Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#829] Mulig feil i "Døypte i S&F"

Recommended Posts

Gjest Barbro E. Johnsen

Jeg finner min oldemor Anna Mortensdatter fra Amle i "Døypte i S&F", men etternavnet stemmer ikke. Her heter hun Martind. Jeg finner ingen Anna Mortensdatter født i det aktuelle år, men ved å søke på foreldrenes navn får jeg opp en liste på 7 barn med samme foreldre og "far bustad" som henne, med unntak av fars fornavn Martin/Morten. To av navnene på lista kommer igjen som dåpsfaddere for Annas barn. Jeg finner en Morten født i samme år som hennes far, men ingen Martin. Jeg har også vært på Riksarkivet og sett i kirkeboka for henens dåp, og det er veldig vanskelig å si om det står Martin eller Morten. Jeg tror dette bare er en avlesningsfeil og at det skal være Mortensdatter. Er dette rimelig??Hilsen Barbro.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/86790-829-mulig-feil-i-d%C3%B8ypte-i-sf/
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svaret er ja!Egentlig er nok også Martin og Morten samme navn, men i det foreliggende tilfelle (på 1800-tallet) har nok Morten vært det vanlige i Sogndal. Ofte er det skikkelig vrient å se om originalen har en -o- eller en -a-. Det får forklare avviket her.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.