Gå til innhold
Arkivverket

[#1266] Hva var en "fortmaker"?

Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Med de siste innleggene føler jeg at vi har kommet i mål med dette temaet. I ettertid er det lett å se at jeg burde ha funnet fram til den boka Tore Næss nevner, i en tidligere fase. Jeg får forsvare meg med at jeg sendte et spørsmål om "Pfortmager" til Bergverksmuseet, men responsen har uteblitt.Tore Næss korrigerer meg litt på betydningen av ordet anfahre. Han har selvsagt rett når det gjelder den egentlige betydningen av ordet, men jeg har mange steder sett det brukt i en utvidet betydning. F.eks. finner man i 1732-manntallet for Kongsberg Sølvverk gruvearbeidere som har "anfahrt 19 år i Tyskland", "anfart ved Årdal Kobberverk" osv.Takk for bidragene. Knut Bryn, Molde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Egil Thee Danielsen skriv: "Et bidrag i ovenstående debatt (datert 23.05.00, 20:04) ble således avvist som metodisk uholdbart, men i stedet for å reise kjerringa, ble “slakteren” angrepet."Det vil vera fint om du her kan spesifisera åtaket mitt på din person, slik at eg har noko å halda meg til.I tillegg vil det vera greitt å vita kva eksakt som er metodisk uhaldbart i det aktuelle innlegget. Er det at ordet "forting" vart nytta i samband med gruveverksemd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.