Gjest Knut Skorpen Skrevet Desember 3, 2000 Del Skrevet Desember 3, 2000 Emmigrantar finst som oppslag i digitalarkivet. Men kva med immigrantane, er det ført lister over når dei kom til landet og kor dei kom frå?? Blant våre forfedre, som for meg er naturlege eksempel, er - løytnant Truls Hansen f 1793 - i Danmark? - konsul (Hammerfest) Charles Robertson f. 1801 i Skottland - kjøpm. (Tromsø) Heinrich Clodius f. 1804 - i Tyskland? Eg vil tru talet på innvandrar var bra stort på den tida disse levde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Yngve Nedrebø Skrevet Desember 4, 2000 Del Skrevet Desember 4, 2000 Det er ført protokoller over "Ankomne reisende" i en del byer, og det finnes i mange politimesterarkiv oversikter over innleverte pass. Disse kildeseriene går normalt ikke lenger tilbake enn til 1811. Kirkebøkene har fra innføringen av trykte skjema (1812-1816) hatt oversikter over inn- og utflyttere. Men vi har nok ofte inntrykk av at føringen av disse listene er mangelfull.Ut fra de fødselsårene som er gjengitt i innlegget, burde det være god mulighet for å finne disse personene som innflyttede. Men da må man vite hvor de flyttet inn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Desember 4, 2000 Del Skrevet Desember 4, 2000 Det tre eksemplene som nevnes kom til landet etter 1814, kan det late til. Da var innvandringen stor. Et overslag over dette innvandringsomfanget finnes i en artikkel av Ole Kolsrud i Historisk tidsskrift på 1990-tallet. Dessuten vil innvandringens omfang beregnes innen prosjektet Norsk innvandringshistorie, ved Historisk institutt, Univ. i Oslo. Undertegnede har dessuten startet opp med et empirisk Innvandrerarkiv på http://genealogi.no/immigrant/ Hilsen Tore Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Asgeir Østli Skrevet Desember 5, 2000 Del Skrevet Desember 5, 2000 Det kan være en ide å ta en titt i kommunikant-listene i kirkebøkene. Enkelte prester var nøye med å gi opplysninger om hvor nye "nattverdgjester" (dvs. nyinnflyttede i sognet) kom fra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Knut Skorpen Skrevet Desember 5, 2000 Del Skrevet Desember 5, 2000 Takk for tips. Og lykke til med det vidare arbeidet, Tore. Eg fann fram til http://genealogi.no/immigrant/ . Sidan opplysningane ligg inne som tekst, og ikkje som søkbare data, er det tidkrevande å gå gjennom listene, men det var interessant lesnad. Som ofte elles når eg gjer slikt arbeid: Eg fann ikkje det eg leita etter, men eg fann mykje anna interessant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Desember 6, 2000 Del Skrevet Desember 6, 2000 Søkefunksjonen ligger på http://genealogi.no Ellers så burde det koordineres et fellesprosjekt med å registrere innvandrere i 1800-tallets kildene fra prestene, klokkerne etc. Hilsen Tore Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts