Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#838] Famtype i emigrantdataene fra Kristiania

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Jeg har ikke sett noen slik oversikt, men hvis du finleser emigrantlistene vil du se at "R" alltid synes å stå ved den første personen i en gruppe som reiser sammen. uansett om det er mann eller kvinne. Det synes ikke som om enslige reisende har anmerkninger i denne kolonnen. Vet ikke akkurat hvilket ord f.eks. "R" skal være en forkortelse for, men i listen framstår vedkommende åpenbart som "reiseleder"; dvs. leder/kontaktperson for familien eller gruppen. Mine forslag (ta dem for det de er verdt) er bl.a. følgende: R = reiseleder (kan være både mann og kvinne) S = sønn D = datter; dvs DD = datterdatter SØ = søster BR = bror EF = enslig i familie Det finnes mange andre forkortelser også, men jeg tror det går an å finne ut ganske mye ved bare å se på familierelasjonene i gruppen. Har andre noen flere forslag?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.