Gå til innhold
Arkivverket

[#961] Amerika - arv.

Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Det har blitt fortalt meg at en halvsøster av min bestefar hadde en arv etter seg da hun døde barnløs i Amerika, mulig engang på 1940 - 50 tallet.Hvor er de opplysninger skrevet ned? Er det et eget register i UD , eller har det blitt skrevet ned i de ulike skifteprotokoller, eller hva de nå het på den tiden? Kanskje begge deler? Hvorfor jeg er nysgjerrig? Jo, jeg ville da rimelig sikkert også funnet hennes 3 brødre som også dro "over there".Forbasket at man ikke tok vare på Amerikabrevene. Min oldefar skrev i 1930 over til sine "barn" fra sitt første ekteskap 90 år gammel, har det blitt meg fortalt. Neste generasjon kastet disse adressene og brevene. Slik har det vel vært i stort sett alle familier,- har jeg oppfattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg vet desverre heller ikke noe om hvordan norske og amerikanske myndigheter har behandlet slike arvesaker, men håper noen kan gi oss svaret. Men til det andre: hvordan kontakten med de som reiste ut var, tror jeg du har rett i at avstanden raskt ble for stor. Kanskje har noen en annen og bedre forklaring? Min bestefars søster f. 1866 emigrerte til Duluth, Minnesota i 1892. Mine besteforeldre overlot de brevene de hadde til en tante som igjen overleverte den til meg før hun døde. Hun fortalte at det skal ha gått ytterligere ett brev over Dammen, til en søster. Det som forundrer er datoene: ett brev rett etter overfarten, ett brev skrevet i 1910 etter at hun hadde vært i hjemlandet fem år tidligere på sitt første og eneste besøk, ett ca 1930 til en søster, og tilslutt fikk de et brev i 1956: "jeg gaar nu i mit 90. aar". Det er det hele. Ett brev pr 15-20 år er ikke imponerende... Og jeg tror som deg at dette var mere regelen enn unntaket. Hun må jo ha gått bort engang like etter 1956, og hadde kun en adotivdatter i live i USA. Men såvidt jeg vet kom det aldri noen henvendelser fra skifte- eller andre myndigheter, og heller ingen beskjed om hennes bortgang. Fantes det noen myndighet som skulle ta seg av slikt? Eller lot man arv være arv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Prøv skifteretten i den byen din bestefar budde. Mor mi meiner dei måtte på skifteretten i Bergen for å underteikne og få ut arv etter min bestefar sin halvbror som døydde ugift i Amerika på 1960-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Personer som døde i USA og var hjemmehørende der ble det selvsagt skiftet etter i USA. Arv hjem ttil Norge kunne bli sendt gjennom flere ulike kanaler, men siden det måtte konvertering av penger dollar/kroner gikk dette gjennom bank, og det vil si at det kan være spennende å finne protokollene for banken som stod for overføringen. Dersom arvingene i Norge var umyndige ville det være aktuelt å koble inn norske myndigheter (overformynderiet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.