Gå til innhold
Arkivverket

[#766] Barnebidrag på 1700-tallet

Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Etter hva jeg har sett av tingbøker skal fedre av uekte barn her i landet ha vært pålagt ved lov e.l. å bidra økonomisk til oppdragelsen av sine barn allerede fra 1760-tallet. I hvor stor grad ble dette håndhevet, og hvordan skjedde det i så fall? Ville krav om barnebidrag kunne "forfølge" en mann, selv om han flyttet fra stedet der mor og barn oppholdt seg? Og finnes det skriftlig materiale på innkreving av barnebidrag her i landet fra den tiden?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Regelverket for fastsetting av barnebidrag har vært endret flere ganger, mest gjennomgripende trolig med de Castbergske barnelover i 1915. På 1800-tallet finner vi "oppfostringssaker" i journalene til amtmennene, der amtmannen skulle fastsette satser som skulle betales for barnets oppfostring, og for utgifter rundt fødselen. I denne perioden har vi også "kronarbeid" - der uvillige eller totalt ubemidlede barnefedre kunne arbeide på festninger for å gjøre opp for seg. Jeg har ikke i mine tilgjengelige oppslagsbøker sett når systemet med "kronarbeid" introduseres, men jeg kan ikke huske å ha sett noe i 1700-talls kilder.Før 1812 var det straffbart å få barn utenfor ekteskap. Og samfunnets interesse var å bøtelegge eller straffe synderne (begge foreldrene). Samfunnet kunne nok være med å bestemme hvor mye som skulle utredes til oppfostring av barnet, men hadde neppe noe system som skulle hjelpe moren med å drive inn pengene. Hun kunne som i andre gjeldssaker gå til anlegg av sak, og hun kunne gjøre krav i dødsbo, men jeg regner med at man betraktet dette som rent privatrettslig, uten at samfunnet tok intitiativ i slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.