Gjest Steinar Sletten Skrevet Oktober 17, 1999 Del Skrevet Oktober 17, 1999 I digitalarkivet :Døypte i Bergen 1816-1894 finner jeg en som jeg har leitet etter lenge nemmelig Oscar Severin Sletten.Men det er noe jeg ikke forstår .Under bopel står det følgende: 5-164 b .Hva betyr dette ?er det en kode for adresse ? venter spent på svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Yngve Nedrebø Skrevet Oktober 17, 1999 Del Skrevet Oktober 17, 1999 Fram til ca. 1885 var adressene i Bergen gitt i form av rode- og husnummer. Byen var delt i 24 roder + Tyskebryggen + 2 roder i Sandviken. Hver rode skulle stille en tropp til borgervæpningen, og tre roder utgjorde et kompani, og skulle ha en almenning som eksesersplass. Først ved slutten av 1700-tallet ble husnummeret fast, slik at vi kan vite at det er det samme huset som omtales når rode og husnummeret er identisk.Til det konkrete: Rode 5-164b er identisk med Verftsgaten 13B. Nøkkelen til konvertering mellom systemet med rode/husnummer og gateadresse er gitt i filen som er linket til folketellingen 1875 for Bergen, og som det også er gitt inngang under Info på "knappe-linjen" nederst på siden.Rode 1-9 utgjorde Nykirkesoknet, rode 10-18 Domkirkesoknet, og rode 19-24 + Sandvikens to utgjorde Korskirkesoknet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tor Andersen Skrevet Oktober 18, 1999 Del Skrevet Oktober 18, 1999 YN: En redigert utgave av dette kan vel legges under 'Roder i Bergen' i Ordlisten for senere bruk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts