Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#1147] Etternavnet Jersin

Gjest Eva Lillian Vedahl

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Navnet er vel godt spredt over store deler av landet, men går vi litt tilbake i tid, var det ganske riktig mange av denne slekten på Vestlandet. Såvidt jeg vet, kom slekten til landet med Jacob JERSIN som var biskop i Kristiansand. Jeg har ikke så mye informasjon om hans nærmeste etterslekt, men han var g.m. Alida Burchardsen og hadde i alle fall to sønner og én datter: Albert (sogneprest i Beitstad), Jens (sogneprest i Kristiansand) og Christine g.m. magister Michael LEIGH. Av disse er det bare Albert som har etterslekt med navnet Jersin. Igjen har jeg mangelfulle data, men én gren stammer fra: (1) Georg Burchard Jersin (1696-1746), sorenskriver i Indre Sogn 1724-1746, bosatt på Talle i Luster, ~ Christence Gjertsdatter HEIBERG (1701-1739), datter av Gjert HEIBERG og Sophie Christensdatter RØNNE. De hadde 7 barn: (a) Albert (1726-1783), sogneprest i Værøy, Steigen, Alta og til slutt Haram, ~ Johanne Margrethe Jacobsdatter NIEMANN (1741-1800), datter av sorenskriver Jacob NIEMANN og Maren Margrethe Stiansdatter HISØEN. 4 barn. (b) Gjert (1730-1731) © Andreas Undahl (1731-ca.1750) (d) Sophie (1733-1775), ~ Peter Petersen BAADE, kjøpmann i Bergen. 8 barn. (e) Gjert Heiberg (1734-1777), klokker på Voss, ~ Bolette Christine Benjaminsdatter OLRICH (1752-????), datter av Benjamin OLRICH, sogneprest i Askvold, og Elsebet Margrethe BRIX. (f) Jacob Christian (1736-1807), sogneprest til Herøy på Sunnmøre og Voss, ~1. Elsebe Hansdatter LEM (1748-1778), datter av Hans Sørensen LEM, proprietær til Frønningen i Sogn, og Marie Sophie Christine Christensdatter HEIBERG. 10 barn. ~2. Cecilie Petronelle Torsteinsdatter HOEL (1742-1830), datter av Torstein Nilsen HOEL, sogneprest til Norddalen på Sunnmøre, og Maren Samuelsdatter FINDE. 2 barn. (g) Georg Burchard (1738-1738). Kilder: Lampe (1895), Heiberg (1907)

Gjest Yngve Nedrebø

Navnet er i kildene skrevet bl.a. Jersin / Jersing / Giersing. I Bergen har det i det minste vært to familier med dette navnet. I tillegg til familien nevnt i forrige innlegg har vi skredderen Niels Jensen Jersin (død 1749) fra Århus, med borgerskap i Bergen 20. juli 1713, gift med Dorothea Rolfsdatter Greve (død 1725), og som enkemann gift med Margrethe Henrichsdatter Echof. Barna ble spredt vidt: en sønn døde i Christiania i 1725, en datter var gift i Sunnfjord, en annen i Stavanger og en tredje ved Tønder i Holstein. Et par av barna ble boende i Bergen.

Gjest Eva Lillian Vedahl

Takk for svarene Deres. Er det noen av Dere som vet hvor min ane Peter Andreas Jersin fikk sitt etternavn fra. Peter var født i 1795 og arbeidet på Arstad Papp, han døde i 1851. Jeg vet ikke noe om hans foreldre. Peter bodde i Bergen og giftet seg også der.

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har registrert følgende Jersin:Beitstad 1701: Hr. Albert Jersin med sønnene Jacob Pedter, 7 år, Gregorie Christopher 6 år, Georg Borchuet 5 år, og Lars Joachim 1,5 år. Jenter var ikke nevnt i dette mantallet.I Stod har jeg registrert følgende faddere: Margrethe Kathrine Jersin 1718 og 1734, Margrethe Christina Jersin 1723, Anna Elisabeth Jersin 1726.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.