Gå til innhold
Arkivverket

[#1513] I Skipsprotokollen for emigranter


Gjest Brynhild Wik Opdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg er ikke helt sikker på hvilken protokoll det er siktet til, men svaret blir nok det samme for alle: all informasjon i emigrantprotokollene og skipslistene er tatt med i databasene, og det skulle følgelig ikke være mer informasjon å finne i originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skjånes

Nå blir jeg en smule forvirret. I et innlegg i dette forumet fortalte en Børge Solem fra Rissa meg bl.a. at: " Det skal stå navnet på agenten en eller annen plass i listen. (Det er ikke sikkert dette er tatt med i den digitaliserte utgaven) Dersom ikke navnet på agenten er nevnt, skal det finnes opplysninger om hvilket transatlantisk rederi emigrantene reiste med. Dette er nødvendig informasjon jfr. loven av 1869, som er årsaken til at emigrantlistene ble laget" På dette grunnlaget fikk jeg fra Statsarkivet i Oslo opplyst navnet på agenten, og håper på hjelp fra Solem til å finne hvilke skip de aktuelle emigrantene reiste med. Det ser etter dette ut som at det er informasjon i skipslistene som ikke er medtatt i databasene. Har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har personlege sett emigrantlistene for Bergen og veit at der står ikkje namnet på agenten. Eg trur du kan vera trygg på at som står i emigrantlistene er også teke med i våre utgåver. Eg veit det for Bergen og trur det for resten.Agent er angitt (og teke med) berre i Oslo og frå 1904. Linje er oppgitt i Kristiansand og i Bergen, medan skip er oppgitt i Trondheim og Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.