Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#296] Etternavn i mellomnavnsfeltet

Recommended Posts

Gjest Stein Henriksen

I noen av emigrantlistene er det egne felt også for mellomnavn. For svært mange av personene som ikke har mellomnavn, er etternavnet havnet i mellomnavnsfeltet. (Jeg vil tro at dette skyldes Digitalarkivets bestreben på å legge inn data slik de finnes i originalkildene.)Men dette blir litt trøblete når en søker på etternavn, fordi en svært ofte må gjøre identiske søk BÅDE på etternavn og mellomnavn for å finne personen en leter etter.Er det noen mulighet for å gjøre noe med dette, f.eks. at søk kan gjøres i begge feltene samtidig, eller at databasen restruktureres slik at alle uten mellomnavn får etternavnet lagt i etternavnsfeltet?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/86257-296-etternavn-i-mellomnavnsfeltet/
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Her må me nok skuffa deg. Me vil ikkje laga spesielle ting i databaseprogrammet; det vil gjera det meir ugreitt i standardtilfella. Me burde rekusntrukera basen. Men det er så mykje arbeid at me ikkje kan lova at me tek i ferde med det no. Det er betre for alle at me konsentrerer oss om å gjera meri materiale tilgjengeleg.Grunnen til problemet er at materialet er blitt registert av forskjellige folk, utan heilt klare instruksar.

• 2 uker senere...
Gjest Snorre Prytz

Jeg har forgjeves forsøkt å finne min familie i den digitaliserte versjonen av 1801 tellingen. Jeg har en papirkopi og den virker. Hvorledes finner jeg f. eks følgende på Røros:Giertrud Abrahamsdatter Pryds Berret Andersdatter PrydzJeg så frem til å søke på Prytz, Pryds eller Pry*og få frem alle i landet med det etternavnet, hvorfor virker det ikke?Hilsen Snorre Prytz

Gjest Britt Frank

Prøv den nye versjonen av landsomfattende søk (under innlegg nr. 299 i dette forum), og søk på etternavn begynner med Pry Markerer du alle, får du opp bla. 17 Pry.. i Røros - inkl. Giertrud og Berret. Hvorfor samme søk i aktuelle landsomf. søk for 1801 kun viser en Prydz i Agger, vet ikke jeg...

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.