Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#1601] Finner ikke slektninger i folketellinger Holter i

Recommended Posts

Min bestefar hette Hans Myrvold født i 1918. Hans mor hette Gusta Olsen gift med Ole Olsen. Muntlige kilder sier at Gusta var på legd som barn. Hun var "uekte" barn født ca.1874 i Holter. Hennes mor var iflg. de muntlige kildene født ca.1850 og het Marie Danielsen. I og med at Gusta var uekte må hun vel ha hett Gusta Mariesdatter e.l. Marie Danielsen kom antagelig fra en gård. Jeg greier ikke å spore opp disse i folketellingene hverken for 1865 eller 1900. Er det noen som har et forslag?

Gjest Per Helge Seglsten

Denne skulle vel vært diskutert i forum tre, men uansett: Det er ikke mye å gå ut fra her. Jeg finner bare én Mari/e/a Danielsdatter (massevis av skrivemåter) i området rundt som kan passe. Hun er 11 år i 1865 og bor på Næs i Hedemark. Men det blir selvsagt bare gjetting.Gusta hadde nok et patronym i 1875/1891/1900-tellingene, og sannsynligvis den påståtte farens navn. Og han går trolig, som nevnt ovenfor, fram av kirkebøkene for Holter.Per Helge Seglsten

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.