Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#1409] Forskjellig fødested ?

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei et spørsmål min tipp oldemor Inger marie Nielsdatter f.1841 er i 1865 tellingen født i Hole og i 1900 tellingen født på Nordrehov.Jeg vet at det 2 forskjellig prestedømmer så hva er riktig. I 1865 var hun tj.pike på Hole Prestegård og i 1900 bor hun sammen med sin mann Christian og barnebarnet på Løkken gård.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/87369-1409-forskjellig-f%C3%B8dested/
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Uten at jeg har helt peiling på geografien her; det kan være endringer av prestegjeldsgrenser, eller hun kan ha sagt forskjellige ting til registratorene ved de forskjellige tellingene. Det kryr av uoverenstemmelser i fødselsår og fødested og til og med navn om du sammenligner personer i 1865- 1875- 1891- og 1900-tellingene. Det blir opp til oss - i dette tilfellet deg - å finne ut hva som er det korrekte.Per Helge

Gjest Kjell Hamberg

Tror heller ikke du må legge for mye i det faktum at FT1865 og 1900 kan operere med forskjellige fødesteder. Mange av de opplysningene du finner i folketellingene er utvilsomt annenhånds; gitt f.eks. av familie hvis vedkommende ikke var tilstede.Geografien rundt Hole og Norderhov er slik at områder i Hole ligger mye nærmere Norderhov krk. (f.eks. oppover langs Steinsfjorden) enn Hole krk. Jeg vil derfor ikke bli overrasket over å finne tilfeller hvor folk ble født i Hole og døpt i Norderhov.Mvh Kjell Hamberg

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.