Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#1049] Skyssdagböcker

Recommended Posts

Gjest Arvid Andersen

Läste med intresse inlägget om skyssdagböcker. Har tidigare inte observerat att de fanns. Min oldefar och hans far igen drev skyssstation i Mandal från ca 1860 och framåt tills ca 1935. Blev dagböcker fört på alla skysstationer, och var kan man i så fall hitta dem? MVH Arvid Andersen

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/87010-1049-skyssdagb%C3%B6cker/
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skyssvesenet stod under Øvrighetens kontroll, og skyssdagbøkene skulle inspiseres og kontrolleres. Kritiske kommentarer kunne føre til bøteleging, eventuelt påtale og straff. I mange tilfeller har Øvrigheten tatt hånd om skyssdagbøkene, og det vil normalt finnes samlinger av disse i arkivene etter fut, amtmann og politi. Men det er langt fra alle som er havnet i offentlige arkiver. Noe ligger fortsatt hos private, og annet er kommet inn til museer og biblioteker.

Gjest Arvid Andersen

Fjeldsgård är ju ett välkänt namn i Mandal. Mina släkningar som drev som vognmand i Mandal var Christen Joensen Gangsaa och hans son Gabriel Christensen Skogsfjord. Min farmor var dotter till Gabriel. Om du vill ha andra upplysningar kan du kontakta mig på arvid@talab.se. Jag tror inte man sätter pris på att detta forumet används till denna typ av kommunikation. God Jul Arvid Andersen

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.