att jag igår fann en uppgift i Lysings härads dombok 1692 den 27 januari; Då omtalas "salig Grötters änka i Ödesiö by". Nu vet vi alltså att Clas (som han skrivs i källorna där) han var död före det datumet.

Kommer att återkomma med mer uppgifter, men vill redan här nämna att ovan angivna uppgift om brodern Hans Georgens vistelse i Ölmstad socken 1666 korresponderar väl med brodern Claus uppdykande i Ödeshög 1666 (Vista härads dombok 5 och 6 februari).

Det blir intressant att följa fortsättningen i den här diskussionen!

Vänligen,

Olle

PS. Vet ni om det finns någon möjlighet att ändra och få in ordet Gröter i rubriken på denna diskussion. Kanske vi annars missar någon viktig läsare ... DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterligare en dotter till Petter Grötter hade jag redan idientifierat, men det är först nu när jag vet vem han är som jag "kopplar".

I Ölmstad C:1 s 18 står (gäller år 1671)

" 7) ijtem 26 9bris Musicanten Mr Anders Jacobson Nätzelbus(k?) och Margreta Petter Grötters dotter,

bägge warande till hemwijst i Ormestorp"

Jämför gärna själva med bilden jag lade in i Anbytarforum:

http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=44&post=1005392#POST1005392

(scrolla längst ner i den länken!)

Det kan observeras att denna text tidigare endast kunnat läsas i originalboken. Både de vanliga fischen, Genline och Svar är nästan olsäliga. (Jämför bilden)

Med ArkivDigital blir det nu möjligt :)

Kanske någon av läsarna också kan identifiera denne musikant?

post-1223-0-42235600-1298644419_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Vet ni om det finns någon möjlighet att ändra och få in ordet Gröter i rubriken på denna diskussion. Kanske vi annars missar någon viktig läsare ... DS

Hei Olle. Hvis du trykker på rediger i ditt første innlegg, og så på bruk full editor, da kan du redigere overskriften din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg søkt i Familysearch etter opplysninger om familien til Valentin Grøtter i Danmark og gått videre til de danske digitale kirkebøkene Arkivalieronline (se her: AO) med det jeg fant. Desverre er fant jeg ingen avklaring på om hans kone var født Fibiger.

Agnethe Cathrine er døpt 17.9. 1684 i Trinitatis kirke i Købnehavn. Faren kalles "Valentin Grøtter trompeter". Moren "Cathrine Kierstine Grøtters".

Conrad (Conrath) er døpt 20.8. 1687 i Holmens kirke i København, faren kalles "Faltin Grÿtter Trompeter". Moren "Cathrine Kierstine Grÿtters".

Jeg kjente ikke igjen fadderene, de kan ses ved å gå inn på Arkivaler online.

Men hvem er den "Peiter Grøtter Dulcinblæser" i Humergaden, som 15.1. 1687 døper datteren Catharina i Holmens kirke? Hans kone het også Catharina. Dulcin er er fagott- eller klarinettligende instrument, så vi er fremdels i musikerbransjen (Dulcin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack Grete! Då skall jag pröva det - vilket jag också gjorde med ett annorlunda resultat. Men det får duga. Jag har en idé om att det vi skriver skall vara sökbart.

Vänligen,

Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ödeshögs kyrkobok finns ett fragment av en födelse, vigsel och dödbok med några notiser under åren 1660-1663. Därifrån kan jag nu konstatera att Clas Petersson Grötter befinner sig i Ödeshög redan 1661 11/1. Då döps hans dotter Agneta i Ödeshögs klockaregård. Han kallas i notisen Mester Clas Musicant.

Ödeshög C:1 (1660-1789) Bild 236 / sid 459

1694 finner jag både h. Agneta Grötter och Mons. Johan Grötter som dopvitten i Ödeshögs socken. Samma år får Agneta Grötter och Leonard Krååk ett dödfött barn

Vänligen,

Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Didrich Grötter är 1676 ff i Christiania. Finns upptagen med familj i "Manntall for Familielandhjelp av Christiania 1676 - Didrich Grötter 5 Personer 1-0-4 under Fierde Classe af huer Person - 20 ß

http://www.vigerust.net/oslo/christiania1676.html

Finns nämnd också 1675 http://www.vigerust.net/oslo/christiania1675.html

Dirich Grötter Musicant 2 Personer 2 rd

Vänligen,

Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken "For borgere og bønder: stadsmusikantvæsenet i Danmark ca. 1660-1800" Förf. Jens Henrik Koudal, finns till dels tillgänglig på Google Books. Lägger ut ett par bilder från sid 584 som kanske kan intressera fler än mig att se.

Vänligen,

Olle

post-1223-0-18048200-1298718666_thumb.jpg

post-1223-0-77506300-1298718696_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på "min" Clas Grötter i Ödeshög kan det väl vara intressant med den som nämns i ovanstående fotnot. Finner följande om Claus Grøther, stadsmusikant i Aalborg.

Jag förmodar att skifte här betyder arvsskifte, vilket innebär att han är död före 2/5 1660.

