Gå til innhold
Arkivverket

[#1190] Folketelling 1875 Christiania

Gjest Inger Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Hagen

Det er flere personer jeg vet befinner seg i Christiania i 1875. Hvorfor finner jeg dem ikke når jeg søker etter dem i tellinga på nettet (via RHD)? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

En ting er sikkert når det gjelder søking i elektoniske databaser; du må alltid ta høyde for at navn (for-, etter-, fødested og gårdsnavn) kan være misforstått og/eller skrevet inn feil av de som har transkribert tellingen.Når det gjelder RHD, er den databasen på noen måter mer fleksibel enn Digitalarkivet ved at man f.eks. kan søke samtidig med forbokstavene i både fornavn, etternavn, fødested og gårdnavn. Ulempen med å søke med mange kriterier samtidig er imidlertid at man risikerer å låse søket for mye og derved skjære utenom den personen man vet skal være der ved at et av kriteriene ikke imøtekommes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.