Gå til innhold
Arkivverket

[#1043] "Roddo huss" i Bergen 14.8.1328

Gjest Kristian Fjeldsgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Eg vil tru det her er snakk om den gamle rådsstova. I Leiv Heggstad si norrøne ordbok finst ordet "rodd" (o med cedille). Det kan tyde røyst, stemme i ei sak, rådvelde, makt.Om så er, låg den stova, "steinstoven på Breida almenning", under der parkeringshuset nord i Rosenkrantzgate i dag ligg - mot dagens Nikolaikirkalmenning og rett overfor hotellet. Eg meiner å hugse at dei fann tuftene etter stova då dei grov ut tomta til det nye huset for nokre tiår sidan. Den stova var byens møtestad og rettslokale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, det forhindret en nærmere forbindelse mellom "Roddo Huss" og Thorstein Mita nevnt i samme brev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du må ikkje ta svaret mitt som ei sanning. Eg er ingen ekspert på gamalnorsk. Men det var det næraste eg kunne kome. Det kan godt hende det er snakk om noko heilt anna. Men det må andre uttale seg om. Det einaste som er sikkert, er at den gamle rådsstova låg der eg sa. Om det er den det er snakk om i brevet, er berre noko eg trur, sidan ordet "rodd" låg så lagleg til ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Bjørn Davidsen: Saken var at jeg var inne på det som egennavn. Sammenhengen i brevet tyder ved ny gjennomlesning på at du er inne på det rette. Selv klarte jeg i de timer vi skulle gjennom de obligatoriske 25 sider gammelnorsk på gymnaset å vri temaet over på mer dagsaktuelle ting, men det er så rart med det; sammen med en tanke språkforståelse henger det jo litt igjen slik at man kommer gjennom et slikt dokument så nogenlunde, uten at jeg vil si at jeg kan tolke det språkvitenskaplig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.