(Källa: ovan nämnda bok, sid 675)

Vänligen,

Olle

post-1223-0-87054300-1298719901_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diderich Grøt(t)er var vikar i stillingen Stadsmusicus i Christiania 1672-77 (han er jo musicant i Bragernes senere. Trodde jeg hadde sendt deg endel om han? Hvis ikke skal du få hva jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diderich Grøt(t)er var vikar i stillingen Stadsmusicus i Christiania 1672-77 (han er jo musicant i Bragernes senere. Trodde jeg hadde sendt deg endel om han? Hvis ikke skal du få hva jeg har.

Hej Geir,

Jovisst har Du sänt mig de uppgifterna. Om det jag lagt in ovan - som jag funnet på nätet - pekar i annan riktning, är det inte min avsikt.

Vänligen,

Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den här uppgiften är säkert redan känd; Tack vare Olas hänvisning ovan har jag för första gången gått in i Danmarks kyrkoböcker. I och med angivelsen av Claus Grøther, stadsmusikant i Aalborg, ovan började jag studera dessa böcker. 1630 5/5 vigdes stadsinstrumentalisten Fide Julius Röder med Ane Christiansdatter (Källa: Ålborg Budolfi 1626-1647, pag 22 (Opslag 19) )

Det är frestande att se ett samband men inte på något sätt belagt.

Lägger in en bild. (Visst vore det intressant att se denna bild nyfotograferad ..)

post-1223-0-87161800-1298732585_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Hej igen,

I mitt arbete med familjerna Grötter och Röder vill jag börja med två frågor - innan jag går in och studerar materialet själv.

- Är det känt när Peter Røder, f 1657, stadsmusikant i Christiania, gift 2:o i Bragenäs 1682, dog?

- Är det känt när Pouel Røder, f 1663, organist i Bragenäs, dog?

Vill också meddela att det material ni alla levererat här i diskussionen, inklusive hänvisningar till det gamla forumet, blir minutiöst genomgångna, samt även de av Geir så generöst per post levererade artiklarna ur NST och St. Hallvard. Jag vill passa på att säga tack ännu en gång!

Det kan väl också nämnas att inte bara kyrkböckerna från t ex Göteborgs Kristine CI:1 (1655-1700) numera är nyfotograferade hos ADOnline. Även Rådhusrättens böcker finns tillgängliga under Advokatfiskalen Göteborg och Bohus län med början 1635. Böckerna skrevs då på tyska. (se bilaga)

Möjligen kommer det vid tillfälle att publiceras en artikel omkring forskningsläget för familjen Grötter. Meddelar då detta här.

Vänligen,

Olle

post-1223-0-15962700-1310313604_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Är det känt när Peter Røder, f 1657, stadsmusikant i Christiania, gift 2:o i Bragenäs 1682, dog?

- Är det känt när Pouel Røder, f 1663, organist i Bragenäs, dog?

I mine lister har jeg følgende:

Peter Povelsen Rødder, f. 1657, begravet 20. juni 1701 i Christiania

Povel Rødder, f. 1663, begravet i Bragernes 10. juni 1721.

Lenke til Peters begravelse her, venstre side, venstre spalte:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 1 (1648-1704), Døde og begravede 1700-1701, side 518-519.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-291

Jeg ser også nå at jeg har et ?-tegn ved Povels begravelse. Har sett litt i kirkeboken for Bragernes, men kan ikke finne ham der på den datoen.

Endret av Else B. Rustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack Else för det snabba svaret! Nu kan jag raskt gå vidare och kolla direkt i källan. (Såg Dina kompletteringar och tackar också för dem.)

Glömde en fråga som jag gått och tänkt på:

Har någon av er läst Stakkeland "Det priviligerte musikksystemet. En undersøkelse av stadsmusikantvesenet i Bergen, Trondheim og Kristiansand “? Den är alldeles ny, om jag förstått saken rätt.

http://www.uia.no/no/portaler/aktuelt/nyhetsarkivet/disputerer_paa_historiske_stadsmusikanter

Vänligen,

Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lägger in en bild från mantalslängden för Göteborgs stad 1650 för att visa hur Peter spelman och svärsonen är upptagna intill varandra. Källa: Mantalslängder 1642-1820 Älvsborgs län, SE/RA/55203/55203.15/9 (1650), bildid: A0003361_00092

Kanske kan det intressera någon att få denna källuppgift.

Vänligen,

Olle

post-1223-0-74183000-1310417613_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Jeg trenger hjelp.Min gren fra 1741 -Paul Andersen f 22 8 1741 Bragernes gm Anne Hansdatter f 1746. Gift 16 11 1771 Bragernes. Folketelling Meren i Lier 1801. Paul sine foreldre - Anders Povelsen f 14 4 1711 Bragernes gm Marte Torisdatter? hun død 1746. Nå kommer det jeg lurer på .Anders Povelsen f 1711 sin dåp finner jeg Organist Povel Andersen RØDDER legger ved link... http://www.arkivverk...&show=94#toppen Er dette rette far til Anders ?? ..Jeg finner også at Povl A Rødder har 12 mars 1706 Kristin Christiansdatter hos seg for hennes leiemål med Peter Hansen 6 7 1706 Bragernes og 6 7 1705 har han ei jente Rønnau Hansdatter til tjeneste for leiemål med Musikant Maarten Pettersen Rødder.... Er jeg på rett spor med min Anders?? Hvem er da Povel Andersen sine foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider