Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#1344] Bortsetting av barn

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Recommended Posts

Hvordan var fremgangen ved bortsetting av barn i perioden 1850-1920? Fantes det noe barnevern eller liknende instanser? Eller var det fattigvesenet som tok seg av slike saker? Pleiefar til en slektning av meg skulle visstnok ha sittet i ei nemnd som jeg tror het Bergen vergeråd. Har dere noen opplysninger om dette?Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/87304-1344-bortsetting-av-barn/
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du kan jo starte med å lese Christopher Harris sin artikkel om "Utsette born på Strilelandet..." Du finn den under "Nyttige lenker" og der under Statsarkivet i Bergen (oppe til venstre) og der igjen under Informasjon. Den kan kanskje gje svar på nokre av spørsmåla dine.

Bjørn: Jeg har nå lest den artikkelen og den ga noen svar, men jeg er vel mest interessert i vite om det finnes noen informasjon over de barna som vergerådet satte bort i slutten av 1800 tallet. Og hvem som satt i det rådet for perioden 1895-1910. Men også hvem som stod ansvarlig for å sette bort spebarn hos enslige mødre.

Gjest Frode Ulvund

Det er skrive nokre hovudfagsoppgåver som tek for seg vergeråda og barna som kom under denne lova: Tone Rygg: Den som er med på leiken- : vanarta og kriminelle vergerådsborn i Bergen 1901-1913 Inger Lise Sleire: Forsømte barn i Bergen 1900-1913 Turid H. Dahlberg: 'Forvorpne børn' : frå folkeskulelov til vergerådslov 1889-1900

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.