Gå til innhold
Arkivverket

[#838] Famtype i emigrantdataene fra Kristiania

Gjest Jan P. Fagerback
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan P. Fagerback

Finnes det noen oversikt over hva f.eks. R, S og EF betyr? Det kunne vært fint om forkortelsene var beskrevet i hjelpeteksten eller annet passende sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg har ikke sett noen slik oversikt, men hvis du finleser emigrantlistene vil du se at "R" alltid synes å stå ved den første personen i en gruppe som reiser sammen. uansett om det er mann eller kvinne. Det synes ikke som om enslige reisende har anmerkninger i denne kolonnen. Vet ikke akkurat hvilket ord f.eks. "R" skal være en forkortelse for, men i listen framstår vedkommende åpenbart som "reiseleder"; dvs. leder/kontaktperson for familien eller gruppen. Mine forslag (ta dem for det de er verdt) er bl.a. følgende: R = reiseleder (kan være både mann og kvinne) S = sønn D = datter; dvs DD = datterdatter SØ = søster BR = bror EF = enslig i familie Det finnes mange andre forkortelser også, men jeg tror det går an å finne ut ganske mye ved bare å se på familierelasjonene i gruppen. Har andre noen flere forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.