Gå til innhold
Arkivverket

[#912] Registrering av dommer


Gjest Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Finnes det pr. idag EDB-registre over dommer? Jeg tenker fortrinnsvis på registre hvor personnavn og dato/år er registrert slik at man lettere finner frem til aktuelle dommer. Dersom man ikke vet hvorvidt en person har vært dømt for forseelser, er det jo vanskelig å vite hvor man skal begynne. Min erfaring er at slike kilder kan gi svært interressant informasjon omkring levekår/personlig situasjon for personene det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svaret avhenger av hvilket tidsrom og hvilket område det siktes til. Polititidende har oversikt over dommer (ikke forseelsessaker) på landsbasis fra 1880-tallet av.Statsarkivet i Bergen har edb-register til dommer i Sunn- og Nordfjord futearkiv ca. 1800-1899. Og tilsvarende for Nordhordland 1845-1900.Til intern bruk har vi også en del hjelpemidler for de første tiårene av dette hundreåret. Her er det imidlertid strenge regler for innsyn, og vi vil ikke kunne gjøre tilgjengelig registre for de siste 80 årene.Det foregår forskningsprosjekter på straff/fengsel bl.a. ved Historisk Institutt, UiB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

Hvor kan man få opplysninger fra Polititidende? Min tippoldemor, Karen Hilda Martiniusdatter født i Brandval, Hedmark 1863, var ifølge folketellingen for Kongsvinger 1885, straffange på Kongsvinger festning. Med seg hadde hun min oldemor Olia og hennes tvillingsøster Maren som var født i mai 1885. Jeg har visse anelser om hvorfor hun var i fengsel, men det hadde vært morsomt å få det bekreftet.Med vennlig hilsen Hanne Johnsrud hjonsrud@c2i.net http://home.c2i.net/hjonsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Polititidende hadde første utgave i 1886, og i registeret til den årgangen er ikke Karen Hilda Martinusdatter nevnt, såvidt jeg kan se.Fengselsarkivet fra Kongsvinger ligger i Statsarkivet i Hamar, og dombøkene fra Solør og Vinger ligger samme sted. Der kan man finne historien bak - i detalj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

De eldste kan vi godt legge ut, men de inneholder ikke annet enn navn + nummer, slik at de ikke har mye realinformasjon å bringe videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Dette vil likevel være av interesse. Ved tilgang til et slikt register vil man kunne se hvilke personer som er dømt, og henvendelsene til Statsarkivet vil da være mer konkrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.