Gå til innhold
Arkivverket

[#722] Hva er et "røedstøed"?

Gjest Sigmund Hanslien
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigmund Hanslien

Jeg har kommet over ordet "røedstøed" som betegnelse på en plass underliggende en annen gard fra slutten av 1600-/begynnelsen av 1700-tallet. Hva innebar denne betegnelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Rettskriving har ikke vært våre forfedres styrke, og dermed dukker det opp mange skriftformer som virker mer fremmede enn de kanskje i virkeligheten er.Fra 1660 var "rydningsplass" et skatteteknisk begrep for gard som betalte 1/8 av full skatt. Ut fra den sammenhengen ordet opptrer i slik den er referert i spørsmålet, vil jeg tro at det er et "rydningssted" eller "ryddet sted" som skal skjule seg bak ordet "røedstøed". En del av folkeøkningen på 1600-tallet fant seg rydningsplasser, tatt opp under en annen gard, og etterhvert matrikulert.Jeg har slått opp i Otto Kalkar: "Ordbog til det gamle danske Sprog", men uten å finne noen form som ligner den ovenfor refererte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.