Gå til innhold
Arkivverket

[#1000] Mangelfullt navn

Gjest Thor Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Andersen

Jeg har flere ganger støtt på i FT1900 forkortelser på etternavn, ekspl: THORBORG OLS. Skal dette bety Olsdatter, Olsen eller noe annet ? Kan jeg finne det fulle navnet på digitalarkivet eller må jeg til selve FT (evt microfilmen av denne som vel også finnes i Riksarkivet )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Registreringsinstruksene som ble fulgt i Teleslekt, som har registrert 1900-tellingen, sier at endelsen på patronymikon (farsnavn) skal forkortes til "s." og "d.", uansett om navnet er skrevet fullt ut eller forkortet på annen måte i kilden. Hensikten med dette er primært å unngå de utallige måtene å forkorte datter på (dtr, dtr., datt., dttr, datr, dattr, datter, dt., datte, osv osv). Instruksene er bare delvis gjennomført for 1900-tellingen, men fullstendig gjennomført for 1865-tellingen.Altså: "Ols." = Olsen, "Olss." = Olssen, "Olsd." = Olsdatter. Men det svenske Olsson er skrevet helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.