Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#1345] Hjelp med tyske stedsnavn

Recommended Posts

Gjest Anne Minken

Kan noen hjelpe meg med lokalisering av følgende steder:Baugaretn, kloster Zewen, Gamall, Elsfleth og Ober-Torlaa.Dette dreier seg om fødesteder som er oppgitt i kirkeboka for Mariakirken i Bergen. Plasseringa er altså trolig innafor det tysktalende området.mvh Anne Minken

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/87305-1345-hjelp-med-tyske-stedsnavn/
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Svar til Anne Minken. Forslag til plassering. Zeven: Ca. 5 mil fra Bremen, litt nord for hovedveien Bremen-Hamburg. Jeg kjenner ikke til om det er kloster her. Baugaretn: Kan være Baumgarten, som jeg har funnet 2 steder, det ene i øst-Bayern, noe vest for Passau, det andre er svært lite, ligger i Mecklenburg nær Waren. Begge er kanskje feil. Elsfleth: På vestbredda av Weser, nedenfor Bremen ca 2 mil øst for Oldenburg. Ober-Torlaa: Kanskje Torgau, ved Elben, ØNØ for Leipzig. Gamall: Ukjent.mvh Halvor Aaby

Gjest Britt Frank

Ved hjelp av ruteplaner har jeg funnet følgende: Elsfleth og Zeven er riktig som Halvor beskriver. Gamall ligger i kommunen Süsel, knapt 40 km. nord for Lübeck (nærmeste sted på vanlig kart er Scharbeutz). Ober-Torlaa finnes tydeligvis ikke, men jeg fant Oberdorla på strekningen mellom Kassel og Erfurt (58km. vest for Erfurt). Baugaretn kan være Baumgarten, 68 km. sør for Rostock (ved Güstrow).Til Kjell: Stiton ligger i kommunen Bockelwitz, ca. 52 km. øst for Leipzig (ved Leisning).Av en tysk slektsforsker fikk jeg også tilsendt denne web-adressen til å søke etter steder: www.mapblast.com

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.