Gå til innhold
Arkivverket

[#1396] 1850-tellingen over nordmenn i USA

Gjest Odd Arne Svendsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Arne Svendsrud

Det var litt uheldig at 1850-tellingen over nordmenn i USA ble lagt ut midt i sommerferien, men det var kanskje en nødvendighet å ha den akkuratt da. Siden jeg ikke hadde adgang til Internet under ferien, rakk jeg knapt nok å kikke på den. Derfor lurer jeg på hva eller hvem Vesterheim er og om denne databasen kan være tilgjengelig på en eller annen måte enn gjennom Digitalarkivet, f.eks. direkte fra eieren? Hilsen Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

4. juli 2000 var det 175 år siden organisert utvandring fra Norge til USA fikk sin begynnelse. Materialet ble lagt ut i forbindelse med jubileet, men på det vilkåret at det bare skulle ligge der en måned. Responsen var upåklagelig, med 28 000 søk i løpet av en måned. Fra samme rettighetshaver fikk vi også filen med nordmenn i Wisconsin 1860, som skal tas av ved slutten av denne uken. Også der er telleverket godt over 25 000. Vi kommer til å ta kontakt med Vesterheim Genealogical Center & Naeseth Library og undersøke om vi kan få til en permanent utlegging av materialet. Jeg regner med at de vil se litt på sine erfaringer fra denne måneden. dersom de har fått økt pågang, vil jeg tro de ser seg tjent med fortsatt utlegging, har de merket nedgang vil det være tilsvarende vanskelig.Vesterheim Genealogical er en avdeling av Vesterheim Museum i Iowa, men ligger selv i madison, Wis. Internettadresse m.m. er å finne i dokumentasjonen til 1880-filene.Filene har vi selvsagt fortsatt liggende hos oss, slik at vi vil kunne gjøre enkeltsøk i spesielle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har i dag fått mail fra Vesterheim, der de sier at "we would like to extend the loan indefinitely", og det igjen betyr at folketellingen 1850 er tilbake på nettet i løpet av dagen i dag, i forøket og forbedret versjon.I løpet av dagen legger vi også ut en fil med nordmenn i Texas 1860, også den bygd på Derwood Johnsons arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.