Gå til innhold
Arkivverket

[#785] Skrivefeil ved registrering av navn FT 1900

Gjest Tor Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Andersen

I FT 1900 på post 64045 finner jeg Heline Gundersen som i følge mine kilder het Helene. I Vigde i Bergen heter hun Helene Margarethe (26074).Går dere tilbake for å sjekke om det er en feil avskrift fra FT 1900?Ved annet ekteskap (27369) er hun forøvrig oppført som 12 år yngre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me går ikkje attende og sjekkar feilskrift. Grunnen er enkel; det kostar for mykje arbeid. Me har bestemt oss for at det er betre å bruka denne arbeidskrafta til å leggja inn nytt materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Det kan også være feilskrift i selve kilden. Både i kirkebøker og folketellinger varierer det hvordan navn staves, om mellomnavn er oppgitt eller ikke, og ikke minst hvilket fødselsår som er oppgitt. Hvis du går til originalkildene selv, vil du snart se at det lønner seg å være romslig i søket både på fødselsår og stavemåte, da variasjonene kan være store. Jo lenger tilbake i tid, jo mer feil ser det ut til å være. Et eksempel: jeg fant fram til innføringene av dåp i kirkebøkene for min oldemors åtte barn. Ved hver dåp ble foreldrenes alder/fødselsår oppgitt - og det var oppgitt 5-6 FORSKJELLIGE årstall for min oldemors fødsel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Og kva er eigentleg rett skrivemåte på eit namn "før i tida"? Den som kom til prest eller lensmann i eit ærend, oppgav namnet sitt, oftast slik det blei sagt, og så var det opp til øvrigheita å velje skrivemåte. Og då var det ofte avgjerande kva bakgrunn vedkomande hadde. Var det ein dansk prest, skreiv han kanskje Oluf sjølv om mannen presenterte seg som Ola. Og kanskje hadde han aldri tidlegare høyrt namnet som vart sagt, og måtte velje den skrivemåten han tykte kunne passe. Den som oppgav det, var gjerne analfabet og hadde inga formeining om korleis det skulle skrivast - Dette finst det mange døme på, eg tek med berre eit frå Nordfjord i forrige århundre, same dama er omtala i offentlege dokument som: Berte, Berthe, Bertha, Brite, Brithe, Birthe, Beritte, Birgitte... "Fritt valg på øverste hylle .."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.