Gå til innhold
Arkivverket

[#1496] Om amt og fylker


Gjest Erik Stensland
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Stensland

Digitalarkivet har valgt, sikkert ut fra en faglig god begrunnelse, å benytte fylkesbetegnelser og ikke de gamle amtsbetegnelsene. Samtidig har man valgt å beholde de gamle betegnelsene på prestegjeld og herreder. Dette gir en liten kulturkollisjon når en pirkete person som jeg skal referere til funn gjort i Digitalarkivet. Det har noe med at Friderichstad i Østfold skurrer litt, men det er en riktig referanse hvis andre skal gjennfinne samme informasjonen senere, og det er jo hele hensikten med å referer til noe. For meg selv har jeg valgt å sette amtsbetegnelsen i parentes i referansen. Har arkivaren noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Svart er enkelt; lista over prestegjeld og kommunar er generert ut fråå dt som finst i originalen. Fylke har me sett inn sjølve. Og for dei mange urutinert brukarane er det enklare å bruka moderne former. Særleg gjeld det dei mange amerikanarane me har på besøk. Det er vel også det å sei at forskjellen frå 1800-talsnamna på kommunar er mindre enn frå fylke; fylka har ofte fått heilt andre namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.