Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#1551] Haukeland i 1801 - hvor?

Recommended Posts

Gjest Siri Ravnanger

Jeg trenger et råd: "familiesoga" forteller at Knud Olsen Haukeland født i 1799 var fra en Haukeland-gård et sted i nærheten av Lone/Espeland (jeg er IKKE kjent i området). Imidlertid - jeg finner ham og hele familien i tellingen i 1801 - må det ha vært flere Haukeland-"steder": Kom i skade for å trykke på Neste da jeg var inne på tellingen, og den gården heter Søevig. Hvor leter jeg for å finne ut noe sånt? (Jeg tror "missen" oppsto da han giftet seg, fordi bruden var fra Tongeland, og det er iallefall i riktig retning.) Hilsen Siri :o}

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/87511-1551-haukeland-i-1801-hvor/
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hvis det du lurer på er hvor du kan finne ut om eventuelle andre Haukeland-gårder, vil jeg anbefale deg enten å slå opp i Norske Gaardnavne (se lenke under "Nyttige lenker"), eller foreta et søk på gårdsnavn i 1801-tellinga.Per Helge

Gjest Bjørn Davidsen

Etter det eg veit, er der berre ein Haukeland-gard i Fana - og den ligg attmed Søvik, på sørsida av Nordåsvatnet. Men der er òg Haukeland i Haus (nær Lone/Espeland) og i Årstad (der sjukhuset i dag ligg). Det var i 1801; i dag ligg alle tre i Bergen kommune.

Gjest Hans Mathisen

I bygdeboka for Fana, bind 4, side 243, finner du at Knut Olsen Haukeland, f. ca 1800, d. 1860, kjøpte "Andre halvdelen (br. 3, 5, 6 og 7)" av gården Haukeland i 1828 for 194 spdl. Gift 1829 med Berta Olsdtr. Tungeland, f. ca 1807, d. 1875. Men det visste du kanskje? Uansett: lykke til og vennlig hilsen!

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.