Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#951] Gjestgiveri-bevilgninger

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Da borgerskapsprivilegiene for handel i Nord-Norge ble oppløst, ble det, fra 1769-årene hvis jeg ikke husker feil, gitt en rekke bevilgninger på å drive gjestgiveri/handelsvirksomhet i Nord-Norge. Finnes disse bevilgningene bevart, og i tilfelle hvor? Hvilke opplysninger inneholder slike bevilgninger?Per Helge

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/86912-951-gjestgiveri-bevilgninger/
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi finner nok gjestgiverbevillinger også før 1769, og da gjerne gitt fra sentrale myndigheter. Men det var stiftamtmann/amtmann/fut som hadde tilsynsansvar, og det er hos amtmannen jeg ville lete etter gjestgiverbevillinger sent på 1700-tallet. Fra 1866 skulle futene føre protokoller over handelsbrev m.m., og da er det der jeg ville prøve å lokalisere gjestgiverne også.

Gjest Frode Ulvund

For 1800-talet kan ein også prøve Riksarkivet. Oversikt over gjestgjevarar (og om eg hugser rett også med bevillingen) finn ein i Revisjonsdepartementet. 1. revisjonskontor. Kontribusjonsrekneskap. Be om pakkene for det fogderiet du er interessert i.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.