Gå til innhold
Arkivverket

[#979] Vielser i Nykirken Bergen 1800-1816


Gjest Bjørn Helge Johannesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Helge Johannesen

I min søken gjennom kirkebøkene for Nykirken i Bergen har jeg ikke funnet "protokoll over vielser". Derimot en fortløpende nedtegning, som ser ut som lysninger. Finnes protokoll over vielser/"coupolerede" i NK kirkebok? Står brudeparets foreldre oppført i denne?I mitt tilfelle er det ekteskapet mellom Simon Mathisen og Karen Gurine Olsdtr inngått den 17/6 1810 som etterlyses. I kirkenboken er dette omtalt 13 mars på formen: "Grindlich Pigen Karen Gurine Olsdtr sig at ...om at med Ungkarl og Søfarende Simon Mathiesen, og forlangte tillysning til ægteskab paafølgende søndag. ..." Noen har tilføyd "Koupolerede 17/6", altså den dagen de ble gift. Det står ingenting om foreldre, og jeg har ikke funnet noe annen informasjon om ekteskapsinngåelser i Nykirken kirkebøker.Finnes denne informasjonen (foreldrene) i databasen over viede i Bergen på denne tiden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Navn på fedrene er (normalt) ikke tatt med i kirkebøkenes lister over vigde (kopulerte) før tidlig på 1820-tallet. Det er dessverre ikke noe å hente i kirkebøkene for Nykirken når det gjelder fedrene til vigde i 1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.