Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#1245] 1722-tellinger for byene - også Bergen?

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

I en kildesamling for Trondheim som nylig ble sendt ut til medlemmene av Norsk Slektshistoriske Forening er det tatt med en folketelling for 1722. I den heter det at det dette året skulle foretas tellinger i alle byene i Norge. Ble dette også gjort for Bergen?Per Helge Seglsten

Gjest Jo Rune Ugulen

Eg reknar med at det er borgarmanntala i Statthaldararkivet du siktar til. Eg veit ikkje om det eksisterer eit slikt for Bergen - det må einkvan frå Riksarkivet svara på, men eg kan jo opplysa om at Tore H Vigerust kjem til å ha eit foredrag om Bergens borgarskap på 1720-talet i samband med Slekt- og lokalhistoriske dagar i Bergen 2000 den 16.-17. september i år. I samband med dette foredraget skriv han av ein del skattelister o.a. for Bergen frå den aktuelle perioden. For meir informasjon om arrangementet, sjå http://www.disnorge.no/nsfdis2000

• 3 uker senere...
Gjest Tore H Vigerust

Jeg har ikke funnet borgermanntall for Bergen fra 1722, men fra samtlige andre norske byer (og har skrevet dem alle av, jf en fortegnelse som vil komme i Innvandrerarkivet på NSFs internettside).Hittil har jeg avskrevet fullstendig og ordrett følgende bergensmanntall: Viborgskatten 1727 Kjøbenhavner brannstyr 1729 Kjøbenhavner brannstyr 1730 Kjøbenhavner brannstyr 1730 Krigsstyr 1720.Jeg planlegger en bokutgivelse over borgerskapet i Bergen på 1720-tallet, slik som tidligere utgaver for Skien (1717-1749, utg 1998) og delvis slik som for Trondhjem (1680-1730, utg. 2000).Hilsen Tore H Vigerust

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.